J jonaserik skrev:
Det är det som är problemet med den sorten ,För- B trångt och det går nästan inte att göra något utan att plocka ner dom i atomer. Men om ni är två, en vrider och en tittar eller känner på axeln om den vrider på sig.
Jag lossnade den underifrån så lyckades dra ut hela delen, bara ändan på röret sitter kvar under badkaret.
Det verkar inte hända någon alls när man vrider.
Ska ta en titt till. Känns som den snurrar på tomt också, fast den låser sig oavsett vrid riktning efter ett och ett halvt vrid ungefär.

Låser sig, då kan det vara någon klack i röret eller stoppklack på utsidan som gör att det inte ska gå att snurra den 360 grader, är detsamma sprut oavsett hur du vrider den, så kan det vara något som stoppar flödet efter eller före pumpen. I pumpen är det en impeller och har det kommit något där så blir sämre fart på flödet. Finns det silar, brukar inte vara det vad jag vet.

• Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
Nu orkar jag inte mer, går inte att fixa denna del ändå.
Låt mig tro att en ny likadan fixar problemet och då blev det en billig nota.
Frågan är hur mycket kämpande det blir med att ta bort den gamla och sätta dit ny. Finns något blått lim på alla rördelar.... aja. Får hitta reservdelen först.

Tack för hjälpen :)

Läs av skylten och sök på typnummer så finns det flera ställen även utanför Sveriges gränser. inom rätt dyrt

J jonaserik skrev:
Låser sig, då kan det vara någon klack i röret eller stoppklack på utsidan som gör att det inte ska gå att snurra den 360 grader, är detsamma sprut oavsett hur du vrider den, så kan det vara något som stoppar flödet efter eller före pumpen. I pumpen är det en impeller och har det kommit något där så blir sämre fart på flödet. Finns det silar, brukar inte vara det vad jag vet.
Det är en sådan pump:

https://www.villaspa.se/produkt/dxd-motor-company-modell-315-a/

Verkar inte finnas något filter eller annat man kan serva på denna.
Konstigt att det finns inget filter någonstans.

Jag får hoppas det är faktiskt ventilen som har hamnat fast i låst läge.

Skylten och typnummer för vad tänkte du?

En jänkare om du kan ta ut den , är s.k kutteranslutning på lossa skruvarna som på rörsidanså kommer till inte pumphuset och kollat så inte impellern sitter lös på axeln. är en mutter som sitter på topp av axeln och klämmer fast impellern,, hålla emot om man ska ta loss eller dra åt muttern kan man göra lite genom att ta bort fläktkåpan och hålla i fläkten, den har då inte gått torr på något vis, då smälter grejerna i impellerhuset .

Jag fixade pumpen, eller rättare sagt hittade problemet.
Verkar som pumpen "orkar" inte om insugsskyddsgallret sitter på. Väldigt märkligt.
Inte bara gallret, det räcker med fästet man skruvar in på insugs röret. Utan gallret. Så funkar det inte.
Skruvar man ut hela delen så börjar pumpen få drag.

Har någon en bra förklaring? Bättre fråga i VVS delen av forumet egentligen :)

Det finns nog inget annat att göra än att ta loss pumpen, på sidan till vänster på pumpen ( din länk ) så sitter det skruvar/bultar som tas bort ( ett lock ser det ut som ) och då kommer du att se impellern , den kan sitta lös på axeln eller något i den som stoppar. Jag rev en fast annan sort och pumpade inte, där hade impellern gått av vid axeln. Lite mer problem än ditt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.