C cpalm skrev:
[bild]
Denna skyltning skulle med andra ord innebära att man i den aktuella kommunen får parkera där 8-17?
Den tycker jag är enklare för den är en "giltig" kombo såsom denna,
Hastighetsskylt 30 km/h med tilläggstavla som visar tider: 8-17 (8-14) och 8-13.

C
K Kane skrev:
Den tycker jag är enklare för den är en "giltig" kombo såsom denna,
Ja, men i den aktuella kommunen gäller ju tydligen att gul/röd tilläggstavla anger undantag från förbudet... Eller hur skall man tolka deras svar?

Vad säger LTF?

F Festlund skrev:
Jag litar mer på en fyraåring som bott i skogen hela sitt liv utan kontakt med omvärlden än vad jag litar på AI.

Mängden felaktiga svar som dagligen spottas ut från valfri AI tjänst som är i vissa fall livsfarliga (elkopplingar etc) som folk tar som sanningar är rent ut sagt ofattbar.
Instämmer. Jäkla hets det har blivit idag med att allt ska kollas med AI. Ett exempel från i veckan. Sambons son ville säga upp sig från jobb. Vi pratade lite om vad han skulle tänka på med Sgi och karens mm. Han hade kollat med Ai och fått svar vi stod på oss att det car fel. Dagen efter ringde han försäkringskassan och fick svar tvärtemot vad Ai sade .

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad säger LTF?
Får se om jag får svar från dem. Jag skickade citatet från Transportstyrelsen ovan som @useless klistrade in.

K Kane skrev:
Får se om jag får svar från dem. Jag skickade citatet från Transportstyrelsen ovan som @useless klistrade in.
Alla lokala trafikföreskrifter når du online om du har gatuadressen

• Gilla
Incinerator
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Alla lokala trafikföreskrifter når du online om du har gatuadressen
"..inom markerad vändplats får fordon inte parkeras."
Inget konstigt med det. Däremot inget skrivet om den där 15 minuters skylten.

K Kane skrev:
"..inom markerad vändplats får fordon inte parkeras."
Inget konstigt med det. Däremot inget skrivet om den där 15 minuters skylten.
LTF och skyltning måste stämma överens för att den ska gälla.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
LTF och skyltning måste stämma överens för att den ska gälla.
Halva skyltningen är ju rätt, inte illa....🙃

Edit: Nu hittade jag en till lokal trafikföreskrift hos Transportstyrelsen för aktuell plats utgiven 1 år senare.
"...inom markerad plats enligt kartbild får fordon parkeras som längst 15 minuter i följd."

Man kan ju tycka att de två föreskrifterna är lite motsägesfulla tills skyltningen städas upp.

Redigerat:
  • Gilla
Incinerator
  • Laddar…
K Kane skrev:
Då kan man om man har otur få en kontrollavgift i intervallet 5-15 minuter men sedan efter 15 minuter så är det tillåtet att parkera.....
Fast p-vakten kan väl fortfarande skriva en p-bot för de första 15 minuterna? Det är väl inte så att förseelsen har preskriptionstid på någon minut? Skulle man hävda att man faktiskt har stått där mer än 15 minuter, antar jag att de första 15 minuterna fortfarande kan ge en bot?

globaljuggler globaljuggler skrev:
Fast p-vakten kan väl fortfarande skriva en p-bot för de första 15 minuterna? Det är väl inte så att förseelsen har preskriptionstid på någon minut? Skulle man hävda att man faktiskt har stått där mer än 15 minuter, antar jag att de första 15 minuterna fortfarande kan ge en bot?
Ja, det är det jag skriver.

K Kane skrev:
Ja, det är det jag skriver.
Jag tolkade dig som att om bara p-vakten kom efter 16 minuter var det fritt fram, men jag inser nu att det inte nödvändigtvis är det du skrev.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
C
globaljuggler globaljuggler skrev:
Skulle man hävda att man faktiskt har stått där mer än 15 minuter, antar jag att de första 15 minuterna fortfarande kan ge en bot?
Man får säga att man höll på och lastade av första 15 minuterna 😆
Annars gissar jag att det inte finns någon rättspraxis i sammanhanget.

• Haha
Festlund
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Man får säga att man höll på och lastade av första 15 minuterna 😆
Eller att man höll på att vända.

• Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eller att man höll på att vända.
Planerade vändningen! Det kan inte vara straffbart att tänka över sina manövrar i trafiken ordentligt innan de genomförs.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.