Hej!
Jag bor i en BRF där jag hjälper styrelsen med undersöka varifrån en viss avloppslukt ibland dyker upp i vårt trapphus. I vårt trapphus så öppnade jag en inspektionslucka. Innanför luckan hittade jag dessa stammar. En av stammen har en rund öppning i böjen. Denna avloppsstammen betjänar köken och där strömmar luft ut. Hålet är cirka 5 cm i diameter och stammarna är från 60-70 tal.

Vad kan detta hål vara för något? Kan/Bör man göra något åt det?

Tacksam för tips!

• Rostiga, isolerade rör och en betongöppning med synlig skada i en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Gissningsvis har någon tagit upp det för att rensa när det har varit stopp. Men det kan också vara så att det är bakfall på ledningen längre ned eller partiellt stopp och att man då har fått problem med "luftningen" och löst det på detta sätt för att få flöde.

Förslag på åtgärd: Undersök att ledningen är i drift för köken. Ta hem en entreprenör som filmar ledningen åt båda hållen. Ser allt bra ut, tejpa igen hålet med självvulkande band och se om någon får problem med avloppen inom närmsta veckorna, denna fungerar bra:

https://www.clasohlson.com/se/Reparations--och-tätningstejp/p/31-8571-2?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=SE_CO_AO_EVM_SEM_Google_pMax_Generic&utm_id=21897558452&gad_source=1&gad_campaignid=21901444282&gclid=Cj0KCQiAwYrNBhDcARIsAGo3u30kD3dPz3BUlsEKNVcPPPE34W2wUuWuGBn_q4I46A7Rs6aigsFxmqsaAom2EALw_wcB

Om allt fungerar bra, ordna med en mer permanent lösning.

• Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
En gumminippel och plugg.

Protte

• Gilla
perretto
  • Laddar…
C
Av utseendet att döma uppenbarligen ett hål som medvetet tagits upp med en hålsåg. Rimligtvis för rensning/inspektion. Sen kan man ju tänka sig att det suttit en propp där som trillat bort med tiden.

Inte det smartaste tilltaget kan man tycka.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag håller med föregående talare. Detta hålet i avloppsböjen är taget med flit av någon anledning. Spolning, filming, osv...

Bara plugga efter bästa förmåga beroende på storlek!

• Gilla
perretto
  • Laddar…
Tack för alla bra svar! Skall ta kontakt med någon som filmar och kan sätta igen det.

Krilleman
P perretto skrev:
Tack för alla bra svar! Skall ta kontakt med någon som filmar och kan sätta igen det.
Mät innerdiametern så kanske någon glad forumist på byggahus kan länka till lämpligt materailval för proppning om du har tur!

• Gilla
  • Haha
prototypen och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Så här blev det. Filmning genomfördes och det såg fint ut. En expanderbar gummiplugg sattes dit för att täcka hålet.
Expanderbar gummiplugg på rostig rörledningsanslutning i en vägg, visar resultatet efter renoveringsarbete och inspektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ZipLock och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Smart propp!

• Gilla
perretto
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.