Paul-Staffanstorp
jac skrev:
Jag trodde jag hade kollat deras hemsida men det har jag nog inte. Hur kunde jag missa det? Du har tipsat om Prevex förr och jag kan bara hålla med. Trevlig butik med bra personal. Inriktade mot företg men verkar inte alls ha något emot att prata med privatpersoner som inte ens säkert skall handla något. Det får bli en tur dit i vilket fall som, jag har inte varit där sedan jag köpte hammaren i somras. I övrigt så verkar ni ha rett ut det där med olika typer av skruvdragare, jag kan bara säga att Paul - du förvånade mig. Men det är klart, tillbringar man dagarna med att skruva spånskiva är slag kanske inte det första man behöver. ;)

Jag blev förresten lite avundsjuk. Jag läste för första gången lite om Festool CXS igår när jag var inne på festool.se för att kolla efter bits. Oj vad sugen jag blev. Men även om jag sjunkit ganska djupt i träsket så kan jag inte med Festool dragarna. De passar inte alls i handen hur jag än håller. Att trycka på avtryckaren med långfingret är väl en vanesak men även om jag tänker bort detta så känns de inte bra. Jaja, jag får väl klämma på denna också vid tillfälle. Det lär nog ändå bli Makita igen nästa gång det blir aktuellt.
Jag gillar den butiken skarpt och kan ju nämna att jag börjat handla där mer och mer.
Framförallt för den goda servicens skull men även prismässigt.
Ett par arbetsbyxor av ristads Fas288 kostade strax över 400:- medan Mercus yrkeskläder ska ha 599 för samma byxa vilket är horibelt för en ren klädesbutik.

Som du skriver... i spån behövs knappast slag och därav min okunskap... ;)

Långfingret ??
Nu är jag inte med...
Varför fungerar det inte med pekfingret för dig ?
Jag gillar just CXS mer och mer för var dag faktiskt... men visst... för montage inget annat.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Långfingret ??
Nu är jag inte med...
Varför fungerar det inte med pekfingret för dig ?
Festools C skruvdragare är väl tänkta att man ska gasa med långfingret så att handen kommer mer bakom centrum av chucken, typ. Svårt att beskriva med ord.
 
Springare skrev:
Festools C skruvdragare är väl tänkta att man ska gasa med långfingret så att handen kommer mer bakom centrum av chucken, typ. Svårt att beskriva med ord.
Jag förstår i varje fall vad du menar. Precis ovanför brytaren finns det en liten "klack" där man placerar pekfingret och sen gasar man med långfingret - inte bara för att man får mer kraft bakom chucken, utan också för balansens skull. Prova att hålla upp en C12:a i luften med pekfingret på klacken. Maskinens ovansida (som är parallell med motoraxeln) kan då i princip användas som vattenpass... (jo, nördig som jag är har jag kollat ;)).

Sen är det heller inte så dumt att sätta långfingret på klacken och gasa med ringfingret. Då kan man lägga pekfingret på sidan av maskinen för extra stabilitet, och kraften hamnar i ännu större utsträckning rakt bakom chucken.
 
Preed skrev:
.............Får dom till det där med dämpade slagskruvdragare så blir det finfint.. Skruva reglar med en 14,4V slagskruvdragare blir ju guld då iom att materialet i sig inte låter speciellt mycket av slaget.. :)

Makita har en oljeslagskruvdragare sedan länge som ska vara närmast ljudlöst enligt dem. Aldrig provat själv dock.
 
bygga_bo skrev:
Sen är det heller inte så dumt att sätta långfingret på klacken och gasa med ringfingret. Då kan man lägga pekfingret på sidan av maskinen för extra stabilitet, och kraften hamnar i ännu större utsträckning rakt bakom chucken.
Precis så gör jag - gasande med ring+lillfinger. Testade att gasa med ringfingret, det kändes inte alls bra.
 
Paul-Staffanstorp
Ok... jag är med men jag blir nästan lite rädd för mig själv nu...
Kör jag med långfingret utan att jag tänker på det eller vad gör jag...
Har ju en klar känsla av att jag faktiskt kör den med pekfingret trots allt. :blushing:
 
Jac, kontakta Peter jag tipsdade dig om i ett PM. Har köpt långa bits (Wera) av honom förr...
 
När jag framförde synpunkter på att Festool dragaren inte låg bra i handen så fick jag just ovanstående tips. Men det kändes helt enkelt bara ännu konstigare. Men som sagt, den biten kan ju vara en vana som går att omarbeta. Men det faktum att mina händer inte verkar vara Festool kompatibla är ju svårare att ändra på. Nåja, jag ger inte upp. Någon gång vill jag kunna motivera en sådan också, kanske mest för att samlingen skall bli komplett. :)

När det gäller ljudet från slagskruvdragaren som många klagar på så har jag inga problem med det. Men det kanske beror på att jag i stort sett aldrig kört ,med något annat så jag vet inte att det går att skruva tyst. Jag blev helt frälst första gången jag träffade på en dragare med slag. Nu hade jag ju bara skräp att jämföra med sen tidigare. Att gå från en gammal svag B&D till en Makita med slag var ju en viss skillnad. Men jag kör i princip med slagskruvdragaren till allt. Det går även till IKEA möbler om man är lite försiktig och lätt på avtryckaren.
 
Masses skrev:
Jac, kontakta Peter jag tipsdade dig om i ett PM. Har köpt långa bits (Wera) av honom förr...
Japp, det skall jag göra. Krijo1 sa samma sak iett PM. Jag hade ändå tänkt beställa lite dammsugarpåsar och tvingar. Det var det som fick mig att börja läsa Wera katalogen från pärm till pärm. Men eftersom allt där verkar komma i 10 pack så tänkte jag att det nog inte går att köpa mindre antal av respektive bits. Det blir ju lite mycket att köpa 10 av varje sort tycker jag. Någon lämplig sats hittade jag inte. Men det är möjligt att han delar paketen eller att det finns andra förpackninngar än de som syns i katalogen.
 
Jag har köpt enstaka långa bits, inga probs där inte
 
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp skrev:
Ok... jag är med men jag blir nästan lite rädd för mig själv nu...
Kör jag med långfingret utan att jag tänker på det eller vad gör jag...
Har ju en klar känsla av att jag faktiskt kör den med pekfingret trots allt. :blushing:
Som jag tänkte... jag kör den mestadels med pekfingret och därför reagerade jag på långfingervarianten...
Till kraftigare skruvning där mer kraft bakom önskas så blev det dock långfingret som kom till pass...
Till saken hör väl också att jag inte har några dasslock till händer. :blushing:
 
Springare skrev:
Festools C skruvdragare är väl tänkta att man ska gasa med långfingret så att handen kommer mer bakom centrum av chucken, typ. Svårt att beskriva med ord.

Intressant. Har inte tänkt på det när det gäller skruvdragare men handtagen på hyvlar och sågar är ju gjorda för att greppas med tre fingrar. Pekfingret hålls utsträckt och hjälper till att sikta och styra.
/B
 
Gilbert skrev:
Inte förrän nu ;-) [länk]
Håller den bättre Q än Haralds Hitachi vanliga bitsset så är det definitivt intressant.
d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.