29 982 läst ·
39 svar
30k läst
39 svar
Var hitta bra avhärdare för kalkhaltigt vatten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta om avhärdning med koldioxid: jag har gjort en provisorisk installation i mitt sommarställe på Öland. Bilderna visar dels reglerenheten där koldioxid tillförs vattnet, den pulsräknande vattenmätaren som på grundval av mängd förbrukning tillför koldioxid genom den grå plastslangen, den blå filterburken som gör att tillförd gas blandas in i vattnet.
Nästa bild visar toppen av tuben med koldioxid. Mätarna visar tryck i tuben (vä) och tryck på gas ut före elektroniskt styrd utloppsventil (hö). Trycket på gas ut ska vara en bar över trycket i vattenledningssystemet som är tryckreglerat till tre bar. Vidare finns en mycket fingängad justeringsskruv. Den styr hur mycket gas som tillförs vid varje puls. Detta ställs in med ledning av hur mycket man vill sänka pH.
Det enda knepiga har varit att kalibrera pH mätaren som jag köpte för att kunna göra installationen själv. Det visade sig att de två öländska kommunerna numera har viss avhärdning så hårdheten i underkant av hårt. pH ligger på ca 8 så jag sänker till ca 7,5. Eftersom behovet av avkalkning på Öland inte är så stort längre kommer jag att ta med grejorna till villan i Belgien när jag återvänder i höst. Gastuben är hyrd från AirLiquide. Jag har sänkt pH lite ytterligare ned mot 7 i syfte att lösa upp en del kalk som redan avsatts under de 25 år som huset stått.
Det är vanligen VVS installatören som mäter pH och ställer in dosering. Ny mätning bör göras någon gång om året. Ringa pyssel och inget salt att hantera.
Grejorna har inte läckt. Anslutningen använder slangarna från tidigare Culliganavhärdare. Vid urkoppling använder jag den gamla Culligan shuntventilen.
M Maxirati skrev:Skall straxt påbörja ett husbygge och har fått veta att kalkhalten i det kommunala vattennätet är ganska högt och att andra villaägare installerat avhärdningsfilter för att slippa problemen med kalkavlagringar. Har förstått att det här är en liten djungel av leverantörer och produkter där alla inte är helt seriösa eller levererar produkter som fungerar. Är tacksam för tips från er med erfarenheter. Vad kan rekommenderas?
Kommunen anger följande information om vattnet:
pH: 7,8
Tyska hårdhetsgrader, mg/l: 12-13
Kalcium, mg/l: [100]: 64,6
Järn, mg/l [0,1]: <0,05
Magnesium, mg/l [30]: 13,6
Fluorid, mg/l [1,5]: 0,83
Vi bygger en villa som i första hand skall fungera som sommarställe (alltså ej daglig vattenanvändning året om), men dit vi kanske flyttar permanent inom några år. Gillar att fylla badkaret då och då, samt tvätta bilarna rena utan kalkfläckar i lacken.
Hej, jag söker också efter en bra avhärdare och den här Ecobulles verkar intressant. Läste Gråstens alla svar, men saknar information om kostnaden. Vad kostar en Ecobulles avhärdare?G gråsten skrev:Jag har två saltavhärdare i två olika fastigheter, en i Belgien och en i Sverige. Tycker det är knöligt att hålla på med saltsäckar. Från Frankrike kommer nu en teknik där man kontrollerat injicerar kolsyra i vattnet. Detta sänker pH reglerat till 7,0 och det ska göra att man slipper kalkavlagringarna. Kalken finns naturligtvis kvar men ska inte avsätta sig som hårda avlagringar. Man kan också köra en avkalkningsperiod då befintlig kalk löses upp.
metoden används sedan några år i Frankrike och Belgien och ska vara godkänd hos respektive lands provningsanstalter. Jag såg en anläggning i går och är intresserad men ska studera teknisk dokumentation först och försöka finna mer användarerfarenheter.
man använder vanlig alimentär koldioxid där en mellanstor tub sägs räcka ungefär ett år. Tuber finns att hyra i Sverige på ettårskontrakt.
fabrikatet jag tittar på är Ecobulles.
//Mats
Kostnaden var ungefär 1600 euro plus moms. Hade jag fått anläggningen installerad i det befintliga huset i Belgien hade moms varit sex procent. Nu köpte jag bara grejorna utan sammankoppling och då är momsen tjugo procent. Köper man lösa grejor från Frankrike eller Belgien blir det tjugo procent.
