23 113 läst ·
107 svar
23k läst
107 svar
Vår badrumsrenovering [med bilder]
Hann ävenm med att montera ny sits till Ifö Sign, blev en hårdsits med soft close, ser riktigt lyxigt ut och skönt att slippa smällande lock.

SÅhär ser badrummet ut genom spegeln

Nu är allt nästan helt klart, nu är det bara vattnet som ska kopplas in till handdukstorken och så skall jag installera ett belyst Elko Plusuttag till torkens elpatron med..
SÅhär ser badrummet ut genom spegeln
Nu är allt nästan helt klart, nu är det bara vattnet som ska kopplas in till handdukstorken och så skall jag installera ett belyst Elko Plusuttag till torkens elpatron med..
grymt fint arbete du lyckats med
jag håller själv precis på renovera vårt badrum.
Men du en fråga, jag såg längre upp i tråden att du skriver att hela golvet har lutning mot golvbrunnen... hur lyckades du med det?
jag håller själv precis på renovera vårt badrum.
Men du en fråga, jag såg längre upp i tråden att du skriver att hela golvet har lutning mot golvbrunnen... hur lyckades du med det?
tomtefan skrev:
Tackar, flytspacklet var en aning puligt, jag skruvade först ner skruvar i golvet för att jag skulle kunna se hur högt spacklet ska läggas, sedan häller jag ut spacklet från den högsta punkten och jobbar ut det med en bred spackel.
Fallet ska gå från toaletten och in i duschen där golvbrunnen finns.
@Mikmal
Både sitsen och systemet är Ifö Sign, och både ring och lock är mjukstängande, väldigt enkel att montera och inte överdrivet dyr, kostade strax under 700.-
Ikväll tog jag tag i mina planer gällande ett vägguttag inne i kommoden, hatar att ha apparater liggandes framme under laddning, ser inte snyggt ut.
Borrade ett hål i botten på dosan till vägguttaget vid spegeln och stack igenom slangen.

Bild uppifrån och ner i utbyggnaden, ett felborrat doshål funkade utmärkt att leda ut slangen genom.

Hade inga stora kakelborr så det fick bli många hål med ett litet borr istället.

Färdigt resultat, kör man med rakad skalle som jag är det bra att alltid ha trimmern laddad, vilket den nu kommer att vara.

Borrade ett hål i botten på dosan till vägguttaget vid spegeln och stack igenom slangen.
Bild uppifrån och ner i utbyggnaden, ett felborrat doshål funkade utmärkt att leda ut slangen genom.
Hade inga stora kakelborr så det fick bli många hål med ett litet borr istället.
Färdigt resultat, kör man med rakad skalle som jag är det bra att alltid ha trimmern laddad, vilket den nu kommer att vara.
jon_h skrev:
Ja, ser jag tillbaka skulle jag uppenbarligen spacklat duschutrymmet själv också,
men jag har snackat med chefen över plattsättaren och han ordnade en alulist från Macro som jag själv monterat (ville montera den själv)
Plus att jag fått en trevlig justering på priset, så jag är nöjd nu, dörren läcker inte vatten längre och jag har mer pengar i börsen
Tänkte lägga lite mjukfog i skarven mellan tvättställ och vägg för att undika att vattenstänk rinner ner längs med väggen, men vilken färg?
Har hört att transparant fog kan gulna med tiden, stämmer detta eller gäller det äldre silikon?
Alternativet är vit, men silikonvit är verkligen kritvit medans väggen och handfatet är mer gräddvitt.
Hur hade ni gjort?
Har hört att transparant fog kan gulna med tiden, stämmer detta eller gäller det äldre silikon?
Alternativet är vit, men silikonvit är verkligen kritvit medans väggen och handfatet är mer gräddvitt.
Hur hade ni gjort?
Störde mig lite smått på att Elko Plus uttagen lyser blått, tycker det för tankarna åt volvoraggare med blå LED.s i spolarmunstyckerna och whatnot.
Sagt och gjort, beställde ett gäng vita LED.s och skred till verket ikväll, fram med lödkolv, tennsug och hela paketet, och här är resultatet:
Enkeluttaget till handdukstorken.

Golvvärmetermostaten

Översikt,
Färgtemperaturen avbildas dock inte helt rättvist genom kameran, ljuset ser vitare ut i verkligheten.

Det som är riktigt bra med dessa prylarna är att man inte behöver tända och känna att man spränger 15 blodkärl i ögonen när man ska upp mitt i natten för att pinka, ljuset från Elko Plusgrejerna räcker mer än väl då man på natten har bättre mörkerseende..
Sagt och gjort, beställde ett gäng vita LED.s och skred till verket ikväll, fram med lödkolv, tennsug och hela paketet, och här är resultatet:
Enkeluttaget till handdukstorken.
Golvvärmetermostaten
Översikt,
Färgtemperaturen avbildas dock inte helt rättvist genom kameran, ljuset ser vitare ut i verkligheten.
Det som är riktigt bra med dessa prylarna är att man inte behöver tända och känna att man spränger 15 blodkärl i ögonen när man ska upp mitt i natten för att pinka, ljuset från Elko Plusgrejerna räcker mer än väl då man på natten har bättre mörkerseende..
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Får man fråga hur du gjort kabeldragningen till uttag? Vad har du valt för kabel och hur är den dragavlastad?
Rikard Ågren skrev:
Farsan som är elektriker var hemma och lastade av grejerna så jag vet inte vilken kabel det är, men kabeln mellan uttaget och väggen är iaf. dragavslastad med förskruvningar i båda ändar, slangen låstes i väggen med PL400.
kabeln är å andra sidan inte särskilt belastad, med lådan fullt öppen är den fortfarande slak och när lådan stängs rullas den upp i en snygg kringla mot väggen, är c.a 100mm mellan lådans botten och vägg.