12 146 läst ·
66 svar
12k läst
66 svar
Var försiktig med vem du lånar ut nyckeln till
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Då kan väl du berätta för mig allting du vet om mina barn. Var de befann sig när detta inträffade, var lampan befann sig när det inträffade, lite mer i detalj kring deras "möjligheter" och förehavanden, osv. osv. för du måste ha en hel del kunskap om allt detta, för att kunna påstå att mina barn "mycket möjligt kan ha med dykarlampans plötsliga försvinnande att göra".MissAnpassad skrev:
Så fint av dig. Men säg mig, vad vill du säga med detta? Att det är helt ok att stjäla för att det ändå inte betyder något för den som blir bestulen, så länge det inte är fotografier man blir bestulen på? Eller vart vill du komma?MissAnpassad skrev:Vet du att när mitt hem brann ner, så det enda som spelade någon som helst roll att det försvann var mina fotografier, mitt dykarset var helt ovidkommande, jag var bara tacksam över att varken jag eller mina djur var hemma. När man varit med om något sådant, så lär man sig att inte hänga upp sitt liv på saker, för de är just saker, dvs de har ingen själ och går att ersätta. Hade min dykarlampa inte brunnit upp, så hade du kunna få den helt gratis.
I mitt hem finns väldigt många fler saker med affektionsvärde, än enbart fotografier. Men det spelar ingen som helst roll när det kommer till huruvida stöld är ok eller inte, för det är aldrig ok. Konstigare än så är det inte.
Till skillnad från dig, så kommer inte jag med helt grundlösa och vilda anklagelser mot andras barn. Det var du som satte nivån, inte jag, och då sänkte jag mig ändå inte till din nivå och drog in andras barn.MissAnpassad skrev:
Kan inte se att du har lämnat några som helst referenser till ditt påstående, allra minst någon länk. I vilket inlägg menar du att du har gjort det?MissAnpassad skrev:
Så vi kan alltså dra till med precis vad som helst, för att exemplifiera?Robert63 skrev:
Du menar på samma vis som om det finns någon sanning i exemplifieringen med 99,9999999%?Robert63 skrev:Det kan absolut finnas gott gry i artikeln, men som den vinklas, valet av tidpunkt för den samt personerna som är inblandade, visar enligt mitt tycke mest på dåligt omdöme. Jag tycker verkligen att forumet är bra, att det står upp för oss konsumenter, men detta gav en fadd smak i munnen. Och jag gissar dessutom att det inte ens kollats upp ifall det finns någon sanning bakom händelsen som exemplifieras i artikeln.
Du menar alltså på fullt allvar, att ingen media får berätta om någon händelse för en viss grupp människor, utan att samtidigt berätta om alla andra möjliga alternativ som på ett eller annat vis skulle kunna betraktas som likvärdigt i någon meninge, oavsett hur irrelevant det är för läsargruppen?Robert63 skrev:
Så när media skriver något om att en fotbollspelare har gjort något fel, så måste de samtidigt skriva om alla andra händelser som inträffat i alla andra idrotter, för att inte hänga ut just fotbollen? Inte heller får någon media skriva om att hästsport är en riskfylld idrott, utan att samtidigt berätta om alla andra risker i alla andra idrotter?
Inser du verkligen inte hur snett ute du är med den argumentationen?
99,9999999%Robert63 skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Vinklad artikel? Byggahus.se är på konsumentens sida, det borde inte ha undgått någon vid det här laget.
Självklart kan vi inte bevisa att vem som stal dykarlampan, men jag tar thomasx på sina ord. Hade den bara varit bortslarvad så borde den ju ha dykt upp vid det här laget. Det är ett bra exempel på vad som kan inträffa om du har otur med att lämna ut nyckeln till fel person. Ingen hantverkare är namngiven, det är ett exempel på vad som kan inträffa.
Det är ju i stort sett omöjligt att bevisa, om du inte har kameraövervakning hemma, i alla rum. Polisen åker aldrig ut för en sådan sak. Där jag bor har vi många inbrott och förra året var det bara ett enda inbrott som klarades ut. Det var en husägare på min gata som tog gärningsmannen på bar gärning och körde efter honom när han flydde. När jag själv fick en sten kastad genom rutan av en hantverkare som var upprörd för att vi inte raderade en dålig referens av honom, kom polisen dagen efter och frågade om jag hade bevis. Nej, för det var på kvällen och jag satt ensam vid tvn och blev allt för chockad för att komma på att jag behövde bevisa det också.
