Snailman
K karlmb skrev:
Har förstått att Sonoff är rätt seriösa? Märkta 10A men med relä för 16A bla.
Har fått hem deras 'puck' nu, tog ett par bilder på mönsterkortet. 6 dollar plus frakt.

De skickar även med en kortslutningsbygel.
Öppet elektroniskt mönsterkort med komponenter och en svart kortslutningsbygel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektroniskt mönsterkort, eller "puck", med olika komponenter och lödpunkter, närbild på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
E Effektministern skrev:
Vårt forskningsprojekt kommer rulla över 4 år och omfatta ett elnätsområde med ca 900 villor där grunden är elmätare med IP adress i kundgränssnittet vilket förmedlar mätvärden i realtid till nätverket i varje villa. Eftersom vi har en konvergens mot en världsstandard där alla apparater har en egen IPv6 adress och applikationsprotkollet heter dotdot som i princip är ZCL (Zigbees applikationsprotokoll) kommer det vara lätt att styra laster vilket behövs när elbilarna blir fler. KNX kommer även gå över till Thread/dodot, men jag tror att många företag som ABB och Siemens med flera inte kommer kunna leverera produkter då dom blir för dyra jämfört med IKEA och Kinesiska företag.
Frågan är bara hur den som bygger eller renoverar hus de närmaste åren ska resonera...?

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Kanon, stort tack! (y):D
Ett plus med Fibaros dimmer är att den kan fungera som en vanlig switch om man skulle byta ljuskälla till en icke dimbar.

Har ett par FGD-212 och kan intyga att de funkar mycket väl.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Frågan är bara hur den som bygger eller renoverar hus de närmaste åren ska resonera...?
Välj IKEA

Boilerplate4U
jbr jbr skrev:
f_n, det blev ett långt inlägg... :sleep:)
Haha, ingen fara - det var ett inägg i debatten! Här kommer mitt inlägg med en kort sammanfattning om knx med lite blandad ironi: ;)

• Trådburet är bra men som nödlösning kan man ibland köra trådlöst.
  • Allt ska installeras centralt annars blir det för spretigt.
  • För det inte ska bli för spretigt kräver utbyggnad med funktioner som tex dali, zigbee, w-wave, hue mfl att man köper dyra knx-boxar varefter det dyker behov av nya lösningar.
  • Använde inte ett integrerat hemma-system som kan alla protokoll för det är alldeles för enkelt att använda och blir för spretigt.

:D

• Haha
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
GK100 GK100 skrev:
Synd att det gått troll i prisbilden för KNX komponenter, det har ju i princip varit så sen InstaBus-tiden på 90-talet. Helt klart skulle det kunna vara ett vettigt system även i mindre normala bostadsfall om priset speglade värdet lite mer, är ju så otroligt enkla saker med förgylld kostnad. Och givetvis då även med lite mer delar lämpade för riktigt finstilt decentralt bygge. Tyvärr har de väl fortfarande möjlighet suga intäkterna från de ursprungliga användningarna i kommersiella lokaler mm så varken större konkurrens eller intresse för HA-delen kan tänkas och till sist har tåget gått
Om man backar tillbaka några steg och intar en holistiskt vy på utvecklingen inom knx är det lätt att konstatera att den gängse leverantören som tradition har en typisk industriell syn på lösnings-design med primär inriktning på kontors- och hotellfastigheter och mindre fokus på konsumentbehov när det gäller både prissättning och enkelhel.

Angående prismodellen har både certifieringsprocessen och inriktningen på företagsmarknaden bidragit till att bibehålla den generellt höga prissättningen.

jbr jbr skrev:
Exemplet knx-integration med Dali ser jag mycket riktigt inte som spretig. Det motiverar jag med att integrationen sker med hjälp av en Dali-gateway som i sig är en ren knx-komponent. Den följaktligen följer samma standard vad gäller redundans och stabilitet.
När det gäller förenklade installationer som tex Hager-väskan, ABB free@home mfl är det i varierande grad kompetenta lösningar men låsta ekosystem där själva knx inte har någon avgörande roll för vidare utbyggnad och inköp av tillbehör.

Som kund är man helt beroende på att leverantören hänger med i utvecklingen som går rasande fort just nu vilket inte alltid är fallet. Självklart erbjuds utveckling av tredje-parts lösningar men bara om det sker inom det egna "ekosystemet" vilket också är ett smart sätt säkerställa att framtida inköp alltid hamnar hos samma producent.

Om man inte vill vara beroende av ett specifik leverantör eller ekosystem är "hemma-kontrollern" med integration till knx en flexibel lösningen som är lätt att uppgradera och hålla ajour.

