Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hempularen skrev:
Försäkringsbolagens begränsning har inget med att göra om det är vanligt eller ej med stölder när det gäller just hantverkare.

Det är en begränsning bolagen sätter upp för att avgränsa vad som är stöld, från andra sätt att "förlora" något.
Det slutar inte vara stöld att stjäla något, bara för att man blev insläppt.

Man kan tänka sig många skäl till försäkringsbolagens regler, och alla har säkert del i att villkoren är som de är. Men i mångt och mycket handlar det om hur den försäkrade har agerat i det enskilda fallet.

Sedan ska man inte glömma att det är enkelt att utöka skyddet så att även liknande händelser täcks, nämligen precis så som sägs i artikeln med en allriskförsäkring (aka drulleförsäkring).

Snål-Jocke skrev:
Jag finner faktiskt den här debatten provocerande. Visst är jag övertygad om att det finns hantverkare som inte ser skillnad på mitt och ditt, men det finns det överallt. Att lämna över en nyckel gör man i förtroende, eller inte alls, båda varianterna är helt ok enligt mig. Det får parterna känna efter själva.

Hur många är inte de hantverkare som kan vittna om kunder som tagit av hantverkarens förbrukningsmaterial och tyckt sig ha rätt till det, att fixa något smått kvällstid när ändå en arbetsstation finns där etablerad i egna hemmet. Vad är det man säger, tillfället gör tjuven?

Är det något som samtliga beställare gör, stjäl när de får chansen?
Nej, det här är ju löjligt.
Frågan är ju vem som betalar för förbrukningsmaterialet... Dyker det upp på fakturan till kunden, så har ju kunden tagit av det denne har betalat för...

Men det är så klart någon man talar med hantverkaren om först i så fall, och det är ingen här som påstår att det inte finns kunder som inte är lika tjuvaktiga, som det finns hantverkare som är. Men det är ju knappast någon anledning att på en konsumentsajt inte uppmärksamma problematiken med att lämna ut nycklar. Eller hur? Det provocerande är väl snarare hur hantverkare här i forumet försöker lägga skuld på enskilda kunder för att de är godtrogna alternativt redan har lärt sig sin läxa.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det som stör mig med det här är inte nyckelfrågan. Jag är också av den åsikten att nycklar skall hållas kort.

Men i den tråden där upprinnelsen till detta började så kan man inte avgöra huruvida det var en besvärlig kund som hantverkaren med all rätt avstod från att hjälpa, eller om det var en en knickedick utan ansvar som var ute efter svarta kulor. INGEN av oss läsare vet eller kan avgöra detta, men kölvattnet av det här hetsas det fram en bild som jag inte alls känner igen, en bild jag tycker är missvisande.

Sedan får alla naturligtvis tycka olika, men här så upplever jag att forumets red också går på linjen att hantverkare över lag är oärliga och publicerar en artikel designad för att stärka bl a din syn. Det är också dina uppgifter som ligger till grund för detta.

Egentligen är det inte heller nyckelfrågan som är det avgörande i den andra tråden, hantverkaren accepterade trots allt att utföra jobbet genom att få bli insläppt, det här fungerade dåligt. Några har negligerat detta och tyckt att det är att göra en höna av en fjäder då detta hänt EN gång bara, men det är trots allt den första gången och 100% av gångerna, och teorier har lagts fram om att det bara var detalj i raden av många som fick bägaren att rinna över.

Jag skulle inte känna mig ett dugg besviken om någon kunde bevisa att det i just detta fallet var en dum hantverkare, det finns fler än en. Men däremot tycker jag det är märkligt att så många kan slå fast detta utan att veta egentligen ingenting.

• Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Det viktiga tycker jag är att det framkommer att det inte finns något som säger att man MÅSTE lämna nyckeln till hantverkaren och att det finns en risk med att göra det. Känner man till risken och lånar ut nyckeln med omdöme, fine.

• Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Herregud, enbart vinklade diskussioner med avsikt att misskreditera hantverkare alltså? Att påstå att den regeln enbart beror på dom? Gud förbjude att en mer korrekt bild skulle spridas.
Och innan ni får för er något, så nej, jag är inte hantverkare, jag är bara en människa med välutvecklad förmåga att sätta mig in i andras synvinklar.
Nu vet jag inte om det var min respons du reagerar på, eller ursprungsartikeln, men jag skrev min kommentar utifrån ursprungsartikeln, där försäkringsbolag nämnde just hantverkare.

I praktiken tror jag att det är precis samma inställning från försäkringsbolagen när det gäller t.ex. städhjälp, hemtjänst, hundvakter eller liknande, som ju också är kategorier som behöver få tillgång till ditt hem för att utföra sitt arbete.

