Om man drar 2,5 kvadrat kablar vid installationen till alla vägguttag så kan man ju säkra dom 16 ampere, eftersom vägguttagen är gjorda för 16 ampere. Ingen större merkostnad vid nyinstallation. Varför gör man inte så ?

Kanske för att man inte tycker att det behövs! :)

Har du problem med att säkringar går?

Vägguttag i kök är ju bra att ha 16 ampere bakom. Så man kan använda micron och kaffebryggaren och ev brödrosten samtidigt. Om man råkar ha uttagen på samma säkring.

Jo, men om man tänker till lite och ser till att uttag för kaffebryggare, micro och brödrost hamnar på ett par olika säkringar så går ju det också bra!

Men på befintlig anläggning med få uttag är det ju billigare oftast att byta till 2,5 kvadrat kabel och 16 ampere säkringar

Jo, i just det fallet och framför allt i köket skulle det kunna vara en användbar lösning.

Jag satte just 1,5mm2 i min verkstad men tänkte ett tag sätta 2,5mm2. Tror dock inte jag kommer ångra mig.

jag körde en 16A enfasslinga för väggguttagen i garaget så slipper jag trassel liknande det i trådar om vedklyvar som löser säkringar osv..
jag bytte ut kablarna till 2.5 kvadrat men jag har ett uttag utomhus som gick på samma grupp, och det matas med utanpåliggande EKLK som ju var 1.5 kvadrat innan jag byggde om, jag har helt sonika kopplat ur det uttaget då jag inte hittar EKLK 3G2.5 och en 5G2.5 blir för tjock för att kunna gå mellan en stålpelare och väggen..

Kolla Ahlsell..

0423411 tex..

EKLK 3G2.5 är verkligen inte svår att få tag på, har tom köpt på metervara på lokala granngårdenbutiken!

jo jag vet att det finns på elbutik nu, men bara i 50meter rulle, men det fanns inte då jag höll på med detta, för 2 år sen, och nu känns det lite jobbigt att slänga över 1000 spänn på en 50M rulle av en udda kabel som jag inte kommer få så mycket användning av då jag redan har dragit om allt och inte ser nåt mer ställe den skulle behövas på.. hade ju vart fint om det iaf fanns 10m rullar.. jag behöver nog int mer än 3 m. så det får bli skarvsladd inifrån tills jag kommit över en överbliven bit.. (räknar med en 5 årsperiod där) ;)

Du kan köpa valfri längd hos Elektroskandia från 1m, tex E0423010

Ahlsell säljer även de på metervara.. Eventuellt har jag några meter liggandes.. Var bor du?

eller så ringer man en elfirma som man borde göra...

Räv3n skrev:
Ahlsell säljer även de på metervara.. Eventuellt har jag några meter liggandes.. Var bor du?
i dalsland, tyvärr lite för långt från dalarna, men jag ska knalla in på ahlsell och fråga, jag har ju f-skatt så jag får ju handla där.

• Gilla
MorkretsHerre
  • Laddar…
Hittade en bit på 7-8 meter annars.. :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.