Finns vinkelslipar med lätt justerbara sprängskydd men de kostar, Fein har jag själv och never ever att jag plockar bort det på nån vinkelslip, det är ren idioti precis som andra skrivit.

/Kent

Att plocka av det någon gång är sannolikt dumt, men något många av oss gör någon gång i livet mot bättre vetande. Kör man alltid utan håller jag med om epitetet idiot. Har sett en man som satte vinkelslipen i ansiktet. Det glipade ca 3cm och såret löpte från övre ögonbrynet till i närheten av mungipan. Fingrar kan kapas, skivor kan sprängas, metallfragment kan penetrera ögat osv.

injonil skrev:
Det är väl ingen som har påstått att det är ofarligt att använda vinkelslip utan sprängskydd? Eller att personskadorna som vinkelslip kan ge upphov till vid olycka är obetydliga?

Tänker man rationellt inser man dock att det inte är mer riskfyllt att använda vinkelslip utan sprängskydd än att ta en nöjestur med bilen, eller ännu värre motorcykeln. Att det uppfattas som farligare eller mer dumdristigt för vissa är enbart en fråga om psykologi.
Det är alltid intressant när man får veta vad som är rationellt. Jag plockar inte bort skyddet från vinkelslipen. Att någon gör det någon enstaka gång mot bättre vetande kan jag förstå, så länge man vet att det är mot bättre vetande och inser man tar en risk.

Men om man anser det självklart att rationellt tänkande skulle visa att det är lika ofarligt som en nöjestur i bilen, då skulle det vara intressant att se den kalkylen. På något sätt måste tanken ju vara att om vi tillbringade lika många timmar med vinkelslipar utan sprängskydd som totalt tillbringas i bilar i Sverige per ett år så skulle antalet skador vara lika eller till bilens nackdel. Var hittar man det rationella underlaget till denna rationella slutsats?

--- Mats ---

Jag jämförde en biltur med ett nyttjande av vinkelslip. Vad fick du det ifrån att båda aktiviteterna måste vara lika långa tidsmässigt för att kunna jämföras?

injonil skrev:
Jag jämförde en biltur med ett nyttjande av vinkelslip. Vad fick du det ifrån att båda aktiviteterna måste vara lika långa tidsmässigt för att kunna jämföras?
Rationellt tänkande, samma som du åsyftade att du använt. För att kallas rationellt måste det ingå logik och information. Så hur har du gjort din rationella jämförelse då? Du har redan gett oss resultatet, ge oss nu någonting som gör det troligt att det finns ett fog för att påstå att det resultat du kommit fram till är rationellt och inte bara ett tomt påstående hugget ur luften.

---Mats ---

OT det här, men jag svarar gärna.

Självklart har jag information om både bilkörning och användning av vinkelslip. Dock inte fullständig information för att göra en exakt bedöming av respektive risk men det behövs inte heller; det är fortfarande rationellt att använda den bristfälliga information man har för att avgöra hur man ska agera.

Vad gäller bilkörning finns det en massa statistik, men för att bara ta det jag tänker på när jag menar att bilkörning kan vara farligt så bor jag i Uppsala och har flera år pendlat till Stockholm (några år med bil). Den sträckan är mycket skadedrabbad. Var och varannan vecka såg man personskador längs vägen och var och varannan dag hörde man något på radion om olyckor i närheten. Några gånger under dessa år jag också med om incidenter som var hyffsat nära att leda till olycka. Ingen har dock någonsin kallat mig för idiot för den stora risk jag utsatte mig för genom att köra bil till jobbet trots att jag faktiskt kunde åka kommunalt och reducera risken radikalt.

Jag kan fortsätta att utveckla detta om du vill men jag hoppas du förstår lite bättre nu vad jag menar.

Kör du med eller utan bälte?

injonil skrev:
OT det här, men jag svarar gärna.