Jag monterade grejorna på en skiva med stöd så skivan står sig själv. Sedan tog jag skivan till min vanliga VVS butik i kalmartrakten där ett proffs gjorde tätningarna i hopkopplingarna. Väl hemma anslöt jag med slangar från en dumpad culliganavhördare till Culligans bypassventil som satt kvar. Funkade fint. Inget läckage.
Efter ett par månaders drift färgades det vita blandningsfiltret lätt rosa vilket nog tyder på att det finns mineral i vattnet, kanske järn. Har inte undersökt vad än.
Vattnet är sedan något år avhärdat genom kommunens försorg ned till ca 8 hårdhetsgrader vid pH ca 7,8. Det finns knappt några kalkavsättningsproblem längre vilket jag inte visste. Så nu körde jag lägre pH, straxt ovan 7, under några veckor för att lösa upp befintlig kalk. Min inbyggda diskmaskin installerades 1994. Det brukade vara massor med kalk på vagnkorgarnas hjul osv men det har helt försvunnit. Det finn inget salttillskott i maskinen men det är möjligt att de tabletter jag nu använder hjälper till här. Även tekokaren är helt fri från synlig kalkavsättning. Jag är lite fundersam på tvätten där jag borde kört en extra provomgång med och utan koldioxidbehandling. Tyckte skjortorna var lite styvare sedan jag kopplade bort koldioxiden.
Det var tjafsigt att hyra gas från Air Liquide eftersom jag är utlandssvensk och deras kalkiga kontor bara kan gå på UC uppgifter därvutlandssvenskar inte syns. Inte ens förskottsbetalning och stor fast egendom hjälpte. Värre än Telia i det avseendet. En företagsbekant med kafé hyrde åt mig.
I och med att det kommunala vattnet numera avhärdas på Öland så är nog intresset litet från lokala VVS firmor att ta till sig koldioxidbehandling så jag avstår från att försöka introducera.
Det finns lite information på engelska men den är för knapphändig. Det finns inte heller någon sammanställd dokumentation på franska som är värd att översätta. Däremot finns det spridd info och en del youtube filmer. För den som kan kemi är metoden lättbegriplig med eller utan franska. Metoden borde tas upp av något företag som kan marknadsföra i Sverige.
Grejorna är lätta att sätta ihop om man kan täta anslutningar på gångse vis. Eller så tar man hjälp som jag gjorde. Driftsättning är enkelt gjord. Enda kruxet är pH mätningen där jag tyckte det var lite svårt att kalibrera pH mätaren Hannah med dess buffertlösningar. Men för folk som är vana bör det vara lätt.
Jag monterade grejorna på en skiva med stöd så skivan står sig själv. Sedan tog jag skivan till min vanliga VVS butik i kalmartrakten där ett proffs gjorde tätningarna i hopkopplingarna. Väl hemma anslöt jag med slangar från en dumpad culliganavhördare till Culligans bypassventil som satt kvar. Funkade fint. Inget läckage.
Efter ett par månaders drift färgades det vita blandningsfiltret lätt rosa vilket nog tyder på att det finns mineral i vattnet, kanske järn. Har inte undersökt vad än.
Vattnet är sedan något år avhärdat genom kommunens försorg ned till ca 8 hårdhetsgrader vid pH ca 7,8. Det finns knappt några kalkavsättningsproblem längre vilket jag inte visste. Så nu körde jag lägre pH, straxt ovan 7, under några veckor för att lösa upp befintlig kalk. Min inbyggda diskmaskin installerades 1994. Det brukade vara massor med kalk på vagnkorgarnas hjul osv men det har helt försvunnit. Det finn inget salttillskott i maskinen men det är möjligt att de tabletter jag nu använder hjälper till här. Även tekokaren är helt fri från synlig kalkavsättning. Jag är lite fundersam på tvätten där jag borde kört en extra provomgång med och utan koldioxidbehandling. Tyckte skjortorna var lite styvare sedan jag kopplade bort koldioxiden.
Det var tjafsigt att hyra gas från Air Liquide eftersom jag är utlandssvensk och deras kalkiga kontor bara kan gå på UC uppgifter därvutlandssvenskar inte syns. Inte ens förskottsbetalning och stor fast egendom hjälpte. Värre än Telia i det avseendet. En företagsbekant med kafé hyrde åt mig.
I och med att det kommunala vattnet numera avhärdas på Öland så är nog intresset litet från lokala VVS firmor att ta till sig koldioxidbehandling så jag avstår från att försöka introducera.
Det finns lite information på engelska men den är för knapphändig. Det finns inte heller någon sammanställd dokumentation på franska som är värd att översätta. Däremot finns det spridd info och en del youtube filmer. För den som kan kemi är metoden lättbegriplig med eller utan franska. Metoden borde tas upp av något företag som kan marknadsföra i Sverige.
