Säg till grannen att du är miljöpartist och pga din politiska övertygelse så kan du inte gå med på att kläderna kemtvättas. Ta sedan in en offert från nån städfirma och se vad det skulle kosta att städa 1 kvm biyta, lägg därtill kostnaden av att tvätta kläderna i tvättstugan. Dela sedan summan på två, för att du vet inte med säkerhet att garderoben och innehållet inte redan var smutsiga :)
 
P
Isakare Isakare skrev:
Varför ska kläder som smutsas ner av nån annan alltid kemtvättas ??
Jag råkade ut för att min dotter hade smutsat ner en klasskompis jacka och föräldrarna krävde kemtvätt.
Jag var lite smidig o sa att jag kände en ned kemtvätt, och hämtade jackan. Vist det var en dunjacka av fint märke, men jag har själv tvättat dunjackor av fint märke, så även denna fick gå i tvättmaskinen och torkades i tumlaren med tennisbollar.
Alla nöjda o glada.
Ja precis det är ju en sak om det nu var nå kläder som faktiskt kräver kemtvätt och som inte blev lika rena som innan av en dammsugning och en klädroller.. Men folk ska ta i så dom spricker och begära kemtvätt på kläder som vanligtvis bara åker vanlig tvättmaskin..

Löjligt att skicka mysbyxorna och dom urtvättade kalsongerna på kemtvätt.... :)

ge grannen en skvätt tvättmedel och boka tvättstugan , och dammsug och våttorka troligen är ju det redan gjort sen länge men grannen vill troligen stoppa 3-4-5 tusenlappar i fickan.

Har också råkat i detta kemtvätt trams med en jag råkade skvätta ner med bilen. ja det var absolut mitt misstag att skvätta ner nån..man är ju alltid skyldig som förare av motorfordon även om offret gör nåt helkorkat...
Men samma där så var man lite smidig och skulle "kemtvätta mera saker samtidigt" tog emot kläderna för kemtvätt som efterfrågades men tog hem skiten och tvättade det vanligt och allt var frid och fröjd. Så ren har nog inte dennes jacka varit på åratal så lika bra dåren får tro att den blev kemtvättad..:) jackan renare än innan och den smuts jag hade orsakat var garanterat borta..
 
Isakare Isakare skrev:
Varför ska kläder som smutsas ner av nån annan alltid kemtvättas ??
Jag råkade ut för att min dotter hade smutsat ner en klasskompis jacka och föräldrarna krävde kemtvätt.
Jag var lite smidig o sa att jag kände en ned kemtvätt, och hämtade jackan. Vist det var en dunjacka av fint märke, men jag har själv tvättat dunjackor av fint märke, så även denna fick gå i tvättmaskinen och torkades i tumlaren med tennisbollar.
Alla nöjda o glada.
Allt som lämnas in till en "kemtvätt" körs ju inte i kemtvätt. Det är ju anpassat efter kläderna vilken maskin och medel de använder.
Jag hade varit försiktig med ett sånt fall med dunjackan. Det finns gott om kopior som ser välgjorda ut, men saknar extra innerfoder. När du tvättar kryper dunen ut.
 
A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
Gör som så, kontakta olika städfirmor och be om en offert för att städa 1 kvm. Visa då upp den billigaste för galningen till granne och säg att detta är vi villiga att betala. Neka till kemtvätten då det gått 5 månader sen det erbjudandet, vem vet hur ingrott dammet blivit. Därtill hur vet ni att hon inte diktar upp en historia om hur dammet har förstört en exklusiv rock gjord av ett numera utdött djur vilken är ovärderlig men att hon kan låta sig kompenseras för 10k. Idioter skall man bemöta med deras egna metoder, ställ inte upp på dårskaoen då lär de sig aldrig.
 
Mats-S
Gör ingenting!
Betala ingenting!
Alla kan inte älska alla, den grannen är inte värd någon grannsämja.
 
Varför ska man kemtvätta kläder pga damm? Vanlig tvätt duger väl gott och väl. Såvida det inte är en massa pälsar bara?
 
Claes Sörmland
A Anders_70 skrev:
Varför ska man kemtvätta kläder pga damm? Vanlig tvätt duger väl gott och väl. Såvida det inte är en massa pälsar bara?
Dammsugning är nog bäst.
 
A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
Jag skulle vara beredd att betala, ringa på dörren och i trevlig ton säga i stil med: Hej, fick ditt mail. Jag blev överraskad/förskräckt att höra hur mycket skada/olägenhet vår renovering måste ha gjort? Självklart vill vi göra rätt för oss och se till att det blir städat. Paus.. Hur ser det ut nu? Kan du visa?
Varför inte göra så? Jag vill i varje fall tala med folk direkt. Då är det lättare förstå och komma överens, inte vara sniken och sen ta sitt ansvar
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vissa tar hela handen när man ger fingret.
Be dom dra åt fanders och säg det som anledning, nån måtta får det vara.
 
Be grannen ställa ett formellt krav, hänvisa till att du ska anmäla det till ditt försäkringsbolag.

låt sedan dom sköta hanteringen.
 
  • Gilla
losskägg och 2 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Kostar inte två miljoner att renovera ett badrum. Man ska så klart göra rätt för sig men detta är att bli blåst.
Jag citerar då TS
”Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum.” Så jag tycker nog att det är skitpengar på totalen men ta varje ursäkt och liten paragraf etc så kan han ju slippa göra rätt för sig. Men men det är jag det och jag brukar fan inte kröka rygg o böja mig.
 
L Linjs1 skrev:
Grannsämjan är viktig och ibland måste man kompromissa, från bägge sidor.
Mitt förslag är att ni erbjuder att ni städar ur garderoben (dammsuger och våttorkar golv, inredning och försiktigt väggar) samt att ni ersätter beloppet som grannen får från kemtvätten.
Kolla upp det där med kemtvättsnotan först, innan ni generellt erbjuder er att betala den.

Nu vet jag inte vad det kostar just där, men för nåt år sedan behövde jag kemtvätta en kavaj. Som tur var frågade jag efter priset först och insåg då att jag lika gärna kunde köpa en ny kavaj.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Att det dammar är inte ert ansvar. Punkt.

hennes ”jag lägger plast över” resp. ”Ni skall betala” hade gjort mig fundersam över hennes omdöme….

allt ni gör i ersättningsväg skall uttryckas som ren Goodwille, som goda grannar. Typ att ni swischar 1000:- som gåva för att hon stått ut med oljudet under er ombyggnation.

låt henne rikta ev lev till föreningen och låt dem föra frågan till dig om de finner det lämpligt…

gå inte in i att analysera orsak/verkan/ansvar/skadestånd/rimlighet.

Gör absolut ingen städning/sanering/Tvätt själva för grannen. Det kan gå hur fel som helst…

sorry mitt stolpiga och formella tillvägagångssätt med tosserier kan inte alltid med medkännande och godhet bemötas. Ju tossigare desto mer sällan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Hampus A skrev:
Alt 3: Prata med ordföranden i föreningen vad denna tycker är skäligt att du ska ersätta.
Neeeeej, låt den stackarn vara ifred. Föreningen är än så länge inte part i tvisten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.