1 440 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Välja luft vatten värmepump villa 100kvm
Hej!
Vi har en villa på 100kvm. Enplans tegelhus från 1966.
Huset värms av elpanna i nuläget.
Vi vill byta till en luft vatten värmepump men har väldigt svårt att veta vilken modell vi skall välja.
Vi har fått offert på 3 olika.
Kan ni hjälpa oss bena ut vilken som skulle vara "bäst"?
De som vi väljer mellan är:
Panasonic Monobloc 9kw HP J-Gen
Qvantum LV-pump QA9
IVT AirX 405
Är det någon som vet lite mer om detta som kan hjälpa oss?
Orsaken till att det blir just dessa att välja mellan är pga att de går in i vår budget.
Vi vill byta till en luft vatten värmepump men har väldigt svårt att veta vilken modell vi skall välja.
Qvantum LV-pump QA9
IVT AirX 405
Orsaken till att det blir just dessa att välja mellan är pga att de går in i vår budget.
Det är ingen källare. Vi bor utanför Göteborg
Ok, då bör en värmepump på strax under 6 kW räcka till bra. Läs gärna på vad de olika modellerna ger för värme vid ca -15 °C om det går att få fram uppgifterna. Även t.ex. 5 kW plus el-patron ger en låg elförbrukning per år.
Viktigare än fabrikatet är valet av installatör så man får bra hjälp efter installation och när garantitiden gått ut.
Se till att inte köpa en för liten LLVP utan välj en som verkligen klarar av att värma upp huset.
Själv valde jag dock bergvärme trotts att kalkylen kanske gav fördel jämfört mot LLVP men ångrar det inte en sekund.
Gott att slippa en utdelning som det bygger upp is under och som kan krångla.
Se till att inte köpa en för liten LLVP utan välj en som verkligen klarar av att värma upp huset.
Själv valde jag dock bergvärme trotts att kalkylen kanske gav fördel jämfört mot LLVP men ångrar det inte en sekund.
Alltså tegelhus från 1966, med den värmeisoleringsstandarden man hade då den byggdes? Eller har huset fått förbättrad värmeisolering sedan 1966? Ni har nu vattenburen värme med radiatorer och ni tänker använda samma radiatorer nu för en ny luftvattenvärmepump? För att få god ekonomi på en luftvattenvärmepump vill man kunna ha låg framledningstemperatur till radiatorerna. Detta gör att ni kanske behöver byta ut några av de befintliga radiatorerna mot nya med större värmeavgivande yta för att få tillräcklig värme vid låg framledningstemperatur. Är det med byta av några radiatorer i anbuden?
NIBE har luftvatten-värmepump t.ex. S2125-8 på märkeffekt ca 5 kW, och S2125-12 på ca 7 kW.
De har tydligen propan(R290) som gas.
S2125-8 finns som enfas- eller 3-fas, jag tror det är kompressormotorn som avses.
IVT AirX 405 har blandning av difluormetan och pentafluoretan(R410A) som gas. Men IVTs senaste modell AirX 500-serie har som har propan som gas.
Propangas är inte lika beprövad som R410A.
Tänk på garantier. IVT kräver att service görs för att deras lämnade garanti ska gälla, så det kan vara bra att handla den servicen samtidigt man handlar luftvatten-värmepumpen. Visserligen då risk att firman man handlar av går i konkurs, och man förlorar betalad service som de inte då utför.
NIBE har luftvatten-värmepump t.ex. S2125-8 på märkeffekt ca 5 kW, och S2125-12 på ca 7 kW.
S2125-8 finns som enfas- eller 3-fas, jag tror det är kompressormotorn som avses.
IVT AirX 405 har blandning av difluormetan och pentafluoretan(R410A) som gas. Men IVTs senaste modell AirX 500-serie har som har propan som gas.
Tänk på garantier. IVT kräver att service görs för att deras lämnade garanti ska gälla, så det kan vara bra att handla den servicen samtidigt man handlar luftvatten-värmepumpen. Visserligen då risk att firman man handlar av går i konkurs, och man förlorar betalad service som de inte då utför.
Redigerat:
Det är skit att man inte kan redigera sina inlägg i efterhand då man råkat skriva fel... 😔P-plats skrev:
Viktigare än fabrikatet är valet av installatör så man får bra hjälp efter installation och när garantitiden gått ut.
Råkade skriva LLVP istället för LVVP två gånger och sen sabbade autokorrekt för mig på slutet vilket jag missade.
Hoppas ni förstår vad jag ville få fram ändå.
Jag skulle fråga min lokala reparatör vad de helst servar. Värmepumpar går som regel sönder när de behövs som mest.
Tänk på att de väsnas och låter så placering av utedel är viktig.
Tänk på att de väsnas och låter så placering av utedel är viktig.
Vår närmsta lokala reparatör både säljer och reparerar bara IVT. Jag har fått för mig att det är ganska vanligt att de fokuserar på endast ett fabrikat. Grannen som har IVT BVP hade ett märkligt tillverkningsfel. Det läckte genom ett kopparrör. Rakt genom röret alltså, inte i någon koppling.
