Lite omformulerat:
Var det vanligt att "förr" lägga papptaket så här med synliga spikar där man gjort skarvar? Känns dumt...
Eller har takläggaren haft otur och gjort tankevurpa gång på gång över hela taket?
Tätt är det iaf inte
Var det vanligt att "förr" lägga papptaket så här med synliga spikar där man gjort skarvar? Känns dumt...
Eller har takläggaren haft otur och gjort tankevurpa gång på gång över hela taket?
Tätt är det iaf inte
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 449 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 449 inlägg
Det var vanligt.
Det är det jag kallar "spikpapp" och det användes (av vettiga hantverkare) bara på typ ekonomibyggnader, vedskjul och garage där konsekvenserna var små och budgeten liten. Idag är lim och klister bättre än förr så då tycker man att det inte behövs synligt spik på motsvarande produkt.
Tillägg: Detta är väl i princip så nära man kommer med papp som tillverkas idag https://trebolit.se/yttertak/ytskikt/6023101-ytpapp-basic-trebolit-8x0-70-m
Det är det jag kallar "spikpapp" och det användes (av vettiga hantverkare) bara på typ ekonomibyggnader, vedskjul och garage där konsekvenserna var små och budgeten liten. Idag är lim och klister bättre än förr så då tycker man att det inte behövs synligt spik på motsvarande produkt.
Tillägg: Detta är väl i princip så nära man kommer med papp som tillverkas idag https://trebolit.se/yttertak/ytskikt/6023101-ytpapp-basic-trebolit-8x0-70-m
Redigerat:
GoC skrev:
Se där ja.Rickard. skrev:Det var vanligt.
Tillägg: Detta är väl i princip så nära man kommer med papp som tillverkas idag [länk]
Ja det är på garaget som tur är! Upptäcktes nu när innertaket revs ner.
Tycker det ser ut som 3 lager papp minst nu. Har kört en sväng med tätningskitt nu där jag såg att det läckte. Petade in i skarven, knackade in spikarna och täckte sen helt med kittet. Kom ett rejält ösregn efter så det ser ut att ha funkat.Rickard. skrev:
Tror jag ska ta en sväng till på resten sen
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 449 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 449 inlägg
3 lager är ingenting i sammanhanget 😉
Du gör såklart som du vill men kitt är i bästa fall en tillfällig lösning och väntar man för länge så åker man på att riva bort pappen och laga råspont vilket jag tycker är fruktansvärt tråkigt.
Du gör såklart som du vill men kitt är i bästa fall en tillfällig lösning och väntar man för länge så åker man på att riva bort pappen och laga råspont vilket jag tycker är fruktansvärt tråkigt.
Ja men det lutar lite däråt ändå så småningom. Kanske slipper i år tänkte jag 😅Rickard. skrev:
Liknande trådar
-
Är det något hållfasthetsproblem att ha bottenbjälklaget, 45x220, tvärs emot takstolarnas riktning?
Fritidshus -
Hur kan det komma sig att det saknas ställdon? Dålig tryck i golvvärme i badrum och hall.
Värme allmänt -
Varför bara kommer det bara varmluft från högra halvan?
Värmepumpar -
Är det någon som vet var jag kan köpa hållarna till vad jag tror är en 70 tals garderob
Inredning -
Det blev två hål för bergvärme. Ett 120 meter och ett 70.
Värme allmänt