19 396 läst ·
28 svar
19k läst
28 svar
Vår Bastutrailer från hästtrailer
Snyggt bygge men känns som att du förlorar enormt mycket effekt med den utvändiga skorstenen. Har ~20m³ med trallgolv på plintgrund med isolerat tak som värms av en Harvia pro Es 20 och det är inga som helst problem att nå 90-100° när det är -20° ute och har aldrig upplevt nåt störande drag. Då är det ändå rejäla glipor mellan trallen då det badas en hel del. Har du en m3 så ger den visserligen "bara" 2/3 av effekten men å andra sidan har du betydligt mindre volym att värma.
Ni e fan geniala!! Sånn här måste jag oxå bygga. får man komma å prova först?M Mikeed skrev:Under 2022 satte vi går vårt projekt med att bygga en bastu på en fd häst trailer. Önskemålet var just att få till en portabel bastu som kunde besiktigas och förflyttas smidigt. Att basta kan vara väldigt härligt, men projektbygget är en rolig resa.
Sökte på nätet och hittade en trailer som i farten köptes. Den hade stått i obesiktad i ett flertal år och förgående ägare hade tänkt bygga om den till biltransport, men inte blivit klar.
Släpet var ett skelett och vi behövde inte riva ut allt murket, utan börja bygga istället på det ramverk som fanns.
Hittade en begagnad bastuinredning från en som monterat ned sin bastu och köpte både dörr, lavar och väggmaterial i Småland till överkomligt pris. Försökt att hitta material begagnat är halva ”glädjen” med detta projekt. Har använt 70mm isolering i väggar och mer i taket. Vill att det skall vara så lite underhåll som möjligt löpande och landade i komposit brädor på utsidan. Beställt 2 nya fönster som passade mellan metall reglarna. Köpte bastuaggregat Harvia på kampanj. Har försökt hitta en billig skorstenslösning men det var bara att acceptera och köpa det som fanns nytt för att även få den snyggt. Lade impregnerat virke på golvet med liten springa för att jag fick råd om att det är ok och att det är praktiskt när man skall skölja av golvet. Det visade sig när det var kallt ute att golvdraget blev får stort och då isolerades golvet underifrån med frigolit. Efter detta blev det mycket bättre. Vi har några detaljer kvar, men är i grunden nöjda med projektet som under hösten blivit helt besiktigad, (efter lite petig hantering och ombesiktning hos besiktningsfirman). Håll till godo med lite blandade byggbilder från start till ”mål”.[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Jag kan kan ju ha en dörr med fönster men en hel glasdörr hade jag inte valt.Stocktaub skrev:
Hade besiktningen några synpunkter på ombyggnaden?
Har en rutten husvagn som jag tänkte riva och göra en kombinerad husvagn skotersläp.
Frågan är om man ska besikta om till släpvagn, sen bygga ett "hus" och ställa på eller om man kan bygga huset direkt på och ändå få det godkänt.
Tanken är att kunna köra in skotern, åka dit man vill, köra ut skotern och bo där inne nån natt
Har en rutten husvagn som jag tänkte riva och göra en kombinerad husvagn skotersläp.
Frågan är om man ska besikta om till släpvagn, sen bygga ett "hus" och ställa på eller om man kan bygga huset direkt på och ändå få det godkänt.
Tanken är att kunna köra in skotern, åka dit man vill, köra ut skotern och bo där inne nån natt
Bygg om till släp, men då måste du typa den igen, är ingen husvagn längre. Med flak så ställer du ett hus på flaket och sätter fast det med spännband, då är det en last på flaket, sen vad du har i huset har ingen med att göra.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
De hade inga synpunkter på bygget. Blev reggat som ombyggt släp. De tittade på belysning, bromsar och påskjutsbromsen. För ett så kul bygge, tycker jag att de hade alldeles för lite uppskattande ord. Det var mest andra besökare som kommenterade friskt och positivt.nino skrev:
Hade besiktningen några synpunkter på ombyggnaden?
Har en rutten husvagn som jag tänkte riva och göra en kombinerad husvagn skotersläp.
Frågan är om man ska besikta om till släpvagn, sen bygga ett "hus" och ställa på eller om man kan bygga huset direkt på och ändå få det godkänt.
Tanken är att kunna köra in skotern, åka dit man vill, köra ut skotern och bo där inne nån natt
Ok får ta och ta tag i det här till vårenM Mikeed skrev:
Vore så jäkla smidigt att kunna ha med både boende och skoter 🙂
Tiden har rullat på och vår bastu har rullat till olika ställen för att sprida värme 😉. Nu har vi fixat lite detaljer som var kvar att fixa och fått hjälp en en plåtslagare som fixat lite det som var svårt utan verktyg. Se ser Entré sidan ut idag.
Är inte trådstartaren men har i våras byggt ett eget. Jag har bara använt råspont som väggar. I taket har jag ca 100mm stenull som isolering. Glesgolv av trall.L larza skrev:
Har funkat fint. Blir 90 grader med ett lass ved och på ca 25 minuter. Däremot sjunker temperaturen sakta om man inte håller brasan igång. Utetemperaturen har som lägst varit ca 12 grader.
Har ej provat på vintern än men jag tror ändå att detta kan funka.
Har du bara lagt stenull ovanpå eller fäst den med något mot kåpan? Funderar på om man ev skulle lagt papptak ovanpå råspont (under kåpan) för kondens... Maybe overthinking.R Rewrap skrev:Är inte trådstartaren men har i våras byggt ett eget. Jag har bara använt råspont som väggar. I taket har jag ca 100mm stenull som isolering. Glesgolv av trall.
Har funkat fint. Blir 90 grader med ett lass ved och på ca 25 minuter. Däremot sjunker temperaturen sakta om man inte håller brasan igång. Utetemperaturen har som lägst varit ca 12 grader.
Har ej provat på vintern än men jag tror ändå att detta kan funka.
Jag har bara lagt ullen ovanpå. Tror inte det är så kinkigt. Tänk hur bastun i vildmarken görs.L larza skrev:
Har den målat råsponten med trälasyr på utsidan. Använder plexiglas som fönster som jag limmat dit med fönsterkitt och fäst med en skruv på vardera hörn.
Enkelt. Ser helt okej ut. Men framförallt funktionellt 😄
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

