Hej!
Jag funderar lite på hur man ska lägga ströläkt på ett valmat tak. Har läst instruktioner för takpannorna och det stod att man skulle sätta första läkten 100mm ifrån vindskivan. Men det finns ju inga vindskivor på ett valmtak.
Ska jag sätta en läkt som är 100mm lång, då är det inte ens möjligt för en bärläkt att spikas fast i?
Så hur gör jag då?

Tacksam för svar!

Blomfjord Blomfjord skrev:
Ska jag sätta en läkt som är 100mm lång, då är det inte ens möjligt för en bärläkt att spikas fast i?
Vad menar du skulle vara problemet med att spika bärläkt på en kort ströläkt?

F fribygg skrev:
Vad menar du skulle vara problemet med att spika bärläkt på en kort ströläkt?
För att pannorna ska läggas med ett läktavstånd på ~340mm

Du skulle ju kunna ha korta klossar istället för långa ströläkt om du vill det, det är inget problem att spika bärläkten i en decimeter lång bit. ( Nackdelen är väl att det kan samlas mer skräp om du har många korta stumpar istället för långa sammanhängande ströläkt

F fribygg skrev:
Du skulle ju kunna ha korta klossar istället för långa ströläkt om du vill det, det är inget problem att spika bärläkten i en decimeter lång bit. ( Nackdelen är väl att det kan samlas mer skräp om du har många korta stumpar istället för långa sammanhängande ströläkt
vilket märke på spiken ska ts ha då bra att du nämner det

F fribygg skrev:
Om det röda strecket längst ner på taket är takfotsläkten, den som ska vara 20mm högre är resten av läkten. Så ska nästa läkt, vilket blir en bärläkt, vara ungefär 340mm ovanför den. Då kommer inte bärläkten vara spikad i den lilla stumpen till ströläkt på sidorna, eftersom de bara blir 100mm höga.

• IMG_1762.jpeg
  • IMG_1764.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blomfjord Blomfjord skrev:
Om det röda strecket längst ner på taket är takfotsläkten, den som ska vara 20mm högre är resten av läkten. Så ska nästa läkt, vilket blir en bärläkt, vara ungefär 340mm ovanför den. Då kommer inte bärläkten vara spikad i den lilla stumpen till ströläkt på sidorna, eftersom de bara blir 100mm höga.
Lägg en ströläkt längs valmningen/ nockbrädan, sen resten av ströläkterna mellan takfot och den läkten som följer nockbrädan.

Magnus E K
Ströläktens funktion är väl att skapa en luftspalt för bärläkten? Så ströläktsbitar som inte kommer få någon bärläkt över sig kan du bara plocka bort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.