10 999 läst ·
61 svar
11k läst
61 svar
Var hittar jag långa bits?
Sida 1 av 5
Jag skulle vilja ha lite längre bits 70mm eller kanske 90 mm som jag kan sätta direkt i slagskruvdragaren och skippa bitshållaren. Ämnet har varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta något definitivt svar på frågan. Helst skulle jag vilja veta var jag kan köpa detta över disk i trakten av Malmö - Lund.
Det jag behöver är främst PH2, PZ2, TX20, TX25 med tonvikt på TX bitsen eftersom jag försöker hålla mig till dem.
Det finns längre bits i några satser från Jula mfl men jag har inte lust att köpa en box med massor av bits för att komma åt de 2 eller 4 som jag behöver.
Wera verkar ha det mesta men deras katalog är STOR och jag har svårt att få riktigt klart för mig vad jag skulle kunna beställa. Dessutom verkar det vara 10-pack som gäller och det blir lite många på en gång. Någon lämplig sats med längre bits kunde jag inte hitta där.
Dyra alternativet verkar vara Festool, passar dessa i "vanliga" dragare? (I detta fallet en Makita slagskruvdragare.) Eller är det på andra hållet det blir problem med Centrotec?
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara så svårt att hitta. Finns det något bra skäl till varför man egentligen vill ha en bitshållare? OK, har man en vanlig chuck som i en borrskruvdragare så är det ju smidigare att byta bits men så är nu inte fallet. Och förresten, hur ofta byter man bits under pågående arbete? Skruvar jag många skruvar vid ett tillfälle brukar de ju vara av samma sort.
Det jag behöver är främst PH2, PZ2, TX20, TX25 med tonvikt på TX bitsen eftersom jag försöker hålla mig till dem.
Det finns längre bits i några satser från Jula mfl men jag har inte lust att köpa en box med massor av bits för att komma åt de 2 eller 4 som jag behöver.
Wera verkar ha det mesta men deras katalog är STOR och jag har svårt att få riktigt klart för mig vad jag skulle kunna beställa. Dessutom verkar det vara 10-pack som gäller och det blir lite många på en gång. Någon lämplig sats med längre bits kunde jag inte hitta där.
Dyra alternativet verkar vara Festool, passar dessa i "vanliga" dragare? (I detta fallet en Makita slagskruvdragare.) Eller är det på andra hållet det blir problem med Centrotec?
Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara så svårt att hitta. Finns det något bra skäl till varför man egentligen vill ha en bitshållare? OK, har man en vanlig chuck som i en borrskruvdragare så är det ju smidigare att byta bits men så är nu inte fallet. Och förresten, hur ofta byter man bits under pågående arbete? Skruvar jag många skruvar vid ett tillfälle brukar de ju vara av samma sort.
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Järn eller verktygs handlarn.
Protte
Protte
Jag har sett ett set med ett antal längre bits i Clas Ohlson-butiker. Minns inte riktigt hur långa dock.
Jag söker också efter långa bits, men har inte funnit några passande. Funderar starkt på att köpa Wera-mejslar och kapa av hangtagen... Vill ha rejält långa bits!
Jag söker också efter långa bits, men har inte funnit några passande. Funderar starkt på att köpa Wera-mejslar och kapa av hangtagen... Vill ha rejält långa bits!
Redigerat:
Jag är ruskigt kass på tyska, och orkar inte översätta, men tycker mig kunna förstå att detta set innehåller "bits" som är 89mm.
http://cgi.ebay.de/Wera-Bit-Satz-Kr...n_Heimwerker_Handwerkzeug&hash=item1e5e714726
http://cgi.ebay.de/Wera-Bit-Satz-Kr...n_Heimwerker_Handwerkzeug&hash=item1e5e714726
Du skriver iofs att du inte vill ha ett kit - Köpte själv denna men inte direkt utvärderat kavliten på paketet ännu då jag kämpar med att slita ut mina WERA bits.
Behövde ett komplement till KREG Pocket Hole Jig där deras skruv och bits kostar en bra slant.
Köpte efter tips här på forumet.
För 90 spänn kan det vara värt att prova?
