16 773 läst ·
59 svar
17k läst
59 svar
vanligt att sprängskydden plockas bort på vinkelslipen?
En gång har jag kört utan. Då sågade mej lite lätt i handen (med en 125 trissa i en 115 maskin dessutom, där av bortmonteringen. Förbannat smart gjort...) och nu mer sitter det där ska. Det var otroligt lätt att handen åkte lite för långt fram och tog i trissan. Man har så dålig respekt för vinkelslipen och dess faror ändå så att det ska man inte spä på genom att ta bort skydden som finns.
Exakt. Det var dock inget jag tänkte på i stundens hetta ute på slagfältet när armeringen skulle kapas och jag bara hade tillgång till kompisens hobbyvinkelslip.krijo1 skrev:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag använde vs utan sprängskydd en gång. Efter en halv knoge mindre och sjukhusbesök lovade jag läkaren att aldrig göra om det.
Efter det har jag alltid sprängskyddet på.. inga undantag. Dock jobbar jag inte med vs längre pga annat jobb.
/Christian
Efter det har jag alltid sprängskyddet på.. inga undantag. Dock jobbar jag inte med vs längre pga annat jobb.
/Christian
Det är ok, vi släpper det. Min linje var just att så länge du inte kan ge någon som helst rimlig bakgrund till det påstått rationella i påståendet att "Tänker man rationellt inser man dock att det inte är mer riskfyllt att använda vinkelslip utan sprängskydd än att ta en nöjestur med bilen" så finns det inget rationellt i det påståendet, det är ett påstående hugget i tomma luften.injonil skrev:
Du anser nu att du visat att du hade fog för det. Jag anser på samma sätt att du visat att du inte kan redovisa någon rationell grund för påståendet. Det räcker, så länge inga fakta dyker upp är det inte lönt vi diskuterar det mer än så.
--- Mats ---
Precis, det är inte helt självklart. I själva verket är det sällan befogat heller. Ju mer olika de två jämförda sakerna är, ju mer troligt är det att om man tittar på det finns det inte nog kunskap bakom påståendet för att kunna göra jämförelsen på ett rationellt sett. Så man skall absolut ställa sig tvivlande tills man ser underlaget. Kan elller vill den som gjort jämförelsen inte ge ett underlag som förklarar hur den är gjord och på vilket sätt de två sakerna anses kunna jämföras så finns det troligen inte mer bakom än påståendet som sådant. Till och med när kunskapen för att jämföra finns är det troligt att man valt ett jämförelsesätt som passat den som gjorde jämförelsen men att man kunde (som i dina exempel ovan) gjort det på helt andra grunder. Flygexemeplet är bra, riskjämförelser mot bil per färdad kilometer blir annorlunda än risken per resa, då flygresor i snitt är längre än bilresor. Om man då väljer att göra dem per färdad timme kan det se väldigt jämförbart ut, men i själva verket jämför man troligen äpplen mer päron beroende på vad jämförelsen går ut på. Sådana jämförelser skall det finnas ett bra underlag för att man skall våga fundera att tro på dem (se bara variationen över åren om vad som är nyttigt eller onyttigt). Ännu mer skall man tvivla om det går från jämförelse till liknelse, då ligger det i liknelsen ofta är inbyggt någon typ av tolkningsföreträde gjord av den som gör liknelsen.Mikael_L skrev:Jag klippte bort en massa både före och efter, men det finns ju att läsa i ditt originalinlägg.
I vilket fall blir vi hela tiden matade med sådan här jämförande information, utan att veta hur jämförelsen är gjord, eller hur korrekt den är, eller utan att ens ifrågasätta det hela.
Ett bra exempel är väl att man ofta fått läsa att det är 1000ggr farligare att åka bil än flyg (nu vet jag inte om det var just 1000ggr som anges, men du vet vad jag menar i alla fall.)
Men när man börjar tänka lite kritiskt på det hela så är det ju uppenbart att denna lösryckta siffra inte säger så mycket.
Är det i jämförelse med färdad sträcka?
Är jämförelsen gjord med antalet timmar i resp färdmedel?
Är det antal resor man jämför?
Och vilket jämförelsemått är egentligen det rätta då?
Då risken är förhöjd vid start och landning (tror jag i alla fall) så är väl ingen av måtten helt fel?
Och sen då, vilka kringrisker ska man ta med?
Att man i bilen hamnar mitt i en kriminell gänguppgörelse?
Att man blir magförgiftad av flygplansmaten?
osv
Ja, det är ju inte helt självklart.
Även när man jämför något som på ytan verkar vara samma sak, så kan jämförelserna bli helt idiotiska om den som gör dem inte opartiskt försöker bedömma vilka andra faktorer som varierar i jämförelsen och som därmed påverkar mer än det man tror man jämför (vilket är kravet på statistiska uttalanden). I alla statistiska jämförelser bör man därför ha med både bedömd faktor och en undersökning av vilka faktorer som råkade ingå samtidigt och som spelar in och hur mycket de faktiskt påverkar.
