16 786 läst ·
10 svar
17k läst
10 svar
Behandla ekbänkskiva...??
Har bytat köket i vår lilla lägenhet. Nu har vi bestämt oss för att vi ska ha massiv ek bänkskiva. Kommer att vara vanlig 27 mm tjocklek. Men den ska juh behandlas...
1. Räcker det med att man oljar den som f_n...( har en 20 mån gammal dotter som gärna hjälper till med disken = vattenringar)
2. Kan man lägga på något mer för att skydda den mot "fläckar"? ( har hört något om vax)
3. Ska man olja undersidan oxå? Kommer att ha diskmaskin men där lägger man juh någon typ av alu film väl?
/ Rikard
1. Räcker det med att man oljar den som f_n...( har en 20 mån gammal dotter som gärna hjälper till med disken = vattenringar)
2. Kan man lägga på något mer för att skydda den mot "fläckar"? ( har hört något om vax)
3. Ska man olja undersidan oxå? Kommer att ha diskmaskin men där lägger man juh någon typ av alu film väl?
/ Rikard
Om du vill ha livsmedel på bänken (tex baka) måste du ha parafinolja. Annars finns det annan olja att använda. Jag tror inte att det spelar någon roll vilken olja man använder, du måste olja som f_n
i allafall. Det gäller att torka skivan och hålla den ren. En diskning av din dotter ska den klara om den är väl oljad och du torkar rent när hon är klar. Undersidan oljas innan den läggs på plats och skruvas fast.
Alu-film sätts fast under skivan för att skydda den mot värme. I vår bruksanvisning nämndes ugn men diskmaskin vet jag inte. Om du skulle få en fläck så slipar du bort den med fint sandpapper. Vi oljar ca 1gång per månad eller vid behov. Om vi är bortresta över en helg så brukar vi "hälla" över olja som får suga in när vi är borta.
Alu-film sätts fast under skivan för att skydda den mot värme. I vår bruksanvisning nämndes ugn men diskmaskin vet jag inte. Om du skulle få en fläck så slipar du bort den med fint sandpapper. Vi oljar ca 1gång per månad eller vid behov. Om vi är bortresta över en helg så brukar vi "hälla" över olja som får suga in när vi är borta.
Du måste olja in undersidan för att förhindra att ekskivan slår sig.
Det finns vax som du lägger på efter inoljning. Kolla på http://www.fargriket.se/ där är allt ekologiskt giftfritt etc.
Du bör fästa alufilm på undersidan av diskmaskinen. Varje gång du öppnar diskmaskinen efter diskning väller det ut varm ånga. Alufilmen förhindrar den från att sugas in i bänkskivan.
Jag använder en målarpensel för att olja in träskivor. Oljan jobbas in bättre i träskivan då. Andra använder svampar för att olja in.
Alternativt kan du testa med att lacka träskivan med en matt lack.
Det finns vax som du lägger på efter inoljning. Kolla på http://www.fargriket.se/ där är allt ekologiskt giftfritt etc.
Du bör fästa alufilm på undersidan av diskmaskinen. Varje gång du öppnar diskmaskinen efter diskning väller det ut varm ånga. Alufilmen förhindrar den från att sugas in i bänkskivan.
Jag använder en målarpensel för att olja in träskivor. Oljan jobbas in bättre i träskivan då. Andra använder svampar för att olja in.
Alternativt kan du testa med att lacka träskivan med en matt lack.
Har precis bytat vår ekskiva då den hade spruckit, så ag letar efter det bästa att olja den med.
Fick svar i färgbutiken, Parafinolja. Men jag tycker den är för tjock att börja med. Skulle vilja ha något tunnare som suger riktigt långt in och sedan kan man köra med parafin.
Vi fick en sorts vaxolja till vårt ekbord, och den tänkte jag köra på den skivan som ligger vid vasken. Det blir liksom en vaxhinna av den oljan så jag tror den är rätt där.
/joakim
Fick svar i färgbutiken, Parafinolja. Men jag tycker den är för tjock att börja med. Skulle vilja ha något tunnare som suger riktigt långt in och sedan kan man köra med parafin.
Vi fick en sorts vaxolja till vårt ekbord, och den tänkte jag köra på den skivan som ligger vid vasken. Det blir liksom en vaxhinna av den oljan så jag tror den är rätt där.
/joakim
Här är ett utmärkt val för inoljning av träskivor:drakbane skrev:
http://www.auson.se/content/view/108/39/lang,se/
(Kinesisk träolja /tung tree oil)
Ja i alla fall om du kör med den 100%iga varianten utan lösningsmedel:kamy skrev:
"TUNG OIL, (CAS-nummer: 8001-20-5) är ej klassificerad som hälsofarlig eller miljöfarlig produkt enligt Kemikalieinspektionens föreskrifter (KIFS 1994:12) om klassificering och märkning av kemiska produkter."
Du hittar den här:
http://www.pelard.se/index.htm
Klicka på bilden av träoljan och läs mera där.
var på bygghandel i dag o de rekomenderade en hårdvaxolja, skulle var kanon
Surfa in på http://www.fargriket.se/shop/fulldekl.asp?id=240 där ser du i klarttext vad de olika oljorna och vaxerna innehåller. Mejla/ring killen som driver företaget så kan han berätta vilken olja/vax som passar för en köksbänk där livsmedel kommer att finnas.julbingo skrev:
Jag har köpt mina oljor och vaxer därifrån och blev impad av hur noggrann han var med att förklara innehållet i sina produktet. Tittar du på en burk träolja eller vax köpt på byggvaruhuset kan du inte se ett skvatt om vad som finns i av giftiga beståndsdelar.
Klicka här för att svara