Vissa T är det 2 av i kitet...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Specialbitssats-36-delar/
Behövde ett komplement till KREG Pocket Hole Jig där deras skruv och bits kostar en bra slant.
Köpte efter tips här på forumet.
För 90 spänn kan det vara värt att prova?
Vissa T är det 2 av i kitet...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Specialbitssats-36-delar/
Min favorit bland längre bits är Bosch 90mm, håller bra och är väldigt smala hela vägen men ändå väldigt stabila.
Jag köper mina hos en Bolist bygghandel. Ganska billiga tror jag dom är också.
Festools centrotec passar ju i vanliga hållare också, men hållbarheten är väldigt mycket sämre än Bosch tycker jag.
Jag köper mina hos en Bolist bygghandel. Ganska billiga tror jag dom är också.
Festools centrotec passar ju i vanliga hållare också, men hållbarheten är väldigt mycket sämre än Bosch tycker jag.
Jag har tidigare köpt på Biltema i 10 pack och dom har funkat riktigt bra och varit hållbara. 69.90 för ett 10 pack är inte så farligt och räcker länge, Men 110mm kanske är för långt åt dig ?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Phillipsbits/
Där hittar du PH bitsen och det finns motsvarande för PZ också.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Phillipsbits/
Där hittar du PH bitsen och det finns motsvarande för PZ också.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
En affär jag gillar är Prevex som ligger på Sallerupsvägen i Malmö...jac skrev:Jag skulle vilja ha lite längre bits 70mm eller kanske 90 mm som jag kan sätta direkt i slagskruvdragaren och skippa bitshållaren. Ämnet har varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta något definitivt svar på frågan. Helst skulle jag vilja veta var jag kan köpa detta över disk i trakten av Malmö - Lund.
Jävligt bra bemötande och ganska brett sortiment till bra priser.
Vad du nu menar med "vanliga" dragare vet jag inte men Festools kan man sätta i en vanlig chuck utan bitshållare om man nu tvunget vill det.
Festools längre bits säljs styckevis.
Hur är ditt fall då om du inte har en vanlig chuck...
Slagskruvdragare eller borrskruvdragare... vad är skillnaden för dig ?
För mig är det samma sak förutom att den ena även har en mindre form av slagfunktion men det är samma typ av chuck.
Personligen bytar jag bits ganska ofta och hade blivit ding i huvudet utan bitshållare.
Slagskruvdragare med bitsfäste direkt i maskinen är inte helt ovanligt...Paul-Staffanstorp skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
bygga_bo skrev:
Ok... då skulle jag vara nyfiken på att se hur den ser ut och hur man då sätter ett borr i den om man nu vill ha det istället för bits för på namnet låter det ju som den i huvudsak är till för att borra med eftersom man sällan slår in skruven med slag...
Min egen Makita slagskruvdragare har iaf vanlig normal chuck och det hade min gamla DeWalt också...
Det smidigaste om man nu vill åt långa bits är ju annars att ta en förlängare typ festools (nederst på bilden) och köra med småbits så man slipper investera i flera långa bits.

Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Antar att jag nu kopplat att du är inne på en dragare som iaf jag i normala fall kallar mutterdragare, eller ?
- Mutterdragare
- Skruvdragare
- Skruvdragare med slagfunktion
Detta är iaf vad jag kallar de olika typerna, men det är kanske olika... vad vet jag... :blushing:
Edit:
Upptäckte nu med hjälp av underbara google att det tydligen finns något som heter slagskruvdragare också (likt mutterdragaren men med invändig fattning) men när tusan har man nytta av en sådan kan jag ju då nyfiket undra... :blushing:
- Mutterdragare
- Skruvdragare
- Skruvdragare med slagfunktion
Detta är iaf vad jag kallar de olika typerna, men det är kanske olika... vad vet jag... :blushing:
Edit:
Upptäckte nu med hjälp av underbara google att det tydligen finns något som heter slagskruvdragare också (likt mutterdragaren men med invändig fattning) men när tusan har man nytta av en sådan kan jag ju då nyfiket undra... :blushing:
Redigerat: