Jag skulle vilja ha lite längre bits 70mm eller kanske 90 mm som jag kan sätta direkt i slagskruvdragaren och skippa bitshållaren. Ämnet har varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta något definitivt svar på frågan. Helst skulle jag vilja veta var jag kan köpa detta över disk i trakten av Malmö - Lund.

Det jag behöver är främst PH2, PZ2, TX20, TX25 med tonvikt på TX bitsen eftersom jag försöker hålla mig till dem.

Det finns längre bits i några satser från Jula mfl men jag har inte lust att köpa en box med massor av bits för att komma åt de 2 eller 4 som jag behöver.

Wera verkar ha det mesta men deras katalog är STOR och jag har svårt att få riktigt klart för mig vad jag skulle kunna beställa. Dessutom verkar det vara 10-pack som gäller och det blir lite många på en gång. Någon lämplig sats med längre bits kunde jag inte hitta där.

Dyra alternativet verkar vara Festool, passar dessa i "vanliga" dragare? (I detta fallet en Makita slagskruvdragare.) Eller är det på andra hållet det blir problem med Centrotec?

Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara så svårt att hitta. Finns det något bra skäl till varför man egentligen vill ha en bitshållare? OK, har man en vanlig chuck som i en borrskruvdragare så är det ju smidigare att byta bits men så är nu inte fallet. Och förresten, hur ofta byter man bits under pågående arbete? Skruvar jag många skruvar vid ett tillfälle brukar de ju vara av samma sort.

Järn eller verktygs handlarn.

Protte

Jag har sett ett set med ett antal längre bits i Clas Ohlson-butiker. Minns inte riktigt hur långa dock.

Jag söker också efter långa bits, men har inte funnit några passande. Funderar starkt på att köpa Wera-mejslar och kapa av hangtagen... Vill ha rejält långa bits!

Redigerat:
Du skriver iofs att du inte vill ha ett kit - Köpte själv denna men inte direkt utvärderat kavliten på paketet ännu då jag kämpar med att slita ut mina WERA bits.
Behövde ett komplement till KREG Pocket Hole Jig där deras skruv och bits kostar en bra slant.
Köpte efter tips här på forumet.

För 90 spänn kan det vara värt att prova? ;)

Vissa T är det 2 av i kitet...

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Mejsel-och-Bits/Specialbitssats-36-delar/

Fluxor - Just det där kitet säljs på Bauhaus.
Även en variant med mindre innehåll.

Minns tyvärr inte pris - Men det sved! Annars hade jag handlat! :wow:

Tools har Wera bits i olika längder 25-50-70-90 mm har iallafall min Tools handlare hemma dom är inte billiga men av Wera kvalitet jag tror inte att Jula och Classes bits blir gamla i en slagskruv dragare.

Min favorit bland längre bits är Bosch 90mm, håller bra och är väldigt smala hela vägen men ändå väldigt stabila.
Jag köper mina hos en Bolist bygghandel. Ganska billiga tror jag dom är också.

Festools centrotec passar ju i vanliga hållare också, men hållbarheten är väldigt mycket sämre än Bosch tycker jag.

Paul-Staffanstorp
jac skrev:
Jag skulle vilja ha lite längre bits 70mm eller kanske 90 mm som jag kan sätta direkt i slagskruvdragaren och skippa bitshållaren. Ämnet har varit uppe tidigare men jag kunde inte hitta något definitivt svar på frågan. Helst skulle jag vilja veta var jag kan köpa detta över disk i trakten av Malmö - Lund.

Dyra alternativet verkar vara Festool, passar dessa i "vanliga" dragare? (I detta fallet en Makita slagskruvdragare.) Eller är det på andra hållet det blir problem med Centrotec?

Jag förstår inte riktigt varför detta skulle vara så svårt att hitta. Finns det något bra skäl till varför man egentligen vill ha en bitshållare? OK, har man en vanlig chuck som i en borrskruvdragare så är det ju smidigare att byta bits men så är nu inte fallet. Och förresten, hur ofta byter man bits under pågående arbete? Skruvar jag många skruvar vid ett tillfälle brukar de ju vara av samma sort.
En affär jag gillar är Prevex som ligger på Sallerupsvägen i Malmö...
Jävligt bra bemötande och ganska brett sortiment till bra priser.

Vad du nu menar med "vanliga" dragare vet jag inte men Festools kan man sätta i en vanlig chuck utan bitshållare om man nu tvunget vill det.
Festools längre bits säljs styckevis.

Hur är ditt fall då om du inte har en vanlig chuck... :rolleyes:...jag hänger inte med på den. :blushing:
Slagskruvdragare eller borrskruvdragare... vad är skillnaden för dig ?
För mig är det samma sak förutom att den ena även har en mindre form av slagfunktion men det är samma typ av chuck.

Personligen bytar jag bits ganska ofta och hade blivit ding i huvudet utan bitshållare.

Det finns långa bitsar som egentligen ska sitta i automatskruvdragare med pris från 50-150kr styck.. Jag har bara köpt en PH2 än så länge då jag inte vet i vilken utsträckning jag kommer behöva så långa bits..

Paul-Staffanstorp skrev:
...Hur är ditt fall då om du inte har en vanlig chuck... :rolleyes:...jag hänger inte med på den. :blushing:
Slagskruvdragare eller borrskruvdragare... vad är skillnaden för dig ?
För mig är det samma sak förutom att den ena även har en mindre form av slagfunktion men det är samma typ av chuck....
Slagskruvdragare med bitsfäste direkt i maskinen är inte helt ovanligt...

Paul-Staffanstorp
bygga_bo skrev:
Slagskruvdragare med bitsfäste direkt i maskinen är inte helt ovanligt...

Ok... då skulle jag vara nyfiken på att se hur den ser ut och hur man då sätter ett borr i den om man nu vill ha det istället för bits för på namnet låter det ju som den i huvudsak är till för att borra med eftersom man sällan slår in skruven med slag... ;)

Min egen Makita slagskruvdragare har iaf vanlig normal chuck och det hade min gamla DeWalt också...

Det smidigaste om man nu vill åt långa bits är ju annars att ta en förlängare typ festools (nederst på bilden) och köra med småbits så man slipper investera i flera långa bits.

philipsandextenders.jpg

Paul-Staffanstorp
Antar att jag nu kopplat att du är inne på en dragare som iaf jag i normala fall kallar mutterdragare, eller ?

- Mutterdragare
- Skruvdragare
- Skruvdragare med slagfunktion

Detta är iaf vad jag kallar de olika typerna, men det är kanske olika... vad vet jag... :blushing:

Edit:
Upptäckte nu med hjälp av underbara google att det tydligen finns något som heter slagskruvdragare också (likt mutterdragaren men med invändig fattning) men när tusan har man nytta av en sådan kan jag ju då nyfiket undra... :blushing:

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.