Dessutom, hur många tidningsartiklar har vi inte sett där person från hemtjänsten uppges ha stulit från en stackars åldring? Problemet är inte alls isolerat till hantverkare, men nu var det dem artikeln nämnde.

Redigerat:
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vad är problemet det är väl jättebra att fråga lyfts eftersom det just nu som sagt finns en tråd om att lämna ut nyckel till hantverkare! Varför brusa upp så pass. Sedan är det väl inte konstigt att byggahus vill hålla diskussionerna till byggahus relaterade saker.
MissAnpassad skrev:
Herregud, enbart vinklade diskussioner med avsikt att misskreditera hantverkare alltså? Att påstå att den regeln enbart beror på dom? Gud förbjude att en mer korrekt bild skulle spridas.
Och innan ni får för er något, så nej, jag är inte hantverkare, jag är bara en människa med välutvecklad förmåga att sätta mig in i andras synvinklar.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Snål-Jocke skrev:
Det som stör mig med det här är inte nyckelfrågan. Jag är också av den åsikten att nycklar skall hållas kort.

Men i den tråden där upprinnelsen till detta började så kan man inte avgöra huruvida det var en besvärlig kund som hantverkaren med all rätt avstod från att hjälpa, eller om det var en en knickedick utan ansvar som var ute efter svarta kulor. INGEN av oss läsare vet eller kan avgöra detta, men kölvattnet av det här hetsas det fram en bild som jag inte alls känner igen, en bild jag tycker är missvisande.

Sedan får alla naturligtvis tycka olika, men här så upplever jag att forumets red också går på linjen att hantverkare över lag är oärliga och publicerar en artikel designad för att stärka bl a din syn. Det är också dina uppgifter som ligger till grund för detta.

Egentligen är det inte heller nyckelfrågan som är det avgörande i den andra tråden, hantverkaren accepterade trots allt att utföra jobbet genom att få bli insläppt, det här fungerade dåligt. Några har negligerat detta och tyckt att det är att göra en höna av en fjäder då detta hänt EN gång bara, men det är trots allt den första gången och 100% av gångerna, och teorier har lagts fram om att det bara var detalj i raden av många som fick bägaren att rinna över.

Jag skulle inte känna mig ett dugg besviken om någon kunde bevisa att det i just detta fallet var en dum hantverkare, det finns fler än en. Men däremot tycker jag det är märkligt att så många kan slå fast detta utan att veta egentligen ingenting.
Jag håller inte alls med dig. Det är precis tvärtom. Det är TS som inledningsvis får en massa påhopp och anklagelser, och sedan är det en person som ger uttryck för att denne uppfattar det som att hantverkaren vill ha det svart, och det anges även grunder för detta, som att hantverkaren inte vill ha avtal, och att han nu tillägger att han vill ha faktureringsavgift om han ska fakturera. Läs tråden igen, så får du se. Ska man gå efter dina kriterier, så är det alltså precis tvärtom, TS som är utsatt för en missvisande bild, det är till och med de i tråden som skriver att de hoppas att TS "får sina fiskar varma", och börjat vidta åtgärder utanför tråden.

S
Kom att tänka på ett jobb jag gjorde hos en kund för ett antal år sedan. Hon hade ställt en skål med mynt på byrån i hallen där vi skulle jobba. Jag tånkte inte på den först men min kollega sa " ser du skålen med mynt? Jag ger mig fan på att hon testar oss" så vi tömde våra plånböcker på alla kronor och 50öringar vi hade o la i skålen, blev väl en 15 kronor. Jobbade vidare. Dagen efter när vi skulle fortsätta jobba var skålen borta :)

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
E
Vinklad historia med tanke på att hantverkaren inte får komma till tals. Eller det kanske finns bevis på att hantverkaren tog lampan? Kanske tom en fällande dom? Eller är det så att kunden alltid har rätt oavsett vem som talar sanning?

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
epw skrev:
Vinklad historia med tanke på att hantverkaren inte får komma till tals. Eller det kanske finns bevis på att hantverkaren tog lampan? Kanske tom en fällande dom? Eller är det så att kunden alltid har rätt oavsett vem som talar sanning?
Så nu är det inte bara ok, utan plötsligt ett krav, att hänga ut företaget, så att de kan få komma till tals, om de vill?

Du får gärna tro att jag ljuger om du vill, men svaren på dina frågor framgår dock redan av artikeln. Så vad du egentligen vill kan man ju undra.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
SueCia skrev:
Kom att tänka på ett jobb jag gjorde hos en kund för ett antal år sedan. Hon hade ställt en skål med mynt på byrån i hallen där vi skulle jobba. Jag tånkte inte på den först men min kollega sa " ser du skålen med mynt? Jag ger mig fan på att hon testar oss" så vi tömde våra plånböcker på alla kronor och 50öringar vi hade o la i skålen, blev väl en 15 kronor. Jobbade vidare. Dagen efter när vi skulle fortsätta jobba var skålen borta :)
Intressant att det är er första tanke. Vi har en glasburk med mynt här och det är inte för att testa någon. Hon kanske tog bort den för att hon tyckte att det var olämpligt att den stod där.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är alltid trist med stöld och oärlighet. Spelar ingen roll om det är elektrikern, hemtjänsten eller kunden själv.
Problemet är nog inte så väldigt stort, då antar jag att det skulle varit en betydligt större snackis.

