Hej,
Jag ska köpa ny kyl och frys.
Tänkte köpa fristående då det är större volym i dessa.
Men jag har de ändå ”inbyggda” med städskåp på ena sidan och vinkyl/micro/skåp på andra sidan samt överskåp.
Såg att det fanns olika ventilationer på kyl och frys, så jag undrar vilken ventilation jag bör se till att dessa har då de ju är ”semi-inbyggd”.
Det finns
Baksida
Höger och vänster sida
Högersida och baksida
Nertill
Nertill och upptill
Finns det fler varianter?
Vilken bör jag köpa?
Mvh
Men jag har de ändå ”inbyggda” med städskåp på ena sidan och vinkyl/micro/skåp på andra sidan samt överskåp.
Såg att det fanns olika ventilationer på kyl och frys, så jag undrar vilken ventilation jag bör se till att dessa har då de ju är ”semi-inbyggd”.
Det finns
Baksida
Höger och vänster sida
Högersida och baksida
Nertill
Nertill och upptill
Vilken bör jag köpa?
Mvh
Jag har inte svar på frågan om vilken du bör köpa. Jag tänker att det är klokt att placera vitvaror utan skåp på all sidor, när det är dax att byta nästa gång är vitvarorna kanske bredare och högre än i dag.
Varm luft går uppåt.A _ametist_ skrev:Hej,
Det finns
Baksida
Höger och vänster sida
Högersida och baksida
Nertill
Nertill och upptill
Vilken bör jag köpa?
Mvh
Ofta har dessa skåp standardmått, så jag tror inte det ska vara ett problem. De jag har nu är snart 15 år gamla och måtten på nya är samma - förutom djupet då de iom kraven på sänkt energiförbrukning behöver isolera dörrarna mer.F fribygg skrev:
Jag ”måste” dessutom tyvärr ha kyl och frys intill städskåp etc då de inte får plats någon annanstans.
Men tack för din omtanke!
Standarderna ändras..A _ametist_ skrev:Ofta har dessa skåp standardmått, så jag tror inte det ska vara ett problem. De jag har nu är snart 15 år gamla och måtten på nya är samma - förutom djupet då de iom kraven på sänkt energiförbrukning behöver isolera dörrarna mer.
Jag ”måste” dessutom tyvärr ha kyl och frys intill städskåp etc då de inte får plats någon annanstans.
Men tack för din omtanke!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 918 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 918 inlägg
Skåp som blir varma på sidan pga. att kondensorn är placerad där, behöver ha mellanrum på några cm, se manual, till nästa skåp. Har du plats för det eller är nischen 120 cm bred?A _ametist_ skrev:Hej,
Det finns
Baksida
Höger och vänster sida
Högersida och baksida
Nertill
Nertill och upptill
Vilken bör jag köpa?
Mvh
Om det inte finns plats för det behöver du ha skåp som har kondensorn baktill. Då ska vanligen luften komma in under skåpen, gå längs baksidan och sen antingen ut genom ventilationsgaller ovanför skåpen alternativt bakom/genom överskåpen och ut genom ventilationsgaller i takanslutningen/skåpsdörrarna.
Tack! Bra info!BirgitS skrev:
Skåp som blir varma på sidan pga. att kondensorn är placerad där, behöver ha mellanrum på några cm, se manual, till nästa skåp. Har du plats för det eller är nischen 120 cm bred?
Om det inte finns plats för det behöver du ha skåp som har kondensorn baktill. Då ska vanligen luften komma in under skåpen, gå längs baksidan och sen antingen ut genom ventilationsgaller ovanför skåpen alternativt bakom/genom överskåpen och ut genom ventilationsgaller i takanslutningen/skåpsdörrarna.
Jag har en nisch på 120, så vill inte gärna ha ett mellanrum mellan skåpen.
Har du tips om kyl & frys jag bör köpa, och vilka jag bör undvika (vilka märken)?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 918 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 918 inlägg
Det är bra att undvika produkter tillverkade i Kina. Vanligen finns det inga reservdelar till dem i Europa, under reklamationstidens 3 år byts de i stället ut om de går sönder och sen får man köpa nya.
Produkter tillverkade i Tyskland har bäst rykte, men Bosch/Siemens tillverkar allt mer utanför Tyskland.
Det är bra att välja produkter med lång garantitid, 5 år eller mer.
Bosch/Siemens har bättre rykte än Electrolux/AEG/Husqvarna, men jag vet inte om det stämmer på de produkter du kan köpa idag.