Säger en hantverkare att de inte gör jobbet om de inte får din nyckel, välj en annan hantverkare såvida du inte känner personen och litar på denna till 100 %, alternativt har möjlighet att tömma ditt hus på värdesaker själv innan. Det var ju också en toppenidé att ha en extra låskista att använda vid den här typen av tillfällen.
Självklart kan vi inte bevisa att vem som stal dykarlampan, men jag tar thomasx på sina ord. Hade den bara varit bortslarvad så borde den ju ha dykt upp vid det här laget. Det är ett bra exempel på vad som kan inträffa om du har otur med att lämna ut nyckeln till fel person. Ingen hantverkare är namngiven, det är ett exempel på vad som kan inträffa.
Det är ju i stort sett omöjligt att bevisa, om du inte har kameraövervakning hemma, i alla rum. Polisen åker aldrig ut för en sådan sak. Där jag bor har vi många inbrott och förra året var det bara ett enda inbrott som klarades ut. Det var en husägare på min gata som tog gärningsmannen på bar gärning och körde efter honom när han flydde. När jag själv fick en sten kastad genom rutan av en hantverkare som var upprörd för att vi inte raderade en dålig referens av honom, kom polisen dagen efter och frågade om jag hade bevis. Nej, för det var på kvällen och jag satt ensam vid tvn och blev allt för chockad för att komma på att jag behövde bevisa det också.
Säger en hantverkare att de inte gör jobbet om de inte får din nyckel, välj en annan hantverkare såvida du inte känner personen och litar på denna till 100 %, alternativt har möjlighet att tömma ditt hus på värdesaker själv innan. Det var ju också en toppenidé att ha en extra låskista att använda vid den här typen av tillfällen.
Saker kan ju åka med av rent misstag också. Vår utgångspunkt när det händer oss något är ofta "Svordom vad folk stjäl allt som är löst..." men tänker aldrig ens tanken att det skulle lika gärna kunna vara nån som på en helt annan plats står o kliar sig i huvet o tänker "Var tusan kommer den här ifrån?!".
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Ja, men det utesluter inte att vissa saker blir stulna och att man ska vara försiktig.
Sådant kan hända, fast det är ganska osannolikt att det är det som skett när det försvinner saker från helt andra platser än de där hantverkaren arbetar med sina verktyg. Och alldeles särskilt när någon som arbetar med ganska speciella verktyg får med sig en inte helt liten dykarlampaStrip skrev:Saker kan ju åka med av rent misstag också. Vår utgångspunkt när det händer oss något är ofta "Svordom vad folk stjäl allt som är löst..." men tänker aldrig ens tanken att det skulle lika gärna kunna vara nån som på en helt annan plats står o kliar sig i huvet o tänker "Var tusan kommer den här ifrån?!".
Och om de stod och kliade sig i huvudet ena stunden, så borde kanske ändå reagerat nästa, när de får frågan om den.
Jaja, man skall vara försiktig med att lämna ut sin nyckel till någon man inte känner, oavsett vilken yrkesgrupp den tillhör.
Man ska vara försiktig med att gå över gatan också.
Så när det kommer någon och säger att det är rena självklarheter att lämna ut nycklar eller gå över gatan, så kan det ändå vara bra att tänka efter en gång extra, innan man gör det.
Ha en go helg allesammans!
Man ska vara försiktig med att gå över gatan också.
Så när det kommer någon och säger att det är rena självklarheter att lämna ut nycklar eller gå över gatan, så kan det ändå vara bra att tänka efter en gång extra, innan man gör det.
Ha en go helg allesammans!
Min kommentar var inte riktad till någon specifik person eller gren i tråden, bara avsedd att väcka en tanke om att allt inte alltid är som det ser ut att vara.
Gällande trådens ämne är det väl ganska självklart att man inte lämnar ut hemmets nyckel till en vilt främmande person. Lika självklart är det att försäkringsbolagen inte ersätter dig för förluster om du nu varit så oändligt korkad att du ändå gjort det. En icke-fråga i mina ögon.
Gällande trådens ämne är det väl ganska självklart att man inte lämnar ut hemmets nyckel till en vilt främmande person. Lika självklart är det att försäkringsbolagen inte ersätter dig för förluster om du nu varit så oändligt korkad att du ändå gjort det. En icke-fråga i mina ögon.