Grejorna är lätta att sätta ihop om man kan täta anslutningar på gångse vis. Eller så tar man hjälp som jag gjorde. Driftsättning är enkelt gjord. Enda kruxet är pH mätningen där jag tyckte det var lite svårt att kalibrera pH mätaren Hannah med dess buffertlösningar. Men för folk som är vana bör det vara lätt.
Jag förstår inte din bedömning. Priset på utrustningen är satt marknadsmässigt för att konkurera med saltavhärdare. Utrustningen är en engångskostnad, inget slitage, vartill kommer hyra av gasflaska. En gång om året byter man gasflaskan som inte är tyngre än att man kan hantera den ensam. Man slipper allt jobb med salt. Jag har haft tre avhärdare med salt men tröttnat på dem.
Jag gjorde min installation flyttbar. En normal fast installation går mycket snabbt. Inställningen tar någon minut med pH mätaren förutsatt att den är kalibrerad.
Visst vore det bra med en svensk återförsäljare. Det finns ingen chans till marknadsacceptans utan bra dokumentation på svenska.
Behovet av avhärdning minskar om kommunerna sköter det som numera på Öland. Fortfarande finns dock många med eget vatten där kalk ställer till problem.
Ur allmän synpunkt är det bra att salt inte tillförs grundvattnet.
Jag gjorde min installation flyttbar. En normal fast installation går mycket snabbt. Inställningen tar någon minut med pH mätaren förutsatt att den är kalibrerad.
Visst vore det bra med en svensk återförsäljare. Det finns ingen chans till marknadsacceptans utan bra dokumentation på svenska.
Behovet av avhärdning minskar om kommunerna sköter det som numera på Öland. Fortfarande finns dock många med eget vatten där kalk ställer till problem.
Ur allmän synpunkt är det bra att salt inte tillförs grundvattnet.
Jo, men den tar ju inte bort kalken, den löser bara upp det som finns i ledningsnätet. Kalkfläckar i badrum och den negativa effekten vid tvål/tvätt användning kvarstår. Men absolut, det kan nog finnas en funktion i ex. Fjärrvärmenät och dyl. Där man vill hålla rent i värmeledningar.
Det blir mindre kalkavsättning på duschkabinväggar än tidigare och inget grå hinna alls i vattenkokaren. Jag har läst mig till att de beläggningar som uppstår sägs vara lätta att torka bort enligt användare. Det sägs vara bikarbonat men jag avstår från att ge mig in i kemin om vad som händer när trycket avtar och vid olika temperaturer. Koldioxiden försvinner inte momentant ur vattnet som kommer ur ett duschmunstycke eller en kran.
Hur är det med kläder som tvättats och sedan torkas i torktumlare respektive i utrymme med avfuktare? Det borde gå att lösa upp och ut kvarvarande kalk i t ex skjortor. Men hur mäta? Om man löser upp kalken i plaggen genom att tillsätta syra och sedan neutraliserar med en bas och kokar bort vattnet borde man kunna se hur mycket kalk som återstår.
invändningarna ovan är relevanta men tyvärr kan jag inte bidra med mer egna observationer förrän jag kunnat prova effekten i det rejält hårda vattnet i min bostad i Belgien. Inte läge att åka dit nu som pandemiläget är där. Får försöka hitta bättre dokumentation under tiden.
Hur är det med kläder som tvättats och sedan torkas i torktumlare respektive i utrymme med avfuktare? Det borde gå att lösa upp och ut kvarvarande kalk i t ex skjortor. Men hur mäta? Om man löser upp kalken i plaggen genom att tillsätta syra och sedan neutraliserar med en bas och kokar bort vattnet borde man kunna se hur mycket kalk som återstår.
invändningarna ovan är relevanta men tyvärr kan jag inte bidra med mer egna observationer förrän jag kunnat prova effekten i det rejält hårda vattnet i min bostad i Belgien. Inte läge att åka dit nu som pandemiläget är där. Får försöka hitta bättre dokumentation under tiden.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det underlag jag givit bör vara för tunt för att avförda metoden som ändå används och har många nöjda kunder.
Två märken dominerar marknaden: SoluCalc och Ecobulles.
Hårda kalkavlagringar är kalciumkarbonat. Kalkresterna här blir vattenlösligt kalciumbikarbonat som inte biter sig fast och är lätt att torka bort med en fuktig trasa.
Två märken dominerar marknaden: SoluCalc och Ecobulles.
