Jag har köpt ny tv. Strömkabel som är dragen bakom väggen är en "ström kabel C7" HONA. googla det så ser du vad jag menar. Min nya tv har nu en helt vanlig "svenson" strömkabel. Kan jag med någon konverterare koppla ihop dessa?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Om du med "Svensson" menar C14 så är det inte lämpligt att använda en adapter då C14 är jordad.
Jag har sldrig sett en sådan adapter. Men jag kan inte se faran i en sådan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Att gå från ojordad till jordad kontakt?
Ok. Så att gå från ojordad till jordad verkar vara problemet...
Precis den kontakten jag vill skarva till och feån är som bifogat
Precis den kontakten jag vill skarva till och feån är som bifogat
Är kanske inte helt hundra med på hur du menar, men tolkar det som att du dragit apparatsladdar i väggen.
Hade rekommenderat dig att göra det ordentligt istället och få ett ordentligt 4-vägsuttag eller dylikt fast installerat vid TVn.
Hade rekommenderat dig att göra det ordentligt istället och få ett ordentligt 4-vägsuttag eller dylikt fast installerat vid TVn.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Att gå från jordad till ojordad är ok, men inte tvärt om.
En apparat är generellt sett jordad om den behöver vara det.
En apparat är generellt sett jordad om den behöver vara det.
Jag vände på det i huvudet, bortse från mitt tidigare inlägg. En sådan adapter ska man definitivt inte ha.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Fast nu menade jag att en adapter från jordat till ojordad är okej, men inte tvärt om.S Slugge skrev:
Det innebär ju att jorden finns kvar (sen att vi kan stoppa jordade kontakter i ojordade uttag är en annan femma)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Varför skulle en ojordad apparat kräva jordad anslutning? 
Vet inte vad du menar med ojordad apparat, men finns det jordstift på anslutningskontakten och det i instruktionen står att apparaten ska pluggas in i ett jordat uttag är det ju ett avsteg ifall man ansluter det till ett ojordat.13th Marine skrev:
Att detta sen görs dagligen utan problem är en annan femma, men idealet är att ansluta den till ett jordat uttag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 726 inlägg
Är det inte det jag skriver, en apparat som har en jordad kontakt ska kopplas i ett jordat uttag?
Därför kan man inte använda en sladd utan jord och sedan en adapter till jordad kontakt igen.
Därför kan man inte använda en sladd utan jord och sedan en adapter till jordad kontakt igen.