Snygg tolkning!😎useless skrev:
Google AI har nog en mer trovärdig variant,
"En tilläggstavla med "15 minuter" till en vändplats-skylt innebär att det är förbjudet att parkera på vändplatsen under en begränsad tid, oftast för att ange att parkering är förbjuden mellan vissa tider, exempelvis på grund av städning eller andra underhållsbehov. Den exakta tolkningen beror på hur skyltarna är utformade, men generellt gäller att du får parkera på vändplatsen i upp till 15 minuter, förutsatt att en sådan regel finns. Om det finns andra begränsningar (t.ex. tidsbegränsningar, vardagar) måste du ta hänsyn till dessa också.
Exempel på tolkningar
- Enbart "15 minuter": Om det bara finns en tilläggstavla med "15 minuter" som är kopplad till en vändplats-skylt, är det troligtvis ett förbud mot att parkera för länge. Parkering i högst 15 minuter är tillåten, men inte längre."
Jag frågade Transportstyrelsens sakkunnige och vederbörande delade min tolkning. Så jag tror att AI'n har fel i det här fallet...K Kane skrev:
"Det var en knepig kombination.
Jag kan inte tolka den annat än att tidsangivelsen säger att skylten gäller i 15 minuter. Men sedan hur väghållaren tänker där får du fråga dem.
Med vänliga hälsningar
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
Är inte chain of command: Gud - AI - Transportstyrelsen - du och jag - .....😀useless skrev:
Jag frågade Transportstyrelsens sakkunnige och vederbörande delade min tolkning. Så jag tror att AI'n har fel i det här fallet...
Jag kan inte tolka den annat än att tidsangivelsen säger att skylten gäller i 15 minuter. Men sedan hur väghållaren tänker där får du fråga dem.
Med vänliga hälsningar
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
Skall kolla med aktuell kommun vad de säger om aktuell skyltning.
Jag litar mer på en fyraåring som bott i skogen hela sitt liv utan kontakt med omvärlden än vad jag litar på AI.K Kane skrev:
Mängden felaktiga svar som dagligen spottas ut från valfri AI tjänst som är i vissa fall livsfarliga (elkopplingar etc) som folk tar som sanningar är rent ut sagt ofattbar.
Moderator
· Stockholm
· 56 228 inlägg
Tjaa.. Där vi hade sommarstuga när jag var liten så hade någon satt upp en skylt om motorfordonstrafik förbjuden. Som är rätt vanligt på enskilda vägar. Men man behöver ju en tilläggsskylt om att man får köra där själv, så det fanns en tilläggsskylt "gäller ej obehöriga"... Obeservera att det var ett riktigt "o" inget som någon målat dit i efterhand.
K Kane skrev:
AIn håller faktiskt med useless och Transportstyrelsen om man läser noggrannt. Fast sen säger AIn emot sig själv...useless skrev:
Så AIn verkar lika pålitlig som vanligt...K Kane skrev:
Äh det är väl glasklart - du har 15 min på dig att nyttja vändplatsen (för att vända bilen). Tar det längre än så räknas det som parkering vilket är förbjudet, eller...useless skrev:
Jag frågade Transportstyrelsens sakkunnige och vederbörande delade min tolkning. Så jag tror att AI'n har fel i det här fallet...
Med vänliga hälsningar
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
Fick svar från aktuell kommun. Jag förstår syftningen med skyltningen men de har inte lyckats få det på rätt sätt.
"Den översta skylten betyder att området är en vändplats och att det är förbud att parkera.
Den nedre skylten innebär att du får stanna i upp till 15 minuter, men inte längre.
Du får alltså stanna för att exempelvis lasta av, men du får inte parkera och lämna bilen."
"Den översta skylten betyder att området är en vändplats och att det är förbud att parkera.
Den nedre skylten innebär att du får stanna i upp till 15 minuter, men inte längre.
Du får alltså stanna för att exempelvis lasta av, men du får inte parkera och lämna bilen."