Försäkringsbolagens attityd är lite tråkig och spär på misstro, men det är samtidigt som hempularen skrev, så det är kanske trots allt den enda rationella inställningen.

En sak som är ganska oskyldig men ändå fel och säkert ganska vanlig är nog att hantverkaren lånar något verktyg eller trappstege eller liknande av kunden, helt utan att fråga, eller att kunden passar på och kör lite med någon av hantverkarens maskiner på kvällen. Själv lånar jag då och då en stol eller en pall eller trappstege att stå på för att slippa gå och hämta den egna om det bara är ett snabbjobb. Kanske vansinnigt fult gjort enligt vissa, vad vet jag.
Jag skulle själv inte uppröras över att kunden använt min skruvdragare, trappstege eller borrhammare under natten. Kanske en annan femma om man har en sänksåg med nyslipad klinga, den vill man nog ha lite koll över hur den brukas.

Jag föredrar verkligen att kunden är hemma när jag är där och jobbar, jag hatar att ha ansvar över andras nycklar.
Och är kunden hemma så är det perfekt om man vill fråga något, föreslå något eller kolla av. Eller fråga om man får låna den där trappstegen och ta den där korta brädbiten för att fästa en dosa i.

Jag har aldrig, än så länge, känt mig störd av någon kund. En del är så gott som osynliga, andra mycket omkring en och vill snacka lite eller fråga om saker. Går bara bra, trevligt med sällskap som omväxling.
Någon gång kommer jag garanterat att stöta på en ovettig kund, det inser jag. Men dåliga kunder tycker jag det verkar vara dåligt om. :)

• Gilla
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Det pågår en debatt i forumet, där många hantverkare menar att man "måste få en nyckel" och helst jobbar utan att kunden är hemma. [länk]
Njae, det är inte egentligen det stora problemet, det handlar väldigt lite om nyckeln.

• Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
D
Själv är jag försiktig med min hemnyckel både med tanke på försäkringen inte alltid täcker men även att hemmet är min trygghet. När jag flyttade in så bytte jag bland annat låset så jag vet 100% att det endast är vi som har nyckeln. Lite nyfiken och hör inte helt med tråden men hur många har bytt låset sen ni flyttade in?

Vist vill jag lita på hantverkare men tar hellre det säkra före det osäkra. Ska hantverkare komma kommer jag försöka vara hemma eller om man kan få släkting vara hemma alternativt långa ut andra låsets nyckeln.

Sedan behöver inte vara för hantverkaren är oärlig. När vi gjorde relining och föreningen samlade in nycklar så tappades det bort en del nycklar.
Säger inte alla är det men haft en som snokade och vist inget man har att dölja men jag gillar inte när folk kollar igenom mina saker. Vet det för personen kommenterade saker som inte låg öppet.
Sedan även kommentar om att bytta lås när man flyttar till nytt ställe hade jag en bekants släkting som hade inbrott där den tidigare boende hade använt nyckeln och tagit sig in. Vist är nog väldigt ovanligt och idiotiskt brott då tidigare boenden snabbt lär bli misstänkt.

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Jag lånar ut nyckel till hantverkare men jag byter alltid låscylinder först till en extracylinder jag har. När jobbet är klart byter jag tillbaka. Jag är också noga med att plocka undan sådan som kan vara extra stödbegärligt och jag plockar även undan alla verktyg.

Jag resonerar som så att det inte är troligt att ens hantverkare med rymligt samvete tar grejor när de är på jobb i en privatbostad. Men de skulle mycket väl kunna kopiera nyckeln och komma tillbaka senare om de tyckte att det var värt besväret. Man ska inte heller utsätta människor för onödiga frestelser. Och man ska undvika att deras och mina verktyg blir sammanblandade av misstag.

Jag har varit med om både att hantverkare frågat om de fick låna verktyg och att de har lånat verktyg utan att fråga. Jag tycker faktiskt att det är stor skillnad. Jag lånar ut om de frågar eftersom vi båda tjänar på det, (de sparar tid och därmed sparar jag pengar), men jag blir sur om de lånar utan att fråga. Jag har ju anlitat dem för att göra ett jobb och då ska de ha med de verktyg som behövs. Den snickare som lånade min kap/ger hade ju faktiskt ingen aning om ifall den var klar och säker att använda.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.