Inget problem att borra, gör hålet ungefär (du måste ju ha fall på avloppet) i centrum på bjälken. Är du minsta orolig/överseriös så förstärker du med en extra bit bjälklag som du limskruvar dit, låt extrabiten vara ~1 m och centrera denna vid hålet! har du ingen extra 45*195 kan du lika bra såga till plyfabitar och förstärka på bägge sidor.
Kan du gå längs med hjärtväggen är detta naturligtvis en fördel.
Du har väl f.ö. kottlat/krysskolvat bjälklaget noga
