Måste gå tvärs emot mitt golvbjälklag i övre plan med ett 75mm rör... Kan man våga borra 75mm hål i bjälklagret som är 195mm. Hur brukar man gör vid dessa problem ?
Har en hjärtvägg i lättbetong som bjälklagret vilar på kanske ska jag gå längs med denna ?
 
Inget problem att borra, gör hålet ungefär (du måste ju ha fall på avloppet) i centrum på bjälken. Är du minsta orolig/överseriös så förstärker du med en extra bit bjälklag som du limskruvar dit, låt extrabiten vara ~1 m och centrera denna vid hålet! har du ingen extra 45*195 kan du lika bra såga till plyfabitar och förstärka på bägge sidor.

Kan du gå längs med hjärtväggen är detta naturligtvis en fördel.

Du har väl f.ö. kottlat/krysskolvat bjälklaget noga ;)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.