Hårda kalkavlagringar är kalciumkarbonat. Kalkresterna här blir vattenlösligt kalciumbikarbonat som inte biter sig fast och är lätt att torka bort med en fuktig trasa.
Redigerat:
Det är absolut inte något av avfärda. Detta används nog väldigt fördelaktigt. Men det är nog främst då för just kalciumkarbonat (Pannsten). Kalciumkarbonat är inte löslig i vatten varför man surgör det för att bli löslig i vattnet. Samma sak som man gör när man kalkar av sin kaffebryggare.
Men frågan är om detta är kostnadseffektivt i ett privathushåll. I en större anläggning som ex. Fjärrvärmeverk är detta kanon för effektivisera värmeledningsförmågan.
I ett privathushåll tjänar man nog mer på att avhärda vattnet. Man får mer för pengarna, och slipper missfärgningar och sparar in tvättmedel och dyl.
Både plånboken och miljön blir glada.
Men frågan är om detta är kostnadseffektivt i ett privathushåll. I en större anläggning som ex. Fjärrvärmeverk är detta kanon för effektivisera värmeledningsförmågan.
I ett privathushåll tjänar man nog mer på att avhärda vattnet. Man får mer för pengarna, och slipper missfärgningar och sparar in tvättmedel och dyl.
Både plånboken och miljön blir glada.
Här är en bra genomgång av kemin för hur vattenlösligt kalciumbikarbonat bildar torrsubstansen kalciumkarbonat (kalk) då vatten avdunstar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_bicarbonate
Enligt användarberättelser och tillverkarna Ecobulles och Solucalc bildar det kalciumbikarbonathaltiga vattnet då det dunstaren hinna som lätt går att torka bort med en fuktig trasa från duschkabiner och sanitetsporslin. Med tanke på innehållet i länken ovan kan man fråga sig varför det inte rör sig om vanliga svårhanterliga kalkavsättningar (kalciumkarbonat). Återstår att pröva själv och läsa några belgiska testrapporter som jag ska plocka fram. Diskmaskinen är inget problem eftersom tabletterna gör att inget spår av kalk syns.
Jag avstår tills vidare från att ha synpunkter på ekonomin. Förutom anskaffningskostnaden för utrustningen tillkommer hyra av alimentär koldioxid på tub. Air Liquide hyr ut gasflaskor mot månadshyra och sedan får man betala för ny full flaska när gasen tagit slut. Finns nog skäl att kolla priser från olika leverantörer av koldioxid.
Av någon anledning visar tryckmätaren inte hur mycket som återstår utan mätaren lär gå från femtio bar till noll rätt plötsligt. Möjligen är koldioxiden i vätskefas och att det bara är den förgasade delen som står för trycket femtio bar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Calcium_bicarbonate
Enligt användarberättelser och tillverkarna Ecobulles och Solucalc bildar det kalciumbikarbonathaltiga vattnet då det dunstaren hinna som lätt går att torka bort med en fuktig trasa från duschkabiner och sanitetsporslin. Med tanke på innehållet i länken ovan kan man fråga sig varför det inte rör sig om vanliga svårhanterliga kalkavsättningar (kalciumkarbonat). Återstår att pröva själv och läsa några belgiska testrapporter som jag ska plocka fram. Diskmaskinen är inget problem eftersom tabletterna gör att inget spår av kalk syns.
Jag avstår tills vidare från att ha synpunkter på ekonomin. Förutom anskaffningskostnaden för utrustningen tillkommer hyra av alimentär koldioxid på tub. Air Liquide hyr ut gasflaskor mot månadshyra och sedan får man betala för ny full flaska när gasen tagit slut. Finns nog skäl att kolla priser från olika leverantörer av koldioxid.
Av någon anledning visar tryckmätaren inte hur mycket som återstår utan mätaren lär gå från femtio bar till noll rätt plötsligt. Möjligen är koldioxiden i vätskefas och att det bara är den förgasade delen som står för trycket femtio bar.
Hej, jag har köpt och installerat en avhärdare från Ecobulles. Min rörmokare är nu väldigt tveksam till att kalibrera den. Jag bor i Roslagen ca 1 mil söder om Norrtälje. Någon som kan ge mig tips om någon som kan kalibrera den och därmed få igång den?
jag tog själv in en Ecobulles från Belgien och kalibrerade med en Hannah pH-mätare.S superplinten skrev:
Jag tror inte att du hittar svenska rörmokare som känner sig bekväma med att bestämma pH. Det är faktiskt lite pyssligt att laborera med rengöringsvätska och bufferlödningar. Problemet är att man glömmer det mellan gångerna. Jag skulle rekommendera att köpa en lättanvänd och professionell pH mätare, inget billigt skräp. Själva installationen är mycket enkel.
