Var får man tag i en ~70m elkabel ? Har haft en nu ett antal år vid sommarstugan, men den börjar bli dålig så det är bäst att byta ut den.

Eftersom vi inte är där utom på sommaren har vi inte fast el, utan drar tillfälligt ström av grannen, vilket är ca 50-60 m bort, så har bara haft en kabel som varit kopplat till vägguttaget och sedan dragit kabeln till stugan där den blivit ikopplad i skåpet.

Blir det att åka in till nån elfirma och fråga efter kabel? och var isåfall..

De stora byggmarknaderna säljer ofta kabel på lösmeter.

Det är rent säkerhetsmässigt inte en speciellt lyckad lösning. Risk att utlösningsvillkoret på säkringen hos grannen inte uppfylls om du kopplar på en så lång skarvsladd. Resultatet blir att OM en apparat hos dig går sönder på olämpligt sätt så kan apparatens hälje bli strömförande, och säkringen löser inte ut.

Om inte grannen har en jordfelsbrytare så skulle jag rekomendera att du passar på och köper en portabel jordfelsbrytare och sätter i uttaget hos grannen (ser ut ungefär som en timer).

Tänk på att inte gå under 1,5 kvadrat när du köper ny kabel.

Vad är det för kabel? 3-ledare med "vanlig" stickpropp/skarvuttag eller 3faskabel?

Hursomhelst så skulle jag sätta jordfelsbrytare i matande ände! Om kabeln bara ligger rakt över gräsmattan så finns ju risk att den skadas.. tex av gräsklippare eller att nåt barn kommer på den briljanta iden att hugga i den med en spade! :x

hempularen skrev:
De stora byggmarknaderna säljer ofta kabel på lösmeter.

Det är rent säkerhetsmässigt inte en speciellt lyckad lösning. Risk att utlösningsvillkoret på säkringen hos grannen inte uppfylls om du kopplar på en så lång skarvsladd. Resultatet blir att OM en apparat hos dig går sönder på olämpligt sätt så kan apparatens hälje bli strömförande, och säkringen löser inte ut.

Om inte grannen har en jordfelsbrytare så skulle jag rekomendera att du passar på och köper en portabel jordfelsbrytare och sätter i uttaget hos grannen (ser ut ungefär som en timer).
Det är självklart att det inte är en bra lösning, men om du skulle scenariot skulle du förstå varför det är det "bästa" alternativet :)
Har ju arbetat i 20år så det håller säkert lika länge med en ny en ; )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.