Slutsatsen är att även om knx är en standard bidrar den inte per automatik till öppna lösningar. Knx är inte heller något som normalkonsumenten går och shoppar på stan och installerar själv under en helg.

Hemmalösningar i befintlig miljö för den vanliga konsumenten har helt andra krav på enkelhet och prissättning. Det segmentet har för närvarande också den snabbaste utvecklingen på marknaden både när det gäller prylar och styrsystem. För några bra exempel kan man kolla in vad som händer på CES 2020.

Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Boilerplate4U
useless useless skrev:
Varför inte? Är det inte smidigt att kunna sätta dit en KNX-brytaktor bakom vägguttaget om man behöver det? Eller finns det inga såna produkter?
Finns gott om både trådade och trådlösa knappar/puckar med switch- eller dim-funktion. Billigaste direkt från tyskland ligger runt 1000-lappen.

Boilerplate4U
Snailman Snailman skrev:
DHar fått hem deras 'puck' nu, tog ett par bilder på mönsterkortet. 6 dollar plus frakt.
Mycket prylar för pengarna!

Ser man vilket radio-soc som används? Misstänker att det chippet på baksidan under kabeln. Vad är kortslutningsbygeln till för?

Redigerat:
Boilerplate4U
jbr jbr skrev:
Jo, men så har jag ju också ett synnerligen genomtänkt egenkontrollprogram
Men du var ju inte elektriker eller? ;)

Snailman
Mycket prylar för pengarna!

Ser man vilket radio-soc som används? Misstänker att det chippet på baksidan under kabeln. Vad är kortslutningsbygeln till för?
ESP8265 på kretsen med ben åt fyra håll.

Vid pinnarna för bygling står GND och OTA

några öar som är förtennade heter GND, 3V, T,R,LOG och KEY_IN

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Men du var ju inte elektriker eller? ;)
Nänä, men då är det ju verkligen viktigt med ett EKP. :cool:

• Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Boilerplate4U
Snailman Snailman skrev:
ESP8265 på kretsen med ben åt fyra håll. Vid pinnarna för bygling står GND och OTA
Det verkar som den har stöd för Over-The-Air uppgradering, inte illa! Ska nog beställa ett par bara för att testa! :-D

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G GustavL skrev:
Snabb input är att jag och två vänner har kört z-wave (mitt är ett nybygge, dom övriga är totalrenoveringar inkl. el i befintliga äldre hus).

Ingen är nöjd.
Primärt två huvudproblem: Fördröjningar / "lagg" i systemet och för komplicerat att hantera och använda.

Att slå på en belysning på en touch-panel eller i en app på telefonen och sedan kunna räkna högt till fem innan det händer något gör att man blir helt jävla galen efter ett tag. Det tappar liksom all poäng direkt för mig där.
Och när man börjar sitta med konfigurationsfiler på en linux-terminal och till slut inte veta vad som faktiskt gör vad (alternativt inte dyka djupare i användningen och tappa halva poängen med "smart-funktioner") gör att man tillslut inte orkar lägga tid på det.

Byggde klart övervåningen efter att vi flyttat in och körde in Plejd där. Det är kanon, stabilt och kommer utan att blinka slänga ut z-wave på nedervåningn och utebelysning och ersätta med plejd.

Försökte köra rullgardiner och en markis med zwave men det finns inga färdiga märkesprodukter av hög kvalitet utan det blir igen hemma-meck och ostabila lösningar, plötsligt måste man öppna ett doslock och synka om en produkt för att kunna styra markisen, efter två varv skiter man i det). Osv.

Z-wave är brutalt bra om man gillar att pilla, men inget roligt om man vill installera något en gång och sedan aldrig mer behöva röra det.
Jag har max delay på 2 sek i extremfall här hemma. Det är för en brytare till julbelysning utomhus.

5 sekunder låter som en dålig controller?

Boilerplate4U
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
med slutanvändarkontot så kan man ändra det man behöver. Det ser likadant ut, men är en lite nerbantad variant utav installatörskontot. Slutanvändarkontot blir däremot administratörkonto när man lämnat över till kund där man kan välja ny installatör och så.
Jag kollade igenom ABB's webinar om Busch-ControlTouch på youtube och arbetssättet påminner väldigt mkt om vanliga ets-konfig och inget jag skulle rekommendera att sätta i händerna på slutkund.

SAP2 med med abb-free@home har däremot helt rätt approach med inriktning på hemma-marknaden med samma design-filosofi och "look and feel" som tex Home-Assistant. Det är precis den typen av gränssnitt som skulle kunna ha gjort KNX-installationer populära om det inte vore för de höga kostnaderna och det låsta ekosystemet. Personligen skulle jag välja SAP2 som ett bättre alternativ för installation till slutkund i hemmet än Busch-ControlTouch.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U
  • Gilla
Effektministern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.