Ett annat pyssel är att välja leverantör av koldioxid. Ecobulles i Frankrike använder Airliquides gasflaskor och de man hyr i Sverige passar direkt. För Lindhe/AGA krävs att man köper nya anslutningsdon och sedan är påfyllningen av flaskor dyr. Är det minde flaskor måste de köpas och de kan inte säljas tillbaka.
Ett problem med Air Liquide för mig var att de vägrade hyresavtal om man inte var folkbokförd i Sverige. Fick ta det via en bekant.
jag får någon märklig flockning i behållaren med filtret. Kan möjligen vara mangan som reagerar med den lösta koldioxiden.
nu gjorde jag installationen i norra delen av Mörbylånga kommun på Öland. Det visade sig att båda kommunerna redan infört infusion av koldioxid för att minska kalkavsättning så när man mäter hårdhet med titrering så är det på gränsen till mjukt. Jag tror pH låg på ca 7,4 men minns inte exakt. Därtill kommer att de blandar in mjukt vatten som kommer i en ledning från fastlandet. Blandningsförhållandena, pH och hårdhet beror på respektive tryck från flera tillförande lednngar
berätta gärna hur det går
Ja, det var nog från dig jag fick tipset. Jag har inte kommunalt vatten utan vi är 23 fastigheter som delar på vattnet från en gemensam brunn. Jag har precis köpt 5 liter Lindhe Biogon, som de sa var samma gas som pubbarna runt omkring använder till sina öltappar och som Eccobulles rekommenderade. Tuben kostade 2 800 kr och ca 800 kr vid varje påfyllning. Eccobulles tror att jag behöver fylla den en gång i halvåret. Jag har inte kopplat in den än, men du menar alltså att jag måste modifiera anslutningen? Det ser ut som om jag inte ska behöva göra det när jag tittar på tuben (har inte tagit bort plastförseglingen).G gråsten skrev:jag tog själv in en Ecobulles från Belgien och kalibrerade med en Hannah pH-mätare.
Jag tror inte att du hittar svenska rörmokare som känner sig bekväma med att bestämma pH. Det är faktiskt lite pyssligt att laborera med rengöringsvätska och bufferlödningar. Problemet är att man glömmer det mellan gångerna. Jag skulle rekommendera att köpa en lättanvänd och professionell pH mätare, inget billigt skräp. Själva installationen är mycket enkel.
Ett annat pyssel är att välja leverantör av koldioxid. Ecobulles i Frankrike använder Airliquides gasflaskor och de man hyr i Sverige passar direkt. För Lindhe/AGA krävs att man köper nya anslutningsdon och sedan är påfyllningen av flaskor dyr. Är det minde flaskor måste de köpas och de kan inte säljas tillbaka.
Ett problem med Air Liquide för mig var att de vägrade hyresavtal om man inte var folkbokförd i Sverige. Fick ta det via en bekant.
jag får någon märklig flockning i behållaren med filtret. Kan möjligen vara mangan som reagerar med den lösta koldioxiden.
nu gjorde jag installationen i norra delen av Mörbylånga kommun på Öland. Det visade sig att båda kommunerna redan infört infusion av koldioxid för att minska kalkavsättning så när man mäter hårdhet med titrering så är det på gränsen till mjukt. Jag tror pH låg på ca 7,4 men minns inte exakt. Därtill kommer att de blandar in mjukt vatten som kommer i en ledning från fastlandet. Blandningsförhållandena, pH och hårdhet beror på respektive tryck från flera tillförande lednngar
berätta gärna hur det går
//Mats
Tacksam för ditt svar! Kan nämna att jag ställt några frågor till Naturvårdsverket och Havs- och Vattenmyndigheten om hur miljövänligt det är att använda salt för avkalkningen eller kolsyra. Båda myndigheterna var helt ointresserade och hänvisade till varandra.S superplinten skrev:Ja, det var nog från dig jag fick tipset. Jag har inte kommunalt vatten utan vi är 23 fastigheter som delar på vattnet från en gemensam brunn. Jag har precis köpt 5 liter Lindhe Biogon, som de sa var samma gas som pubbarna runt omkring använder till sina öltappar och som Eccobulles rekommenderade. Tuben kostade 2 800 kr och ca 800 kr vid varje påfyllning. Eccobulles tror att jag behöver fylla den en gång i halvåret. Jag har inte kopplat in den än, men du menar alltså att jag måste modifiera anslutningen? Det ser ut som om jag inte ska behöva göra det när jag tittar på tuben (har inte tagit bort plastförseglingen).
//Mats