Självklart har jag information om både bilkörning och användning av vinkelslip. Dock inte fullständig information för att göra en exakt bedöming av respektive risk men det behövs inte heller; det är fortfarande rationellt att använda den bristfälliga information man har för att avgöra hur man ska agera.

Vad gäller bilkörning finns det en massa statistik, men för att bara ta det jag tänker på när jag menar att bilkörning kan vara farligt så bor jag i Uppsala och har flera år pendlat till Stockholm (några år med bil). Den sträckan är mycket skadedrabbad. Var och varannan vecka såg man personskador längs vägen och var och varannan dag hörde man något på radion om olyckor i närheten. Några gånger under dessa år jag också med om incidenter som var hyffsat nära att leda till olycka. Ingen har dock någonsin kallat mig för idiot för den stora risk jag utsatte mig för genom att köra bil till jobbet trots att jag faktiskt kunde åka kommunalt och reducera risken radikalt.

Jag kan fortsätta att utveckla detta om du vill men jag hoppas du förstår lite bättre nu vad jag menar.
Vi är inte off topic. Frågan handlade om hur farligt det är att ta av sprängskyddet, och plötsligt påstår någon (du) att det finns rationella skäl att säga att det inte är farligt. Jag tycker mig inte förstå hur du tänker. Jag kan heller inte förstå hur du kan kalla det rationellt. Du har gett en förklaring kring din takegång, men ännu inte till vad i den som var rationellt och möjliggjorde jämförelsen mellan två helt olika områden, vilket ju faktiskt var ditt påstående att du gjort på ett rationellt sätt.

Du säger att om du under ett inte angivet antal år sett pendeln mellan stockholm och uppsala, en icke angiven sträcka och en inte angiven tid, med ett inte angivet antal bilar som kör sträckan, och ser typ en olycka i veckan eller varannan vecka eller så, med icke angiven skada, så är det lika farligt som vaddå? Som en enda person som använder en vinkelslip utan sprängskydd under 10 sekunder? Eller som en enda person som använder vinkelslipen en hel dag i sträck utan sprängskydd? Eller som lika många personer som pendlare Stockholm/Uppsala använde vinkelslip utan sprängskydd lika många dagar om året som arbetsdagar, under lika många timmar som pendeltimmarna? Skall du göra en rationell jämförelse mellan två så olika saker måste du upp i något liknande det sista (skada per tillbringad timme), i annat fall jämför du äpplen mot bananer, viket klassiskt anses vara allt annat än rationellt:
  • Din jämförelse är som att säga det är mindre farligt att bestiga mount everest än att köra bil mellan stockholm och uppsala (eftersom endast några stycken dör under bestigning av mount everest, men fler har dött i bil mellan stockholm uppsala).
  • Eller för den delen att påstå att kronan är mer värd än Euron, då en enstaka tusenlapp är mer värd en två 10-euro sedlar.
  • Eller att säga att det är rationellt att påstå att det inte är farligare att köra vinkelslip utan sprängskydd än att köra en modern bil med säkerhetsutrustning.
--- Mats ---

Jag har aldrig sagt att det inte är farligt att använda vinkelslip utan sprängskydd.

I övrigt ger jag ger upp att förklara bättre för dig eftersom du uppenbarligen bara är intresserad av att föra din egen linje utan att försöka förstå vad jag menar.

Är det inte dags att tagga ner lite nu?

Alla har väl olika gränser för vad som är tänkbart att göra rent säkerhetsmässigt.

Jag använder tex alltid skyddsglasögon även om jag står och svarvar nån plastbussning i mycket lågt varvtal, samtidig som jag kör en bil från 1960 utan bälte eller skivbromsar.

Vad är problemet? Alla gånger jag fått spel på sprängskyddet är när det är felvinklat. Skaffa en vinkelslip med lätt, verktygslöst justerbart skydd sä är saken ur världen. Exempelvis justeras skyddet på Boschs blåa med ett enkelt tryck på en knapp. Använder det jätteofta för att alltid ha skyddet i optimal vinkel med avseende på gnistor och sprut.

