Jag är inte ens helt 100 på att det är en durawood-skiva, men bauhaus kanske bara säljer sånna?

Det verkar finnas flera "DuraWood" ute på marknaden? Det som Bauhaus säljer är massiva träskivor som är grundoljade. Det är inte plast eller laminat. Jag har själv precis monterat en bänkskiva av DuraWood inköpt ifrån Bauhaus och då sågat ut hål för både häll och diskho, så jag kan tydligt se att det är bara trä rakt igenom.

Mvh
Thomas

Den durawood-skiva jag köpte från Bauhaus hade i.a.f. ett plastskikt ytterst, som sagt. Och krävde durawoods egen olja. Den var inte som en laminatskiva. Plasten märktes knappt. Men den fanns där.

Men det kan mycket väl vara så att de säljer massiva träskivor också. Vet jag ingenting om.

Nu har jag fått det bekräftat av Bauhaus, deras Durawood-bänkskiva är massivt trä rätt igenom, dock grundoljat från fabriken. Inget plastskikt alls således. Vilken träolja som helst går alldeles utmärkt. Dock finns det Durawood Laminat vilket är (som namnet säger) någon slags laminat. Något annat Durawood känner de över huvud taget inte till.

Tompa

Spelar ingen roll vad de säger. Jag VET att det var plast i den jag köpte. Har sett det med egna ögon. Och det var en av deras "massiva träskivor". :)

Visst skulle det teoretiskt kunna vara så att de DuraWood-skivor Bauhaus säljer inte har någonting att göra med det DuraWood man hittar t.ex. m.h.a. Google. Har dock svårt att tro det. DuraWood är ett varumärke och deras "grej" verkar vara just att tillverka produkter som liknar trä men består av återvunnen plast. Att en tillverkare av massiva träskivor skulle ha något intresse av att förknippas med dessa produkter och dessutom begå varumärkesintrång har jag lite svårt att tro, faktiskt.

Men jag vet som sagt inte.

http://www.nps.gov/sustain/spop/wood.html

Detta är en synnerligen intressant tråd! Bauhaus själva påstår att produkten (som jag köpte för 3 600 kronor) är massivt trä och absolut inte plast. Det står faktiskt inte ett ord om något plastskikt eller laminat i varken instruktionsbladet eller någon annanstans. Däremot står det klart och tydligt "stavlimmat massivt trä". Om det i alla fall skulle ha varit en "plastprodukt", så hade det minst ha varit fråga om en synnerligen solklart fall av falsk marknadsföring.

Men jag kollade alldeles nyss på utsågningarna i bänkskivan och återigen konstaterat att detta är trä och ingenting annat. Inte minsta tillstymmelse till något plastskikt, inte ens om man kollar riiiiiiiiktigt noga.

Lite efterforskning har visat att "Durawood" som Bauhaus säljer är ett registrerat varumärke som innehavs av det danska företaget SKANDINAVISK TIMPORT och verkar inte ha något över huvud taget med den amerikanska "DuraWood Plastic Timber" att göra.

Tompa

Hej!

Jag har sökt lite men ej hittat svar på min fråga.

Jag har köpt dyra (enligt mig) bänkskivor i europeisk valnöt och vill för ingenting i världen få dessa att bli rödaktiga.

Skivorna är obehandlade och jag skulle bli överlycklig om någon vänlig själ kunde ge mig en "steg-för-steg-beskrivning" av tillvägagångssättet vid inoljning.

Jag vill som sagt inte tabba mig och köpa fel produkter/göra jobbet fel, med röd nyans som resultat!

Tacksam för all hjälp!

Mvh
Robert

I och med att du i alla fall måste olja in under och översidan för att undgå spänningar i trädet och påfrestningar på limfogarna så föreslår jag att du oljar in en del av undersidan först. Blir det rött där så byt till annan olja.

Martin_Blomberg,

Tack för tipset.

Jag hade faktiskt tänkt testa på en mindre yta för att se hur det blir innan jag kör på med resten.

Dock tänkte jag om någon vet någon specifik olja som skall funka bra. Blir även superglad för just en "steg-för-steg-beskrivning", då jag aldrig har gjort detta tidigare.

Det jag tänkte främst på var om det finns några hantverksknep som inte nämns i bruksanvisningarna till oljorna....

Robban_nybörjarsnickare skrev:
Martin_Blomberg,

Tack för tipset.

Jag hade faktiskt tänkt testa på en mindre yta för att se hur det blir innan jag kör på med resten.

Dock tänkte jag om någon vet någon specifik olja som skall funka bra. Blir även superglad för just en "steg-för-steg-beskrivning", då jag aldrig har gjort detta tidigare.

Det jag tänkte främst på var om det finns några hantverksknep som inte nämns i bruksanvisningarna till oljorna....
Ett sådant är att använda kinesisk träolja http://www.davidssons.se/kinaolja.htm
Kolla även dessa trådar:
http://www.byggahus.se/forum/koek/81151-vaelja-olja-till-ekskiva.html
http://www.byggahus.se/forum/koek/73228-behandla-ekbaenkskiva.html

Ca steg för steg beskrivning:
Olja in med pensel eller svamp kolla vilka ställen som suger mera olja, olja in mera där. Olja in ändträdet. Torka bort överskott efter 15 minuter. Vänta tills det är tort. Slipa bort små fibrar som har rest sig.
Upprepa x antala gånger.
Avsluta med hårdvax. polera.

Snart två år efter vår köksrenovering måste jag säga att vår bänkskiva är superfin. Den var bara rödaktig ca 2 veckor efter inoljningen sen blev den brun och fin igen

Inom ett par veckor ska jag slipa ner vår skiva i e-valnöt. Jag tänker gå på med rå kallpressad linolja.

Martin_Blomberg,
Tack för all hjälp:) Uppskattas verkligen!

idalin,
Drog en pust av lättnad efter att ha läst ditt sista inlägg. Min mardröm är att mina skivor skall rödaktiga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.