Ta med anslutningsdonet till butik och be dem ansluta till befintlig flaska för att kolla. Mig kostade det mer än en tusenlapp att byta anslutning meh personalen i butiken ansträngde inte skallen över hövan. Notera att när du ska skruva isär anslutningen för att byta så sitter det mycket hårt.

synd att ta bort plasten om du vill byta till Air Liquide.

• Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
[QUOTE="gråsten, post: 4220682, member: 76124"

jag får någon märklig flockning i behållaren med filtret. Kan möjligen vara mangan som reagerar med den lösta koldioxiden.

berätta gärna hur det går[/QUOTE]

Underbart slippa behöva bygga in avhärdare! Natrium på eget avlopp totalförstör ju jorden med saltet.

Om det är MnC03 (vitt,rosa) och inte stabilt i syre får du:
MnCO3 + 0.44 O2 → MnO1.8 + CO2
Och MnO är mörk. Så bara låta flockningen ligga ute i solen så kanske det blir klart vad som hänt? Överväger att följa ditt exempel men sätta in ett Fe/Mn filter före denna eftersom jag har egen brunn.

H Henrik Sim skrev:
[QUOTE="gråsten, post: 4220682, member: 76124"

jag får någon märklig flockning i behållaren med filtret. Kan möjligen vara mangan som reagerar med den lösta koldioxiden.

berätta gärna hur det går
Underbart slippa behöva bygga in avhärdare! Natrium på eget avlopp totalförstör ju jorden med saltet.

Och MnO är mörk. Så bara låta flockningen ligga ute i solen så kanske det blir klart vad som hänt? Överväger att följa ditt exempel men sätta in ett Fe/Mn filter före denna eftersom jag har egen brunn.[/QUOTE]
Du verkar ha koll på detta. Jag däremot är helt novis och har precis fått min avkalkare baserad på kolsyra installerad, Dvs den är nästan installerad, det som återstår är att installera kolsyran och kalibrera den. Det tror jag att jag behöver hjälp med. Den rörmokare jag anlitat är väldigt tveksam till att hjälpa mig med det, Alla råd mottages!

Tack för info där om mangan. Det stämmer, jag tog en del av det flockiga materialet i burken och torkade det. Det blev mörkbruna fnasiga "skal", lite som insektsvingar. Mycket låg vikt. Jag lämnade till kommunens vatteningenjör för analys men de kunde inte göra sådant. Fick tips om något lab i länet men det har inte blivit av ännu. Jag bytte filter i burken och det blir samma flockning. De här flingorna eller vad man nu ska kalla dem passerar inte filtret så det blir i sig ett manganfilter om det nu är mangan vilket är troligt. Jag märker ingen påverkan på genomsläppligheten, dusch, fylla badkar och sådant. I det använda, rörformiga filtret syns en mörk rand en bit in.

Jag får väl hitta ett lab att skicka prov till. Ett litet aber är att vi där jag håller till får vatten från flera olika håll, norra Öland, södra Öland och fastlandet via en grov ledning under sundet. Inblandningen av respektive vatten beror på rådande tryckförhållanden.

Det verkar vara en bra idé med ett manganfilter innan Ecobulles, ska kolla det.

Jag såg samma utrustning inklusive filtret i burken i bruk hemma hos den VVS-ingenjör i Belgien som sålde utrustningen till mig. Där var vattnet i burken helt klart och det vattnet kom direkt från kommunen utan filtrering innan Ecobulles-utrustningen.

Vad gäller installationen är det enda som är en liten utmaning att kalibrera pH-mätaren med hjälp av två buffertlösningar med olika pH och rengöringsvätska. Det finns instruktionsfilmer på youtube. Det behövs ingen laboratorierfarenhet för det, bara lite avsatt tid och fokus.

Redigerat:
Närbild på bottensats i en genomskinlig filterburk med använda filterrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Använd filterpatron täckt med bottensats på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bottensats i filterburken. Använt filter

S superplinten skrev:

Och MnO är mörk. Så bara låta flockningen ligga ute i solen så kanske det blir klart vad som hänt? Överväger att följa ditt exempel men sätta in ett Fe/Mn filter före denna eftersom jag har egen brunn.
Du verkar ha koll på detta. Jag däremot är helt novis och har precis fått min avkalkare baserad på kolsyra installerad, Dvs den är nästan installerad, det som återstår är att installera kolsyran och kalibrera den. Det tror jag att jag behöver hjälp med. Den rörmokare jag anlitat är väldigt tveksam till att hjälpa mig med det, Alla råd mottages![/QUOTE]

Vi körde Scalestop i Ystad 13dH-15dH, kan säga att det funkade fint och vi kan äntligen köpa biologiskt reningsverk då vi skippar saltet

• Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
Man behöver en pH mätare för att ställa in lagom tillförsel av koldioxid. Jag köpte en Hanna. För att kalibrera behövs t å buffertlösningar, pH 4 och 7. Bättre läsa manualen än att titta på youtubefilmer.

• Gilla
Henrik Sim
  • Laddar…
S superplinten skrev:
Underbart slippa behöva bygga in avhärdare! Natrium på eget avlopp totalförstör ju jorden med saltet
Vad händer med jorden vid eget avlopp med salt i avloppsvattnet?

Har egen brunn samt eget avlopp med markbädd. Extrema kalkavlagringar i badrum och dyl.
Svenska marknaden verkar bara vilja att man spolar ut stora mängder saltvatten som då går rakt ner i min mark...
Har fått offert av Ecobulles men då blir det ju att jaga fram en egen VVS installatör och lära sig själv att justera värdena utifrån en Hanna-PH mätare.
I denna tråd har Co2 ifrågasatts kraftigt ev en person som själv verkar vara i avhärdarbranschen och jobbar med backspolning och salt.
@gråsten
@superplinten
Ni som nu har haft co2 system igång i några år, vad är era erfarenheter? Good/Bad? Hur har skillnaden blivit på duschväggar, toaletter etc med Ecobulles. Blir det avlagringar som är lätta att torka bort istället för det stenhårda jag har i nuläget och måste tvätta med hård borste och ättika/bikarbonat...
Känner ni att ni kan rekommendera Co2 efter några år med sytemet igång??

Står nu med fingret på avtryckaren för att investera 20-30000 kr och är rådvill. Är osugen på ett system somi princip "släcker" mitt vattennät i huset nattetid för att backspola. Är osugen på att flöda ut salt i min mark. Är osugen på att bränna 30´ på en Ecobulles eller SoluCalc ifall de inte fungerar.

Tar tacksamt emot info från gråsten och superplinten eller om ngn annan har egen erfarenhet av Ecobulles/SoluCalc.

Tar tacksamt även emot tips om bra filter för Järn och Mangan.

• Gilla
Flygplats_Teknikern
  • Laddar…
M Maxirati skrev:
Har sökt som en tok på nätet för att se vad för produkter och leverantörer som finns. Har också funnit en del icke så smickrande omdömen om framförallt ett företag som heter Aquagruppen. Här är de jag funnit:
- Aquagruppen
- Aquapal
- Callidus
- vattenfilter.com
- Filtrena
- Vattenreningsbyrån
- JMS
- Brava

Är det någon av er läsare här som har någon erfarenhet av dessa, eller har annan intressant information? Tar tacksamt emot detta :).
Jms bör alla undvika då deras filter har lätt för att börja läcka och de är dyra i både inköp och underhåll mot vad du får för pengarna.
Ett företag du glömt att ta upp är jh:vattenteknik i kristianstad, de har bra omdöme och nöjda kunder. framför allt väldigt bra priser.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.