K
Hej!

Köpte hus för typ 1,5 år sedan, men har inte orkat ta tag i ett litet "elproblem" i hallen. Ena takuttaget i hallen är dött.
Det är en djävla labyrint av kabeldragningar, men jag mäter mig fram steg för steg.

Jag blir dock inte riktigt klok på vad det är för brytare på bilden. Är det en vanlig kronbrytare? Linjen mellan fas och ena tändtråden gör mig osäker (den streckade). Det är en gammal eljo.
Tacksam om någon kan lämna säkert besked!

Tack på förhand!

• Bild av gammal Eljo brytare med symbolschema, markerad med rött för att visa kopplingar mellan fas och tändtråd, används för identifiering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön elbrytare med symboler och märkningar, inklusive en streckad linje mellan fas och tändtråd. Etiketter: "QS120516" och "16AX/250V".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det där är en kronbrytare men jag vet inte vad det där är för symbol.

Ett råd: bryt strömmen och lossa på lamputtaget (mät så strömmen är av) och ryck i trådarna som är anslutna i lamputtaget så hör du kanske vart de går. De kanske går till en kopplingsdosa och där kanske de inte är kopplade t ex. Du kan göra likadant från strömbrytaren, om du vet av dig att det är den strömbrytaren som styr lamputtaget.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Jo det där är en kronbrytare men jag vet inte vad det där är för symbol.

11Ett råd: bryt strömmen och lossa på lamputtaget (mät så strömmen är av) och ryck i trådarna som är anslutna i lamputtaget så hör du kanske vart de går. De kanske går till en kopplingsdosa och där kanske de inte är kopplade t ex. Du kan göra likadant från strömbrytaren, om du vet av dig att det är den strömbrytaren som styr lamputtaget.
Det är den där streckade linjen som får mig att fundera lite. Vet inte vad den och symbolen innebär.

Ingen idé att rycka och dra. Har följt tändtråden genom 4 dosor än så länge. Bytt färg 2 gånger... Ledsnade tillfälligt, och åkte och handlade. Tror nämligen att jag måste tömma en halv garderob och ta ner en hylla för att komma åt nästa dosa på vettigt sätt. Sitter högst upp, längst in i vår hallgarderob.

K Kardan79 skrev:
Det är den där streckade linjen som får mig att fundera lite. Vet inte vad den och symbolen innebär.

Ingen idé att rycka och dra. Har följt tändtråden genom 4 dosor än så länge. Bytt färg 2 gånger... Ledsnade tillfälligt, och åkte och handlade. Tror nämligen att jag måste tömma en halv garderob och ta ner en hylla för att komma åt nästa dosa på vettigt sätt.
Som elektriker ber jag dig att skita i den linjen 😉 jag har ingen aning vad det är och är inget man behöver veta om man ska koppla in brytaren. Det har med dess invärtes funktion att göra, så troligen är det bara ingenjörerna som bryr sig.

Åh herre, då har du att göra hör jag. Det är väldigt onormalt att tändtråden går en sådan komplicerad väg. Dubbelkolla så du inte missat något och gör ett stort jobb i onödan.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
symbolen skulle kunna vara en glimlampa - typiskt sådana som alltid lyste i lampknappar för att de skulle kunna hittas i mörker.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
K
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
Som elektriker ber jag dig att skita i den linjen 😉 jag har ingen aning vad det är och är inget man behöver veta om man ska koppla in brytaren. Det har med dess invärtes funktion att göra, så troligen är det bara ingenjörerna som bryr sig.

Åh herre, då har du att göra hör jag. Det är väldigt onormalt att tändtråden går en sådan komplicerad väg. Dubbelkolla så du inte missat något och gör ett stort jobb i onödan.
Tack!
Det behövde jag höra.
Testade brytarens funktion som vanlig kronbrytare (mätte), och den verkade ju funka ok. Ville bara utesluta att det inte var något idiotmisstag från min sida innan jag fortsätter.

Har varit ut en vända till en kopplingsdosa på den inglasade verandan i mitt följande av tändtråden, så inte f.. är den dragen raka vägen iaf. Kåken är tillbyggd i två omgångar, vilket jag tror är förklaringen till det hela.

Jag vill påstå att det är en glimlampa, det går att montera en glimlampa som får sin nolla genom lampan och lyser vid släckt ljus.
Fråga mig sedan inte varför det bara är på den ena halvan av en kronbrytare, och om det fungerar med ledljuskällor.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
K
X xxargs skrev:
symbolen skulle kunna vara en glimlampa - typiskt sådana som alltid lyste i lampknappar för att de skulle kunna hittas i mörker.
Intressant!
Fotografen Fotografen skrev:
Jag vill påstå att det är en glimlampa, det går att montera en glimlampa som får sin nolla genom lampan och lyser vid släckt ljus.
Fråga mig sedan inte varför det bara är på den ena halvan av en kronbrytare, och om det fungerar med ledljuskällor.
Jag har ALDRIG sett det på kronbrytare.
Sitter och letar på nätet nu, men hittar det inte nu heller. 😅

Men, frågan känns nu utredd och besvarad.
Tack alla!

K Kardan79 skrev:
Hej!

Köpte hus för typ 1,5 år sedan, men har inte orkat ta tag i ett litet "elproblem" i hallen. Ena takuttaget i hallen är dött.
Det är en djävla labyrint av kabeldragningar, men jag mäter mig fram steg för steg.

Jag blir dock inte riktigt klok på vad det är för brytare på bilden. Är det en vanlig kronbrytare? Linjen mellan fas och ena tändtråden gör mig osäker (den streckade). Det är en gammal eljo.
Tacksam om någon kan lämna säkert besked!

Tack på förhand!
Jo, en vanlig kron, det som du ringar in är om du har en lampa i brytaren inget att bry sig om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.