Jag hade förmånen att deltaga vid den andra reparationen av samma fel. Då hittades det två separata läckor ganska nära varandra på samma rör som samma reparatör hade lagat några månader tidigare. Läckorna var svåra att se även vid provtryckning med kvävgas 10 bar och läckagespray då läckorna var väldigt små.
Grannen var missnöjd med att röret inte byttes som han ville men reparationen blev bra och har hållt i flera år.
Jag hade förmånen att deltaga vid den andra reparationen av samma fel. Då hittades det två separata läckor ganska nära varandra på samma rör som samma reparatör hade lagat några månader tidigare. Läckorna var svåra att se även vid provtryckning med kvävgas 10 bar och läckagespray då läckorna var väldigt små.
Grannen var missnöjd med att röret inte byttes som han ville men reparationen blev bra och har hållt i flera år.
Jag sitter lite i samma sits och även jag har fått förslag på pumparna du nämner här. en 2125-8 som är modern (men kanske till viss del obeprövat med propan i den här typen av konsumentmaskin, någon installatör nämner det höga trycket som kanske är ett problem framöver för hållbarheten, men ren spekulation) eller IVT med R410A.A Arnodt skrev:Alltså tegelhus från 1966, med den värmeisoleringsstandarden man hade då den byggdes? Eller har huset fått förbättrad värmeisolering sedan 1966? Ni har nu vattenburen värme med radiatorer och ni tänker använda samma radiatorer nu för en ny luftvattenvärmepump? För att få god ekonomi på en luftvattenvärmepump vill man kunna ha låg framledningstemperatur till radiatorerna. Detta gör att ni kanske behöver byta ut några av de befintliga radiatorerna mot nya med större värmeavgivande yta för att få tillräcklig värme vid låg framledningstemperatur. Är det med byta av några radiatorer i anbuden?
Det känns ju som att R410 är väldigt "omodernt" om man köper en pump idag som skall hålla 20 år framåt och allt det kan innebära med ex påfyllning. Även om man säger att det inte skall vara något problem i framtiden.
Nackdelen för mig med Nibe 2125 och många andra 3-fas propanpumpar även de "små" med rätt låg effekt är att de verkar vara fysiskt enorma vilket är ett problem för mig. 2125 är över 600mm djup och skall ut minst 350 från väggen. Thermias XTR är lite grundare men skall ut 400. De har en stor låda baktill med gasseparatorn som skapar en väldigt "ful" installation om man har pumpen i sin väg.
Men egentligen huvudfrågan relaterat till TS, är det rimligt att köpa en R410A pump idag?
Har ni gjort något val ännu och i så fall hur resonerade ni?M MalinnilaM skrev:Hej!
Qvantum LV-pump QA9
IVT AirX 405
R410A och R32A har betydligt högre systemtryck än R290 (propan) - så jag vet inte vad din installatör pratar om...
Sedan inträffar påfyllningsförbud av ny och renad gammal R410A från och med 2032 i EU och då finns det bara alternativ som att fylla på med R454B (och drop-in köldmedel brukar aldrig prestera speciellt väl och kan ge issue av hållbarheten i systemet) och i vissa fall med R32 om systemet och kompressorn passar för det (eller man snarare chansar på att kompressorn håller tillräckligt länge med R32 istället för R410A trots att R32 komprimeras betydligt varmare i kompressorn).
Jag skulle inte gå på spåret med en R410A-fylld maskin då förutom framtida förbuden inom ganska nära framtid så kommer priset på köldmedel att skena. - det är bara att titta på vad R404A kostar idag och snart är det helstopp även där.
R32 har heller ingen framtid även om du köper dig ett antal år till servicemöjlighet och påfyllningsmöjlighet.
Sedan inträffar påfyllningsförbud av ny och renad gammal R410A från och med 2032 i EU och då finns det bara alternativ som att fylla på med R454B (och drop-in köldmedel brukar aldrig prestera speciellt väl och kan ge issue av hållbarheten i systemet) och i vissa fall med R32 om systemet och kompressorn passar för det (eller man snarare chansar på att kompressorn håller tillräckligt länge med R32 istället för R410A trots att R32 komprimeras betydligt varmare i kompressorn).
Jag skulle inte gå på spåret med en R410A-fylld maskin då förutom framtida förbuden inom ganska nära framtid så kommer priset på köldmedel att skena. - det är bara att titta på vad R404A kostar idag och snart är det helstopp även där.
R32 har heller ingen framtid även om du köper dig ett antal år till servicemöjlighet och påfyllningsmöjlighet.
Redigerat:
Hej!
Vi landade slutligen i en IVT. Den är installerad och funkar fint.
Varmvattenberedaren får plats där den gamla elpannan stod, så det underlättade såklart.
Själva fläkten är ett rejält åbäke, men det kommer man ju inte undan.
IVT erbjöd bra service och garanti, samt att de lokala VVS kan apparaten om vi skulle stöta på patrull.
Vi landade slutligen i en IVT. Den är installerad och funkar fint.
Varmvattenberedaren får plats där den gamla elpannan stod, så det underlättade såklart.
Själva fläkten är ett rejält åbäke, men det kommer man ju inte undan.
IVT erbjöd bra service och garanti, samt att de lokala VVS kan apparaten om vi skulle stöta på patrull.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden