10 994 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Var hittar jag långa bits?
Som sagt ovan så blir nog 50mm bra men ibland kan det behövas något längre. Jag kom att tänka på en händelse i somras. Jag satte in en ytterdörr till garaget och hade monterat karmhylsor. När jag vägt in dörren och balanserat upp det hela så skulle jag dra i skruvarna. Jag blev helt ställd när jag insåg att bitshållaren var för tjock så jag fick inte in bitset till skruven. Det tog mig en lång stund innan jag kom på lösningen - att gå och hämta en vanlig skruvmejsel.Preed skrev:
Slutsatsen är att även år 2010 så fungerar det faktiskt riktigt bra att dra i skruvar manuellt med handkraft. Man skall bara minnas att det låter sig göras.
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Jag har inte sett någon tillverkare som vågat påstå att deras bitshållare eller förlängare passar till slagskruvdragare, men om det fanns så skulle ju detta kunna vara ett alternativ till långa svårhittade bits.jac skrev:
Vanliga bitshållare är inte konstruerade för slagskruvdragare, inte ens Wera Rapidaptor.. Däremot så har dom en Rapidaptor som är till för det ändamålet som heter BiTorsion Rapidaptor..jac skrev:Jo, jag provade med dragaren i handen i gårkväll och tänkte efter hur lång är nuvarande hållare med bits och vad jag behöver. Normalt sett så bör 50mm räcka.
Hållaren är förresten en Wera Rapidaptor som tidigare fungerat perfekt. Men nu har den börjat kärva och det är ibland helt omöjligt at få loss bitset. Jag undrar om det kan bero på att jag bara kört den i slagskruvdragaren. Den kanske inte tål knackandet? Hursomhelst så var det tanken på en ny bitshållare som fick mig att tänka på att jag kunde skippa den helt.
Jo, det ligger något i det. Jag vet inte om det stod något specifikt om slagskruvdragare men det stod lite om sådant i Wera katalogen. Skruvar man i metall skall man ha mer svikt i bitsen så man skonar dragaren när det plötsligt tar stopp. Skruvar man i något mjukare som trä skall man ha hårdare bits men naturligtvis inte så hårda att de går av.
De har alltså (naturligtvis) olika serier med bits beroende på vad som skall skruvas.
Man skall inte tro att det bara är att ta ett bits i högen och sätta igång att skruva. Du måste noga överväga vilket material du har i skruven och materialet som du skruvar i osv, osv.
Efter vad jag förstår så är det de som heter BTH som är lämpliga för skruvning i trä.
De har alltså (naturligtvis) olika serier med bits beroende på vad som skall skruvas.
Man skall inte tro att det bara är att ta ett bits i högen och sätta igång att skruva. Du måste noga överväga vilket material du har i skruven och materialet som du skruvar i osv, osv.
Efter vad jag förstår så är det de som heter BTH som är lämpliga för skruvning i trä.
Redigerat:
Meningen är inte att sänka effektiviteten utan att minska slitaget på bits och skruvskalle genom att absorbera det "skarpaste" slagen i början och slutet när man drar, mao jämna ut kraftkurvan.. Jag körde slut på en titan-nitrat T20 bits med min 10,8V minislagskruvdragare i förrgår på bara 150st rostfria 4x42mm trallskruvar, bitsen var ny när jag började.. Jag använde bara en vanlig bitshållare och skruvade bara i mjukt material(trä).. Jag fick även knacka loss bitsen då den hade vridit sig fast i hållaren, som du beskriver med din Rapidaptor.. Nu har jag beställt mig ett set med 29st Wera Bitorsion bits och 1st Bitorsion Rapidaptor från USAskalman1 skrev:

Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trallskruvar"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Hoppsan, snygg bild.
Nu har jag kommit fram till att det är dessa jag TROR jag är ute efter. (Sedan är frågan vad som går att få tag på till rimliga pengar.)
http://www.wera.de/catalog_de.html?..._bits_wera_series_4_hard_design_for_wood.html
Dessa verkar finnas i 50mm längder, TX även i 70mm.
Jag skall slå en signal till en handlare som brukar kunna ge hyfsade priser. Får se om han kan sätta ihop något lämpligt paket.