Skulle thomasx hävdat att det vore afrikanska hantverkare som stjäl hade nationaliteten redigerats bort. Men att Svenska diton gör det är helt ok att häva ur sig?Marlen Eskilsson skrev:Vinklad artikel? Byggahus.se är på konsumentens sida, det borde inte ha undgått någon vid det här laget.
Jag reagerar på mycket i den här debatten, visst kan man inte vara säker på att någon okänd person inte är ärlig, men här verkar det helt ok att sparka på svenska hantverkare?
Jag förstår inte heller din rekommendation till "Drömma" om att anlita utländska hantverkare.
Var det verkligen genomtänkt? Jag tror ett kontrakt med några Estländare eller Polacker är ganska uddlöst tre år senare när ett eventuellt fusk visar sig, eller vad tror du? Annars finns det väl Irländare nära tillhands för jobb som det är bråttom med?
Och från och med nu markerar jag thomasx i min ignore-lista, jag anser att en enda persons egna (upplevda?) orätter inte kan göras till sanning gällande allt i ord. Kan man inte se fler dimensioner än en platt yta tillför man inte mycket.
Redigerat:
Så att stå på konsumentens sida är samma sak som att låta en konsument föra en personlig vendetta mot en hel yrkeskår?Marlen Eskilsson skrev:Vinklad artikel? Byggahus.se är på konsumentens sida, det borde inte ha undgått någon vid det här laget.
Själv lever jag i en rättsstat där alla är oskyldiga tills motsatsen bevisats, jag skulle aldrig låta en av mina vänner bete sig illa mot andra som inte håller med denne eller som har samma yrke som den som denne anklagar, om jag hade makten att stoppa det. Du är admin, du kan inte vara helt blind för hur ThomasX beter sig. Eller? Vill ni verkligen ha en sajt där alla måste hålla med honom?
ThomasX, vart hittar du denna anklagelse i den text jag skrivit med frågor och förklaringen till dina följdfrågor?
"Men har du frågat exempelvis dina barn om de vet något om det? För när jag var liten gömde jag saker jag haft sönder och som jag inte fick leka med."
"För att dina barn mycket möjligt kan ha med dykarlampans plötsliga försvinnande att göra, vet man minsta lilla om hur barn reagerar och gör, så vet man det."
*väntar*
Och Thomas, du baserar dina antaganden om mig på min signatur, men jag ska vara snäll och förklara den för dig. Jag lever ett alternativt liv där jag anpassar mig till att vår planet faktiskt ska må bra. Så på den fronten är jag Fröken Anpassad, men i det moderna samhället är jag missanpassad då jag inte konsumerar som en tok. Så det är en lek med ord.
Vad jag ville säga med berättelsen om när jag blev av med allt, är att man ska aldrig fästa sig så vid sina saker att man mår som du när de försvinner. Om du blir så här upprörd att du sprider en hatisk stämning pga en enkel lampa, hur skulle du då inte må om hela huset brann upp? Tänk på det.
"Kan inte se att du har lämnat några som helst referenser till ditt påstående, allra minst någon länk. I vilket inlägg menar du att du har gjort det?"
Vart skrev jag att det var jag? Du fick en länk till ARNs faktiska siffror, läs där.
"Men har du frågat exempelvis dina barn om de vet något om det? För när jag var liten gömde jag saker jag haft sönder och som jag inte fick leka med."
"För att dina barn mycket möjligt kan ha med dykarlampans plötsliga försvinnande att göra, vet man minsta lilla om hur barn reagerar och gör, så vet man det."
*väntar*
Och Thomas, du baserar dina antaganden om mig på min signatur, men jag ska vara snäll och förklara den för dig. Jag lever ett alternativt liv där jag anpassar mig till att vår planet faktiskt ska må bra. Så på den fronten är jag Fröken Anpassad, men i det moderna samhället är jag missanpassad då jag inte konsumerar som en tok. Så det är en lek med ord.
Vad jag ville säga med berättelsen om när jag blev av med allt, är att man ska aldrig fästa sig så vid sina saker att man mår som du när de försvinner. Om du blir så här upprörd att du sprider en hatisk stämning pga en enkel lampa, hur skulle du då inte må om hela huset brann upp? Tänk på det.
"Kan inte se att du har lämnat några som helst referenser till ditt påstående, allra minst någon länk. I vilket inlägg menar du att du har gjort det?"