Bästa exemplet tycker jag är en undersökning gjord för lång tid sedan i skolan, som slog fast att den matematiska förmågan bland barn i skolan ökar med ökad skostorlek. Undersökningen var korrekt gjord, resultatet var korrekt framräknat, man hade bara missat att man hade fler samvarierande faktorer och att de hade en mer direkt påverkan än den jämförda faktorn (man hade jämfört matematisk förmåga i de lägre skolstadierna, som faktiskt ökade med skostorlek, men det i sin tur berodde på att man järmfört ett antal årskullar i lågstadiet, och för varje år växer barnen och deras fötter, och de äldre barnen kan i snitt mer matte än de yngre).
--- Mats ---
Jag kommer aldrig att ta bort sprängskyddet från mina vinkelslipar.
Kommer jag inte åt med skyddet på så får jag hitta på något annat sätt att göra klart, för mig känns det bara korkat att riskera så mycket för några minuters tidsvinst.
Vinkelslipen är tillräckligt farlig som den är.
Kommer jag inte åt med skyddet på så får jag hitta på något annat sätt att göra klart, för mig känns det bara korkat att riskera så mycket för några minuters tidsvinst.
Vinkelslipen är tillräckligt farlig som den är.
Jag tror det, men man kan vara idiot under en begränsad tidsrymd, tex när man bestämmer sig för att det är en bra idé att ta bort sprängskyddet. Temporär idioti drabbar mig inte alltför sällan. Men jag jobbar på det
Man kan vara det utan att bli kallad det. Man kan bli kallad det utan att vara det. Att en sak är idiotisk ur en persons ögon innebär inte att den är det i allas ögon. Den enda gången någon med säkerhet kan säga att vad någon annan gör är idiotiskt är om han har en absolut och perfekt våg att balansera alla gjorda värderingar på. Det finns en stor tjock bok som talar om vem som på domens dag är den enda med den informationen.V8dc skrev:
Till det finns någon sådan är det viktiga att man inte blir lurad att tro att det man gör är mindre farligt än det är, och att man sedan värderar efter sin situation.
--- Mats ---
Det jag tycker är fantastiskt är ju USA där säkerhet är A och O. Hjälm, skyddsglasögon, livselar, ja allt har de. Men så fort man ser en jänke med vinkelslip så är det nästan uteslutande utan sprängskydd.
Men kan också inflika i tråden att jag kör ALDRIG utan sprängskydd även när jag använde en trissa i form av stålborste. Jag har sprängt på tok för många skivor för att ens fundera på att köra utan.
Att jag har sprängt många skivor beror på att jag kört med de tunnaste kapskivor man kan köpa. Tunna skivor är inte förlåtande för fem öre, men det ända som duger i fält om man skall kapa alu, utan att skivan skall kletas full.
Men kan också inflika i tråden att jag kör ALDRIG utan sprängskydd även när jag använde en trissa i form av stålborste. Jag har sprängt på tok för många skivor för att ens fundera på att köra utan.
Att jag har sprängt många skivor beror på att jag kört med de tunnaste kapskivor man kan köpa. Tunna skivor är inte förlåtande för fem öre, men det ända som duger i fält om man skall kapa alu, utan att skivan skall kletas full.
Jag kapade ganska nyligen ner en tegelvägg med diamantskiva på vinkelslipen. Lågt ner i trångt utrymme med böjd rygg nöp det till och jag tappade kontrollen. Den hann inte kasta hela vägen till min panna men det var nära. Några centimetrar till och jag hade haft ett litet blåmärke från sprängskyddet mitt mellan ögonen. Jag kommer nog aldrig att köra utan skydd, oavsett vad för skiva eller annat som sitter på slipen.
Förresten så kan skyddet på min AEG ändras utan vare sig verktyg eller inhållen knapp. Nu börjar jag fundera över om det ska vara så eller om någonting inte spännts åt ordentligt. Tror ni det kan innebära någon fara om det skulle vara så.
Förresten så kan skyddet på min AEG ändras utan vare sig verktyg eller inhållen knapp. Nu börjar jag fundera över om det ska vara så eller om någonting inte spännts åt ordentligt. Tror ni det kan innebära någon fara om det skulle vara så.
Sprängskyddet är påmonterad 99,9% av fallen, oftast räcker det med att byta arbetsposition för att komma åt men det har hänt några gånger att man inte kommit åt och fick montera bort. I det här fallet tar jag då en ny och hel kapskiva från någon välkänd tillverkare såsom Tyrolit och liknande. Annars finns det ingen mening med att köra utan för så mycket bekvämmare är det inte och dessutom måste man vara mer observant på hur man håller maskinen.
i min ungdom så monterade jag av skyddet på en 115mm maskin och satt på en 200 någonting skiva, förmodligen var dom billigare, slutade med ett jack på ovansidan av handen där jag såg senan röra sig som tur var klarade den sig och det blev 6 stygn. Brända kanter på såret och max 3droppar blod...
Satan vad ont lokalbedövningen gjorde...
Satan vad ont lokalbedövningen gjorde...