Nu har jag kommit fram till att det är dessa jag TROR jag är ute efter. (Sedan är frågan vad som går att få tag på till rimliga pengar.)
http://www.wera.de/catalog_de.html?..._bits_wera_series_4_hard_design_for_wood.html
Jag skall slå en signal till en handlare som brukar kunna ge hyfsade priser. Får se om han kan sätta ihop något lämpligt paket.
Japp men jag har märkt skillnad i jobbet där jag skruvar mycket plåtskruv och liknande med en slagdragare, flertalet gånger har slagdragaren inte orkat lossa skruvar med ett wera bitorsion bits, men när jag sedan har satt i ett vanlig bits så har jag fått loss dom.
Men visst, behöver man inte max Nm ur maskinen så funkar ju bitorsion.
Men visst, behöver man inte max Nm ur maskinen så funkar ju bitorsion.
Jo, lossa skruv som sitter hårt kan man nog behöva en hårdare bits utan torsions-zon.. Men om du har en 14,4V slagskruvdragare på 150Nm, så kommer du nog ha möjlighet att dra fast skruvarna mycket hårdare än vad som behövs, även med bitorsion.. Kör du hela tiden med hårda torsionsfria bitsar så sliter du ju bara ut bits och skruv, kör så när det behövs bara är mitt tips..
Bits är dyrt om man inte ska ha mjukost-kvalitét och kan man få en 50 kronors bits att hålla 4 gånger så länge så är det nog värt det.. 
Eller en lång skruvskalman1 skrev:
Tex: http://www.byggahus.se/forum/verkty...endelse-skruvdragare-vs-slagskruvdragare.html
nja jag har en gdr 10.8v, och jag har nu slutat med bitorsion i jobbet pga jag är trött på att behöva byta bits stup i kvarten.Preed skrev:Jo, lossa skruv som sitter hårt kan man nog behöva en hårdare bits utan torsions-zon.. Men om du har en 14,4V slagskruvdragare på 150Nm, så kommer du nog ha möjlighet att dra fast skruvarna mycket hårdare än vad som behövs, även med bitorsion.. Kör du hela tiden med hårda torsionsfria bitsar så sliter du ju bara ut bits och skruv, kör så när det behövs bara är mitt tips..Bits är dyrt om man inte ska ha mjukost-kvalitét och kan man få en 50 kronors bits att hålla 4 gånger så länge så är det nog värt det..
![]()
Jag har faktiskt inte kört sönder särskilt många hårda bits i jobbet, dom pajar oftast pga brutalt övervåld. :blushing:
Tror du är på rätt spår här.jac skrev:Hoppsan, snygg bild.
[länk]
Glöm inte o benchmarka dina priser mot:
http://shop.ebay.de/i.html?LH_PrefLoc=2&_nkw=Wera%20BTH&_dmpt=DE_Haus_Garten_Heimwerker_Handwerkzeug&_fcid=192&_ipg=100&_jgr=1&_localstpos=&_sc=1&_sop=16&_stpos=&gbr=1
Hilti har också längre bits. Förutom dom till skruvautomaterna, som håller oändligt vid vanligt användade, så finns det ett kit med 73mm långa bits i Ph, Pz och Tx. Hittas inte på svenska sidan men finns med på bild i utriket:
http://www.hilti.co.uk/holuk/page/m...l.jsf?lang=en&nodeId=-94460&selProdOid=416204
Som vanligt är hiltis hemsida otroligt infomativ och man är inte alls tvungen att ringa och fråga en säljare.
http://www.hilti.co.uk/holuk/page/m...l.jsf?lang=en&nodeId=-94460&selProdOid=416204
Som vanligt är hiltis hemsida otroligt infomativ och man är inte alls tvungen att ringa och fråga en säljare.
Tyvärr är ju priserna inte så roliga för privatpersoner.Krawk skrev:Hilti har också längre bits. Förutom dom till skruvautomaterna, som håller oändligt vid vanligt användade, så finns det ett kit med 73mm långa bits i Ph, Pz och Tx. Hittas inte på svenska sidan men finns med på bild i utriket:
[länk]