Vart skrev jag att det var jag? Du fick en länk till ARNs faktiska siffror, läs där.
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Det var inte meningen att ni skulle få uppfattningen att vi pekar ut alla hantverkare som oärliga. Målet var, som Marlén skriver, att informera om att hemförsäkringen inte gäller om du släpper in eller ger ut nyckeln - eftersom många gör så när de renoverar. Bra om man har den kunskapen då och kan fatta ett beslut med kött på benen.
Sedan är det så att exempelvis hemhjälp, som vissa skriver att vi borde lyft som en oärlig yrkesgrupp, faktiskt har andra villkor.
Har du stöd i bostaden enligt socialtjänstlagen eller får insatser i bostaden enligt lagen om stöd
och service för vissa funktionshindrade eller får hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen
ersätts stöld i bostaden om gärningsmannen behörigen innehaft nyckel och lovligen befunnit sig i
bostaden i sin roll som vårdgivare enligt lagarna ovan.
Och vi har ju heller inte den målgruppen. Vi skriver om bygg och renovering, därav blir hantverkare fokus i artikeln. Därmed inte sagt att alla hantverkare är oärliga! Det är absolut inte det vi vill förmedla och inte heller det vi skriver i artikeln.
Sedan är det så att exempelvis hemhjälp, som vissa skriver att vi borde lyft som en oärlig yrkesgrupp, faktiskt har andra villkor.
Har du stöd i bostaden enligt socialtjänstlagen eller får insatser i bostaden enligt lagen om stöd
och service för vissa funktionshindrade eller får hemsjukvård enligt hälso- och sjukvårdslagen
ersätts stöld i bostaden om gärningsmannen behörigen innehaft nyckel och lovligen befunnit sig i
Och vi har ju heller inte den målgruppen. Vi skriver om bygg och renovering, därav blir hantverkare fokus i artikeln. Därmed inte sagt att alla hantverkare är oärliga! Det är absolut inte det vi vill förmedla och inte heller det vi skriver i artikeln.
Fast i tråden ifråga (som denna artikel skrevs pga), så läggs företagets namn ut där många skriver att denne vill jobba svart, att denne är oärlig osv. Hur är det inte att peka ut någon? Tror ni att alla som eventuellt ska använda hans tjänster inte vet hur en dator fungerar? Tror ni att alla resonerar logiskt och inser att det inte finns minsta indikation på att anklagelserna är sanningsenliga? Tror ni att det inte kan påverka hans företag negativt?Elina Blom Westergren skrev:Det var inte meningen att ni skulle få uppfattningen att vi pekar ut alla hantverkare som oärliga. Målet var, som Marlén skriver, att informera om att hemförsäkringen inte gäller om du släpper in eller ger ut nyckeln - eftersom många gör så när de renoverar. Bra om man har den kunskapen då och kan fatta ett beslut med kött på benen.
Ska det verkligen vara okej på denna sajt att i "vi värnar om konsumenten"-snamn att svartlista företag utan domar eller förelägganden? För hur är det att stå på konsumentens sida när även bra företag ges dåligt rykte? Hur ska man då kunna sålla bland företagen man funderar på att anlita?
Medlem
· Stockholm
· 733 inlägg
Om det finns saker i den tråden som du tycker är felaktiga är det bra om du luftar dem direkt i den. Jag har inte varit inblandad i den så jag vet inte exakt vad som står där. Det kanske är oklart men artikelns vinkel kom till av att redaktören uppmärksammade att hemförsäkringen inte gäller, då hon läste den tråden, och bad mig kolla upp exakt vad som gäller så vi kunde informera om det. Det har alltså inget med någon svartlistning av hantverkare att göra och vi nämner heller inga specifika företag vid namn i artikeln ifråga som diskuteras här.
Fast var i tråden säger någon att alla hantverkare fuskar och stjäl? Det som detta handlar om är att om jag lämnar ut min nyckel och någon stjäl så får jag inte ut ett skit på försäkringen! Om det sedan är min mamma min kompis eller hantverkaren spelar ingen roll, men detta är ett forum som handlar till stor del om hantverkare, vill ni prata om andra grupper t.ex invandrare tror jag ni har större chans på Flashback och vill ni prata om nyckel utlämning till mamma och att risken finns hon stjäl, isåfall tycker jag ni ska gå till familjeliv! Trevlig helg!
Redigerat: