16 773 läst ·
59 svar
17k läst
59 svar
vanligt att sprängskydden plockas bort på vinkelslipen?
har stöt på dårar som monterat handcirkelklinga på 125mm och sågat i stockväggar under rivning. Och dom som använder 180/230mm skivor på 125maskiner
nästa som man själv började använda 115mm skivor på en 125maskin för att öka sin egen säkerhet =)
nästa som man själv började använda 115mm skivor på en 125maskin för att öka sin egen säkerhet =)
Haha, helt plötsligt kändes allt annat i tråden som ganska säkertHogeN skrev:
Jag har använt min vinkelslip några få gånger och råkat ut för två sprängda kapskivor och att nypskyddet stoppade maskinen en gång. Säkerhet framför allt är det som gäller här. Liv och hälsa går före kostnader och bekvämlighet.
Alltid sprängskyddet placerat så att det skyddar mig mot skivsprängningar och gnistsprut, och så kör jag med en skogshuggarhjälm med plastvisir som skydd för ansiktet för att slippa riskera att få gnistor i ansiktet och för att skydda mina vanliga glasögon. Maskinen är en blå bosch med alla säkerhetsfunktioner som jag köpte begagnad för 600 kr. Ful och sliten men det gör inget, funktion är det som räknas.
Alltid sprängskyddet placerat så att det skyddar mig mot skivsprängningar och gnistsprut, och så kör jag med en skogshuggarhjälm med plastvisir som skydd för ansiktet för att slippa riskera att få gnistor i ansiktet och för att skydda mina vanliga glasögon. Maskinen är en blå bosch med alla säkerhetsfunktioner som jag köpte begagnad för 600 kr. Ful och sliten men det gör inget, funktion är det som räknas.
Det låter som att du gör något fel med två sprängda kapskivor på bara lite körning? Eller använder du otroligt dåliga skivor? Kanske har du obalans eller något annat fel på din vinkeslip? Jag har sågat slut på över 100st 125mm skivor och aldrig haft en riktigt skivsprängning (dock har jag sett en otrevlig på nära håll).pelpet skrev:Jag har använt min vinkelslip några få gånger och råkat ut för två sprängda kapskivor och att nypskyddet stoppade maskinen en gång. Säkerhet framför allt är det som gäller här. Liv och hälsa går före kostnader och bekvämlighet.
Kan ju vara handhavandefel men det var tunna kapskivor. En av skivorna som gick sönder var en 1,6mm dronco. Jag använde slipen till att kapa upp en gammal tömd, rengjord och sandfylld oljetank.
Skivorna splittrades inte men tappade stora bitar.
Skivorna splittrades inte men tappade stora bitar.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
För inte så värst längesen skadades två allvarligt på min arbetsplats. De kapade med en maskin utan sprängskydd och vips så satt skivan i bådas ben. Inge bra.
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
Jo tur att det tog i benen fast det var nog ganska högt upp och det går stora blodkärl i låren. Och liv blev det.
Lånade ut min dewalt 125mm vinkelslip till några. När jag fick tillbaka den tre månader senare sade de "har inte använt den mycket, den fungerar inte rätt". Kollade på den och såg att de fyra skruvarna som håller vinkelväxelkåpan fattades förutom en som satt på sniskan. Hur lyckas man med det? Kunde gå åt helvete för operatören.
Enda gången jag plockat av sprängskyddet är för att kunna monera nya skruvar där. Skulle inte komma på tanken att köra utan.
Enda gången jag plockat av sprängskyddet är för att kunna monera nya skruvar där. Skulle inte komma på tanken att köra utan.
Redigerat av moderator:
När jag var yngre så körde jag ibland utan sprängskydd men efter att ha sett en skiva explodera så att halva skivan for ca 10 m i verkstaden och sedan en bra bit in i en betongpelare så fick jag mera respekt för hur det kan gå. Har dessutom haft en arbetskamrat som sprängde en 230 mm skiva. Det var sommar så han hade bara armar men ansiktskydd som tur var. Han fick inga stora sår men han satt en god stund och plockade skivbitar ur sina armar. Så nuförtiden har jag alltid sprängskydd. Vet inte om det stämmer men har fått lära mig att alltid sätta etiketten uppåt mot maskinen för att den bidrar till att rikta en exploderande skiva bort från användaren.
Något som jag själv inte visste förrän relativt nyligen är att metallkapskivor av fibertyp till vinkelslipar har ett bäst-före datum. Detta är oftast stämplat på stålringen och skivor som passerat datumet bör kasseras direkt.
Det är även viktigt att skivorna lagras på en torr plats och att de skyddas mot fukt även under drift. En fuktig skiva är kraftigt försvagad och kan explodera vid ett mycket lägre varvtal än det som är angivet på den.
Eftersom jag bara använder vinkelslipen några gånger per år hade jag själv skivor som var 5-10 år gamla liggande i garaget som jag slängde.
Det är även viktigt att skivorna lagras på en torr plats och att de skyddas mot fukt även under drift. En fuktig skiva är kraftigt försvagad och kan explodera vid ett mycket lägre varvtal än det som är angivet på den.
Eftersom jag bara använder vinkelslipen några gånger per år hade jag själv skivor som var 5-10 år gamla liggande i garaget som jag slängde.
Det kan ju också förklara mina trasiga skivor, oljetanken var fuktig om jag minns rätt, och en av skivorna fick jag med när jag köpte slipen.
Jag hittade fragment 5-6 meter bort, så det verkar inte ha varit särskilt mycket rörelseenergi i fragmenten - eller så studsade de.
Jag hittade fragment 5-6 meter bort, så det verkar inte ha varit särskilt mycket rörelseenergi i fragmenten - eller så studsade de.
Kan mycket väl vara därför de exploderade. För att förtydliga så får inte skivorna vara kontaminerade alls vare sig av vatten, olja eller andra vätskor. En kontaminerad skiva blir mjukare exploderar då lättare. Detta gäller även metallslipskivorna som är fiberbundna.pelpet skrev:
Redigerat:
Jag trodde det var tillverkningsdatum eftersom jag aldrig hittat någon ny med framtida datum?Helioz skrev:Något som jag själv inte visste förrän relativt nyligen är att metallkapskivor av fibertyp till vinkelslipar har ett bäst-före datum. Detta är oftast stämplat på stålringen och skivor som passerat datumet bör kasseras direkt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden