Hej, jag skulle behöva skarva 2 st 7 stegs vangstycken, från en altan på ca 2,2 m, kom gärna inte m förslag att bygga egna då jag behöver ha en enklare lösning😫

Limma och skruva tillräcklig grov regel på insidan av vangstyckena? Knappt att det blir enklare men lite iaf 😊

Sinka ihop dem, en s.k laxstjärtsfog??

• Haha
KMNelhas
  • Laddar…
R RL1 skrev:
Hej, jag skulle behöva skarva 2 st 7 stegs vangstycken, från en altan på ca 2,2 m, kom gärna inte m förslag att bygga egna då jag behöver ha en enklare lösning😫
Kan man kanske skruva hela längd av en bärlina på yttersidan av vangstycken? Isåfall vilken skruv använder jag?

Kanske inte billigaste lösningen men om du vill ha en sån lång trappa och ha kvar den öppna känslan så kan du lägga vagnstyken omlott på insidan.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Limma och skruva tillräcklig grov regel på insidan av vangstyckena? Knappt att det blir enklare men lite iaf 😊
Kan man kanske skruva hela längd av en bärlina på yttersidan av vangstycken? Isåfall vilken skruv använder jag?

R RL1 skrev:
Så lång som möjligt utan att den går igenom. Jag skulle också limma. Men väldigt viktigt att det blir rätt dimensionerat både med virket och antal/positoner på skruven. För många skruv, såväl som för få, försvagar konstruktionen. Ta hjälp på något sätt om du inte är bekväm med det. Kan vara farligt om en trappa går sönder..

nanowire nanowire skrev:
Så lång som möjligt utan att den går igenom. Jag skulle också limma. Men väldigt viktigt att det blir rätt dimensionerat både med virket och antal/positoner på skruven. För många skruv, såväl som för få, försvagar konstruktionen. Ta hjälp på något sätt om du inte är bekväm med det. Kan vara farligt om en trappa går sönder..
Jag tänker regel 45*145

nanowire nanowire skrev:
Hur många skruv samt vilken skruv? Tänker reglar 45*170

45x145 eller 170? 😉

FredrikR FredrikR skrev:
45x145 eller 170? 😉
170 på yttersidorna o 120 i mitten(för den regeln måste ju gå nedanför trappstegen

nanowire nanowire skrev:
6x80 skruv, lagom många. Inga bredvid varandra längs fiberriktningen. Möjligt att det finns någon guide om skruvförband på Svenskt trä.
[länk]
Menar du fransk träskruv?

nanowire nanowire skrev:
6x80 skruv, lagom många. Inga bredvid varandra längs fiberriktningen. Möjligt att det finns någon guide om skruvförband på Svenskt trä.
[länk]
Eller menar du träskruv c4?

R RL1 skrev:
Eller menar du träskruv c4?
Ja, en träskruv för utomhusbruk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.