1 418 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Var finns uppgift om byggnadsyta för ett hus?
Det är byggnadens yttermått inkl tak som räknas har jag för mig.
Kanske stadsbyggnadskontoret kan hjälpa dig.
Om det handlar om ett hus som ligger ute till försäljning tycker jag mäklaren ska få jobba lite och ta reda på detta.
Kanske stadsbyggnadskontoret kan hjälpa dig.
Om det handlar om ett hus som ligger ute till försäljning tycker jag mäklaren ska få jobba lite och ta reda på detta.
Byggnadsyta är byggnadens utvändiga mått, längd x bredd. Burspråk, skärmtak eller altan räknas inte in i detta mått – det är ytterväggarna som gäller. Man säger också ibland måttet på ”platta på mark”.
Precis som Åsa ovan tycker så borde du kunna få ut uppgifterna från mäklaren om det inte är ditt hus, annars kan du begära ut bygghandligarna från kommunens byggnadskontor mot en avgift.
Precis som Åsa ovan tycker så borde du kunna få ut uppgifterna från mäklaren om det inte är ditt hus, annars kan du begära ut bygghandligarna från kommunens byggnadskontor mot en avgift.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Platta på mark, det gäller även om altan eller annat står på platta. Öppen altan räknas inte in om altanen är i marknivå. Husets Bygglovshandlingar ger rätt svar på byggytan.MrJay skrev:
Byggnadsyta är byggnadens utvändiga mått, längd x bredd. Burspråk, skärmtak eller altan räknas inte in i detta mått – det är ytterväggarna som gäller. Man säger också ibland måttet på ”platta på mark”.
Skärmtak och altan kan komma räknas in beroende på dess storlek. Svensk standard anger vad som räknas in i BYA och vad som inte gör det. Då det är en vanlig punkt i många överklaganden så finns det många domar som reder i begreppet BYA när det rör sig om gränsfall och där inte standarden är heltäckande.MrJay skrev:
Klicka här för att svara