Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!

• Wow
  • Gilla
  • Ledsen
B6304S1 och 4 till
  • Laddar…
Om man håller sig till det strikt formella. Så är ni troligen inte ansvariga att betala något alls till grannen. Dammet kommer ifrån föreningens bjälklag. Om skadan beror på att ni varit vårdlösa, så kan ni ev. vara skadeståndsskyldig.

Men nu är ju inte allt formalia. Man kan behöva balansera lite här för att upprätthålla grannsämja och styrelsens goda vilja.

Städningen låter lite orimlig. Men jag är osäker på hur många timmar man får betala för om man tar in en städfirma för att städa 1 kvm. Det lär bli en del restid osv. Men ert erbudande var väl att ni själva skulle städa ur hennes garderob? Inte en städfirma.

• Gilla
uuu och 9 till
  • Laddar…
Inlägget ovan beskriver det formella läget korrekt. Själv skulle jag ändå säga att det bästa kanske är att acceptera grannens krav, för god grannsämja. Det är väl ändå troligen ett rätt litet utlägg jämfört med er renovering i övrigt.
En reflektion man kan göra är att det kan ge problem när man ändrar planlösningar på det sätt ni gjort. Gav föreningen sitt godkännande till detta så kan man troligen hävda att det är föreningens ansvar att stå för konsekvenserna. Föreningen bör väga in sådana här konsekvenser när man bedömer ändrade planlösningar.

Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Inlägget ovan beskriver det formella läget korrekt. Själv skulle jag ändå säga att det bästa kanske är att acceptera grannens krav, för god grannsämja. Det är väl ändå troligen ett rätt litet utlägg jämfört med er renovering i övrigt.
En reflektion man kan göra är att det kan ge problem när man ändrar planlösningar på det sätt ni gjort. Gav föreningen sitt godkännande till detta så kan man troligen hävda att det är föreningens ansvar att stå för konsekvenserna. Föreningen bör väga in sådana här konsekvenser när man bedömer ändrade planlösningar.
Det tycker jag nog är att dra styrelsens ansvar lite långt. Att denna tar ett formellt beslut om att tillåta utbyggnader av badrum är ju inte samma sak som att de gör någon granskning av dess fulla lämplighet eller förutsättningarna i detalj. Är ju lite som med bygglov, det betyder inte att du får göra det du fått lov till bara att byggnadsnämnden inte kommer stoppa det men det kan finnas andra skäl till att det inte får genomföras enligt lovet.

• Gilla
DIYJocke och 1 till
  • Laddar…
Vad gör ni när grannen får nytt damm i garderoben och kräver cash om ni redan betalat en gång ?

• Gilla
JockeÅgren och 14 till
  • Laddar…
Spontant låter det som att hennes tak är undermåligt om det läcker in från bjälklaget. Det är ju inte ert damm som ryker ner.
Om ni erbjudit er att städa hennes garderob är det generöst och kanske något ni ska stå för om ni lovat det.
Men 4 timmar för att städa en 1 m2 garderob låter överdrivet.
Och 615 kr/h är ju sanslöst dyrt. Googlade snabbt och fick upp ett pris på 260 kr/h för flytt/storstäd, efter RUT.
Testade en firma till, och fick ett pris på 2600 kr för storstädning av 90m2 lägenhet.
Det låter verkligen som om hon försöker få en totalstädning av hela lägenheten på er bekostnad.

Och att kemtvätta en hel garderob blir ju väldigt dyrt.

• Gilla
Magnusalsjon och 19 till
  • Laddar…
Gå ner med en klädroller och en dammsugare och erbjud att göra rätt för er och säg att det är nu eller aldrig. Jag tror nog hon städat för länge sedan o om ni tittar in i garderoben är den ren och dammet är på annat håll o hon försöker på en fuling.

• Gilla
TickyNucker och 19 till
  • Laddar…
Be grannen bevisa att det är erat damm som har trängt igenom hela bjälklaget ned till deras garderob.

• Gilla
  • Haha
Nyfiken81 och 10 till
  • Laddar…
A Amwenner skrev:
Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?
Lös det med pengar. Har du erbjudit dig att bekosta något så är det väl rimligt att stå för det, men sätta en gräns. Typ: ”Fyra timmar kan det väl inte ta att städa en garderob; jag tänker att det tar en halvtimme. Sen fem–tio plagg kemtvätt. Du kan få 1.500, men mer än så känns orimligt.”

Och håll dig till riktiga pengar. Du sparar inget på att köpa presentkort samtidigt som det låser mottagaren.

• Gilla
Kaninjan och 15 till
  • Laddar…
Du erbjöd dig att städa garderoben i anslutning till er renovering men grannen valde att plasta in istället?

Nu närmare ett halvår senare efter andra renoveringar som dammat ner då vill grannen ha betalt vad som motsvarar städning av en stor lägenhet?

Jag hade bett dem fara o flyga

• Gilla
  • Haha
Nyfiken81 och 53 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag hade nekat, hon hade sin chans och tog den inte inte.

Hon borde lägga sin tid på att foga taket i garderoben så att det blir dammtätt, d v s sköta det underhållsansvar som åligger henne.

Möjligen hade jag när ilskan över emailet hade lagt sig erbjudit mig att swisha 500 kr för grannsämjas skull.

• Gilla
NoiseMaker och 13 till
  • Laddar…
Trodde jag läst fel när jag läste de första svaren du fick för många tyckte du skulle betala men det är ju helt galet... Hon fick chansen medan ni renoverade nu har det gått flera månader och dammet kommer från en renovering du inte har att göra med.

• Gilla
Nyfiken81 och 21 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Själv skulle jag ändå säga att det bästa kanske är att acceptera grannens krav, för god grannsämja.
God grannsämja i lägenhetskomplex? Vad får man för sina 4000 kr då? Ett hej tillbaka i trappuppgången? :thinking:

• Gilla
  • Haha
  • Arg
TickyNucker och 35 till
  • Laddar…
A ati skrev:
God grannsämja i lägenhetskomplex? Vad får man för sina 4000 kr då? Ett hej tillbaka i trappuppgången? :thinking:
Bostadsrättsföreningar fungerar olika. En del kanske är vad du kallar lägenhetskomplex. Men det finns också föreningar med god sammanhållning och låg omsättning där boende stöttar varandra på olika sätt, vilket kan kallas god grannsämja. Noterar att du bor i eget hus men vi är många som bor i välfungerande bostadsrättsföreningar. Men det ör givetvis upp till TS att avgöra hur detta hanteras.

• Gilla
LymesRegis2011 och 1 till
  • Laddar…
Grannen fick sin chans och valde att inte ta den utan att lösa det med plast istället. Om hon sedan inte satte in plast, eller kanske gjorde det och tog bort den inför den andra renoveringen, är ju inte ditt problem egentligen,.

Jag skulle frågat grannen om hon inte satte in plasten? Och om den inte hjälpte under din renovering? Och varför kommer hon först nu, inte när skada uppstod? Beroende på svar så kan man givetvis betala ett skäligt pris för städningen. Men inte är det fyra timmar för en garderob på en kvadrat. Och absolut inte nån kemtvätt, hon tog ju på sig att skydda kläderna.

• Gilla
NoiseMaker och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.