Produkter tillverkade i Tyskland har bäst rykte, men Bosch/Siemens tillverkar allt mer utanför Tyskland.
Bosch/Siemens har bättre rykte än Electrolux/AEG/Husqvarna, men jag vet inte om det stämmer på de produkter du kan köpa idag.
Kvalitet förändras över tiden. Vi hade en Electrolux ky/frys som installerades på 90- talet och aldrig hade något problem. Vid köksrenovering 2018 bytte vi ut alla maskiner inklusive denna fina kyl med viss vånda. Efter att ha undersökt och pratat med grannar stod vi inför två val.BirgitS skrev:
Det är bra att undvika produkter tillverkade i Kina. Vanligen finns det inga reservdelar till dem i Europa, under reklamationstidens 3 år byts de i stället ut om de går sönder och sen får man köpa nya.
1. Relativt billiga maskiner. En andel av dessa går sönder inom garantitiden men byts då. Efter garantitid troligen inte värt att reparera utan det blir byte. Men någon enstaka granne har haft apparater som hållit i rätt många år. Så detta är en chansning som troligen ändå är billigast i längden.
2. Tyska apparater och då inte de enklare varianterna som knappast är bättre än budgetapparater. Vi valde Miele genomgående och det har för oss varit ett fungerande val, ännu så länge inga som helst problem.
Hej, min son bodde 7,5 år i Kina ( startade in filial åt ett svenskt företag) han köpte en ny lägenhet, som köparen själv inreder, alla vitvarorna var av Kinesiskt fabrikat Midea som jag aldrig hört talas om, han hade inte problem med några vitvaror där. Han gifte sig där och fick 2 barn så alla maskiner användes för fullt.BirgitS skrev:
UnDet är bra att undvika produkter tillverkade i Kina. Vanligen finns det inga reservdelar till dem i Europa, under reklamationstidens 3 år byts de i stället ut om de går sönder och sen får man köpa nya.
När äldsta barnet närmade sig skolåldern bestämde han sig för att flytta hem igen med fru och barn. Här hemma i Sverige köpte han ett hus byggt 1986 som han helrenoverade direkt, alla vitvaror bytes ut till Bosch serie 8, efter några började problemen, först torktumlaren, självrengöringen fungerade inte som förväntat, frysen gav upp efter 4 år. Han saknar sina Kinesiska vitvaror som fungerade.
Ps. Jag och min fru hälsade på vår son och hans familj 12 gånger
Midea är ett gigantiskt företag!
Dom är världens största tillverkare av mikrovågsugnar.
Dom har samarbete med Siemens inom smarta hem, med elektrolux.
Dom äger Panasonic.
Dom OEM tillverkar åt Bosch, whirlpool, Black and Decker och Panasonic.
Dom duger nog även i Sverige även om dom är mycket billigare.
Dom är världens största tillverkare av mikrovågsugnar.
Dom har samarbete med Siemens inom smarta hem, med elektrolux.
Dom äger Panasonic.
Dom OEM tillverkar åt Bosch, whirlpool, Black and Decker och Panasonic.
Dom duger nog även i Sverige även om dom är mycket billigare.
Dum fråga kanske men hur vet man var kondensator sitter om jag ska köpa nytt kylskåp?BirgitS skrev:
Skåp som blir varma på sidan pga. att kondensorn är placerad där, behöver ha mellanrum på några cm, se manual, till nästa skåp. Har du plats för det eller är nischen 120 cm bred?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 918 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 918 inlägg
Kul för honom!T teuvo tainio skrev:Hej, min son bodde 7,5 år i Kina ( startade in filial åt ett svenskt företag) han köpte en ny lägenhet, som köparen själv inreder, alla vitvarorna var av Kinesiskt fabrikat Midea som jag aldrig hört talas om, han hade inte problem med några vitvaror där. Han gifte sig där och fick 2 barn så alla maskiner användes för fullt.
När äldsta barnet närmade sig skolåldern bestämde han sig för att flytta hem igen med fru och barn. Här hemma i Sverige köpte han ett hus byggt 1986 som han helrenoverade direkt, alla vitvaror bytes ut till Bosch serie 8, efter några började problemen, först torktumlaren, självrengöringen fungerade inte som förväntat, frysen gav upp efter 4 år. Han saknar sina Kinesiska vitvaror som fungerade.
Ps. Jag och min fru hälsade på vår son och hans familj 12 gånger
Midea gör väl produkter av olika kvalitetsklass de också, precis som andra tillverkare?
Jag bara utgår ifrån andras erfarenheter, särskilt här i forumet, när det gäller trasiga vitvaror.