Finns det någon som har tagit bort valv i ett äldre stenhus (hyreshus)? Har ni då tagit bilder som man kan få se? Jag vill veta hur konstruktionen ser ut under - innan jag går loss med kofoten.

Gör inte det!
Om det är ett slaget valv, dvs en öppning som är rund i överkanten, så försvinner bärförmågan helt om du börjar riva i det. De nedersta stenarna fungerar som kilar. Om det är ett rakt valv så ligger det en tegelbalk i botten som du också skadar om du börjar riva med kofoten.

J justusandersson skrev:
Gör inte det!
Oj, tror du verkligen att det kan vara ursprungligt? Huset är byggt 1950. Det finns även vanliga dörröppningar i hallen, så jag tror snarare att dessa båda valvöppningar är något man anpassat till modet under 1980-talet.
Men tack för att du påminde om att man behöver förvissa sig om vilken typ av valv det är - innan man skrider till verket!

Bärande tegelmurar brukar vara helsten tjocka, ca 25 cm.. Men även halvstens tegelmurar har en tegelbalk längst ner över öppningen. Ett flerbostadshus från 1950 brukar ha bärande väggar i tegel och armerade betongbjälklag. Det behövs ritningar för att jag ska kunna säga något mer specifikt.

• Gilla
Ingemann
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.