Aldrig sett en sådan här kombo förrän förra helgen vid en vändplan. Enligt Googles AI skall det vara OK att parkera 15 minuter. Någon som sett kombon användas?
Skylt vid vändplats med stoppförbud och information om tillåten parkering upp till 15 minuter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Måste vara nåt hemsnickrat?
Står den på privat mark?

Formellt skall den väl läsas som att parkeringsförbudet gäller i 15 minuter (från när?)

Parkeringsförbud upp till 15 minuter. Det går bra att stå länge tid...

• Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Parkeringsförbud upp till 15 minuter. Det går bra att stå länge tid...
Snygg tolkning!😎
Google AI har nog en mer trovärdig variant,

"En tilläggstavla med "15 minuter" till en vändplats-skylt innebär att det är förbjudet att parkera på vändplatsen under en begränsad tid, oftast för att ange att parkering är förbjuden mellan vissa tider, exempelvis på grund av städning eller andra underhållsbehov. Den exakta tolkningen beror på hur skyltarna är utformade, men generellt gäller att du får parkera på vändplatsen i upp till 15 minuter, förutsatt att en sådan regel finns. Om det finns andra begränsningar (t.ex. tidsbegränsningar, vardagar) måste du ta hänsyn till dessa också.

Exempel på tolkningar
  • Enbart "15 minuter": Om det bara finns en tilläggstavla med "15 minuter" som är kopplad till en vändplats-skylt, är det troligtvis ett förbud mot att parkera för länge. Parkering i högst 15 minuter är tillåten, men inte längre."

K Kane skrev:
Snygg tolkning!😎
Jag frågade Transportstyrelsens sakkunnige och vederbörande delade min tolkning. Så jag tror att AI'n har fel i det här fallet...

"Det var en knepig kombination.
Jag kan inte tolka den annat än att tidsangivelsen säger att skylten gäller i 15 minuter. Men sedan hur väghållaren tänker där får du fråga dem.

Med vänliga hälsningar

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"

• Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 9 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag frågade Transportstyrelsens sakkunnige och vederbörande delade min tolkning. Så jag tror att AI'n har fel i det här fallet...

Jag kan inte tolka den annat än att tidsangivelsen säger att skylten gäller i 15 minuter. Men sedan hur väghållaren tänker där får du fråga dem.

Med vänliga hälsningar

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
Är inte chain of command: Gud - AI - Transportstyrelsen - du och jag - .....😀
Skall kolla med aktuell kommun vad de säger om aktuell skyltning.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
K Kane skrev:
Är inte chain of command: Gud - AI - Transportstyrelsen - du och jag - .....😀
Skall kolla med aktuell kommun vad de säger om aktuell skyltning.
Jag litar mer på en fyraåring som bott i skogen hela sitt liv utan kontakt med omvärlden än vad jag litar på AI.

Mängden felaktiga svar som dagligen spottas ut från valfri AI tjänst som är i vissa fall livsfarliga (elkopplingar etc) som folk tar som sanningar är rent ut sagt ofattbar.

• Gilla
Tubes och 8 till
  • Laddar…
Tjaa.. Där vi hade sommarstuga när jag var liten så hade någon satt upp en skylt om motorfordonstrafik förbjuden. Som är rätt vanligt på enskilda vägar. Men man behöver ju en tilläggsskylt om att man får köra där själv, så det fanns en tilläggsskylt "gäller ej obehöriga"... Obeservera att det var ett riktigt "o" inget som någon målat dit i efterhand.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
En tilläggstavla med "15 minuter" till en vändplats-skylt innebär att det är förbjudet att parkera på vändplatsen under en begränsad tid,
useless useless skrev:
Det var en knepig kombination.
AIn håller faktiskt med useless och Transportstyrelsen om man läser noggrannt. Fast sen säger AIn emot sig själv...
K Kane skrev:
Exempel på tolkningar
  • Enbart "15 minuter": Om det bara finns en tilläggstavla med "15 minuter" som är kopplad till en vändplats-skylt, är det troligtvis ett förbud mot att parkera för länge. Parkering i högst 15 minuter är tillåten, men inte längre."
Så AIn verkar lika pålitlig som vanligt...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:

Med vänliga hälsningar

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
Äh det är väl glasklart - du har 15 min på dig att nyttja vändplatsen (för att vända bilen). Tar det längre än så räknas det som parkering vilket är förbjudet, eller...

• Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag kan inte tolka den annat än att tidsangivelsen säger att skylten gäller i 15 minuter.
Då kan man om man har otur få en kontrollavgift i intervallet 5-15 minuter men sedan efter 15 minuter så är det tillåtet att parkera.....

K Kane skrev:
Då kan man om man har otur få en kontrollavgift i intervallet 5-15 minuter men sedan efter 15 minuter så är det tillåtet att parkera.....
P-vakten får såklart stå kvar och vänta i 15 minuter och snabbt lappa bilen om föraren försöker köra iväg för tidigt.

• Haha
Festlund
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Man får så klart skilja på hur den formellt sett skall tolkas och hur väghållaren förmodligen tänkt sig att den skall tolkas.

Sitter den på kommunal väg är det ju skamligt, vad är det för j-vla nivå?

Fick svar från aktuell kommun. Jag förstår syftningen med skyltningen men de har inte lyckats få det på rätt sätt.
"Den översta skylten betyder att området är en vändplats och att det är förbud att parkera.
Den nedre skylten innebär att du får stanna i upp till 15 minuter, men inte längre.
Du får alltså stanna för att exempelvis lasta av, men du får inte parkera och lämna bilen."

• Wow
  • Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
C
K Kane skrev:
Den nedre skylten innebär att du får stanna i upp till 15 minuter, men inte längre.
Vägmärke för parkeringsförbud med en tilläggsskylt som visar 8-17.
Denna skyltning skulle med andra ord innebära att man i den aktuella kommunen får parkera där 8-17?

• Haha
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.