Hade en vinkelslip avsedd för en storlek på kapskivan. Jag köpte nya och självklart var de lite större än originalet (glömde kolla vad jag hade for storlek) och gick ej montera på de nya pga skyddet.
Demonterade bort skyddet och voila en fungerade verktyg som jag behövde vid stunden.
Än idag är skyddet ej tillbaka på sin plats för jag har slarvat bort skyddet. Men det har funkat bra hittills till en vacker dag.

Samma med bilkörning, det har funkat köra 180 km/h dagligen på den sträcka tills däcket sprängs eller nåt älg på vägen trots varningstriangel på sträckan att älg kan dyka upp.

Sannolikhetstänkande. Det måste hända något för att man ska lära sig. Vi är bara mänskliga som utmanar ödet :)

Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
Skall du göra en rationell jämförelse mellan två så olika saker måste du upp i något liknande det sista (skada per tillbringad timme), i annat fall jämför du äpplen mot bananer, viket klassiskt anses vara allt annat än rationellt:
Jag klippte bort en massa både före och efter, men det finns ju att läsa i ditt originalinlägg.

I vilket fall blir vi hela tiden matade med sådan här jämförande information, utan att veta hur jämförelsen är gjord, eller hur korrekt den är, eller utan att ens ifrågasätta det hela.

Ett bra exempel är väl att man ofta fått läsa att det är 1000ggr farligare att åka bil än flyg (nu vet jag inte om det var just 1000ggr som anges, men du vet vad jag menar i alla fall.)
Men när man börjar tänka lite kritiskt på det hela så är det ju uppenbart att denna lösryckta siffra inte säger så mycket.
Är det i jämförelse med färdad sträcka?
Är jämförelsen gjord med antalet timmar i resp färdmedel?
Är det antal resor man jämför?

Och vilket jämförelsemått är egentligen det rätta då?
Då risken är förhöjd vid start och landning (tror jag i alla fall) så är väl ingen av måtten helt fel?

Och sen då, vilka kringrisker ska man ta med?
Att man i bilen hamnar mitt i en kriminell gänguppgörelse?
Att man blir magförgiftad av flygplansmaten?
osv

Ja, det är ju inte helt självklart.

Vid användandet av det något farliga redskapet vinkelslip skall man som påpekas tidigare alltid använda minst skyddsglasögon, hörselkåpor och inte allt för sällan lämpligt andningsskydd. Vad gäller sprängskydd, och de sitter där av en anledning, så skall dessa sitta på maskinen och användas nästan ovillkorligen. Ofta går det att anpassa maskinens användande efter uppgiften. DOCK finns det tillfällen då man måste, och helt utan större risk, givet att ovan är uppfyllt, tillfälligt kan köra utan sprängskydd och det är då man kör maskinen horizontellt. Alltså i det läge då det inte finns risk för varken avverkat material eller en sprängd skiva att färdas mot ansikte och framför allt ögon. Det hela handlar, i vanlig ordning om att ha koll på vad man håller på med.

Redigerat:
Får nog erkänna att jag också idag faktikst, med viss bitterhet, tog av sprängskyddet. Kört med grovrengörare och raspskiva, helt omöjligt att köra med skyddet på, oavsett vinkel på skyddet. Kört bort rost på större ytor, och det är omöjligt att få nån som helst anläggningsyta med skyddet på, det "sticker ner" för mkt, jag kan utnyttja ca 10-20% av skivan på yttersta kanten med skyddet på :( Värdelös jävla konstruktion, hämtade ytterligare en vinkelslip men det gick inte på den heller. Kändes inte helt bra men den typen av skivor tror jag är iaf lite mindre farliga. Hade iaf anskiktskydd, extremt noga med att gå över kanter åt "rätt håll" och konstant försöka hålla vinkelslipen så att om något slungades iväg stod inte jag själva i "kastbanan".

En riktigt kap eller slipskiva skulle jag ALDRIG köra utan sprängskydd dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.