Jag fattar inte heller. Kan du inte lägga upp bilder?

• Gilla
Steen P
  • Laddar…
TS har en sladd med en C7 i slutet, denna är tvåpolig och ojordad och ser ut som en åtta.
På denna vill man koppla in en ny tv med en C13-kontakt som är den mer fyrkantiga med jord, tänk datornätagg.

En adapter från C7 till C13 skulle innebära att jorden saknas.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P
Det kan vara så att TS har byggt en vägg som högtalare sitter i och den vanliga väggen finns bakom.
För att då också minimera antal synliga sladdar så har man dragit fram elkabeln bara så mycket som det behövs och då dragit den kabel man hade på den första TVn...
Hade man varit lite förutseende så hade man satt en grendosa innanför ett lock istället
Ett uttag vill man nog inte ha för det bygger djup och kabeln kommer hänga

Befintlig kabel är troligtvis begränsad till max 2.5 A dessutom

Tack för alla svar. Men jag har bestämt mig för att riva upp min fina kabeldragning för att installera kabeln från den nya tv direkt in i väggen utan att "skarva" från den gamla Tv:n strömkabel.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
TS har en sladd med en C7 i slutet, denna är tvåpolig och ojordad och ser ut som en åtta.
På denna vill man koppla in en ny tv med en C13-kontakt som är den mer fyrkantiga med jord, tänk datornätagg.

En adapter från C7 till C13 skulle innebära att jorden saknas.
Ok då är jag med. Då behöver TS en sån här:

https://www.lindy.co.uk/cables-adap...-8-socket-to-iec-c13-3-pin-plug-adapter-p9767

Korrekt, fast då har man tappat jorden, vilket inte är önskvärt.

ricebridge ricebridge skrev:
Ok då är jag med. Då behöver TS en sån här:

[länk]
Ja, jösses. Den där lär ju knappast vara CE-märkt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tja, det blir som när vi pluggar in våra apparater i alla ojordade uttag som finns i hela huset utom kök och källare. En TV är knappast känslig för det.

Den kan behöva vara kopplad till jord av emc-skäl.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Förutom tappad jord riskerar man att överlasta den, de där minsta tål bara 2 eller 3 A.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.