17 075 läst ·
19 svar
17k läst
19 svar
Var hittar man lyktstolpar ?
Sätt upp en naken glödlampa, så har du en likvärdig lampa som är ännu billigare.Caesar skrev:
Jag överdriver lite nu, men det mesta Belid och Westal har för utomhusbruk är ganska uselt vad gäller ljusegenskaper - om man nu inte gillar bländning och gravlyktor förstås. Och det är nog inte vad trådstartaren är ute efter.
Vad gäller budgeten så tror jag inte Lp är att titta på - du får knappt öppna deras katalog för den summan
Även Noral är rätt dyra, men hos Ateljé Lyktan kan man nog finna något som fixar budgeten. Deras Stockholm är en väldigt bra stolparmatur, men den finns väl på lite väl många platser.
Men mitt tips, om man vill ha något enkelt, snyggt och prisvärt är ZEROs Puck. Listpris c:a 1500:-, bestyckad med kompaktlysrör. Men det är ju ett annat formspråk än Kolonn och Berzeli.
Är pollare ett alternativ, föresten?
Hej,
Pollare är inget alternativ då jag tänkte belysa infarten samt delar av gatan.
Däremot så har ni fått mig att förstå att stolpar kostar
och eftersom jag nyligen tog ned en vanlig galvad stolpe kommer jag att använda den och byta ut belysningsarmaturen till nåt kuligare.
Då har jag iallfall både betong fundament och stolpe gratis och kan satsa slantarna på en trevligare armatur.
Stolpen är cirkus 380-400 cm hög och är 60 mm i diameter i topp vilket borde lämna en hel del alternativ när det gäller passformen.
Jag har fastnat för de armaturer som har en rund hatt eftersom jag föreställer mig att de kommer att ge den bästa spridningen i 360 grader.
Stockholm hos Noral ser helt OK ut men nu var det ljusår sedan jag läste kemi... hur är det med galvat stål och aluminium ?
Pollare är inget alternativ då jag tänkte belysa infarten samt delar av gatan.
Däremot så har ni fått mig att förstå att stolpar kostar
och eftersom jag nyligen tog ned en vanlig galvad stolpe kommer jag att använda den och byta ut belysningsarmaturen till nåt kuligare.
Då har jag iallfall både betong fundament och stolpe gratis och kan satsa slantarna på en trevligare armatur.
Stolpen är cirkus 380-400 cm hög och är 60 mm i diameter i topp vilket borde lämna en hel del alternativ när det gäller passformen.
Jag har fastnat för de armaturer som har en rund hatt eftersom jag föreställer mig att de kommer att ge den bästa spridningen i 360 grader.
Stockholm hos Noral ser helt OK ut men nu var det ljusår sedan jag läste kemi... hur är det med galvat stål och aluminium ?
Klicka här för att svara