electroluxaren skrev:
Tja alla induktionshällar går på 230V så det lär ju bli problematiskt, beroende på storlek så använder de 1-3 faser.L1,L2,L3 +N
Du såg inte mitt förtydligande i inlägg #10 förstår jag.

Tvåfas brukar vara ett felaktigt sätt att säga enfas 400V. Egentlig tvåfas existerar inte i dag.

BirgitS
W Widemannen skrev:
Skulle gärna få lite mer konkreta erfarenheter om reglage på induktionshällar.
Ni som har erfarenheter av flera modeller och typer av reglage, vad fungerar bäst? Finns det märken som utmärker sig i användarvänlighet?
Det bästa är ju det som skrevs i inlägg 3 och det är nog därför som ingen har skrivit något annat. Om man nu inte ska ha vred som har den bästa användarvänligheten, dock kostar det ju när det gäller hällar till skillnad från när man väljer en spis.

Samma tillverkare har modeller med olika typer av användargränssnitt. Det är därför det är viktigt att kontrollera vad man köper t.ex. genom att läsa bruksanvisningen först.

P
mexitegel mexitegel skrev:
Du såg inte mitt förtydligande i inlägg #10 förstår jag.
Vad tror du?

Touch kräver lite mer knappande, men mycket enklare att hålla rent, om sådant är viktigt. Neff och Gaggenau har puckar på vissa modeller, men har läst att puckarna har begränsad livslängd och är inte billiga att ersätta.

Med allt "tapande" på plattor och mobiltelefoner känns tapandet på hällen inte speciellt betungande.

W Widemannen skrev:
Skulle gärna få lite mer konkreta erfarenheter om reglage på induktionshällar.
Ni som har erfarenheter av flera modeller och typer av reglage, vad fungerar bäst? Finns det märken som utmärker sig i användarvänlighet?
Jag har svårt att komma till en annan slutsats att mekaniska vred är överlägset som gränssnitt. Man får betala för det med att det blir lite bökigare att torka av. Och det är det alla gånger värt enligt mig.

När det gäller touch så gäller det att minimera antalet tryckningar. Varianten med en linjär skala där man direkt väljer effekten har jag inte provat. Men den verkar som en bra lösning. Den sämsta lösningen är när man har samma kontroller till alla plattor så att man först får blippa på en knapp för att välja platta och därefter blippa upprepade gånger på plus eller minus för att ändra värmen.

• Gilla
Widemannen
  • Laddar…
Electrolux. Ett klick. Känner av när något ställs ner. Vet dock inte hur många elux som har denna lösning.

• Gilla
Klazzze och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

W Widemannen skrev:
Vi står inför att skaffa nya vitvaror till vårt kök men eftersom vi aldrig har renoverat ett kök tidigare så tycker vi att det är en djungel i hur man ska välja vilken induktionshäll att köpa.

När det gäller specifikationer och funktioner tycker vi att det finns goda kandidater från flera tillverkare och det lutar just nu åt att skaffa en häll från Elektrolux, Siemens eller Bosch. Men hur ska man egentligen få en känsla för hur det är att använda hällen i praktiken?
Hur fungerar det hos vitvarubutikerna, går det att få prova att använda hällar och känna på hur reglagen fungerar? Finns det specifikt någon butik som är att föredra för detta och som i regel har inkopplade hällar som man kan få testa?
Ser att du bor i Örebro. Besök Säljarn/Elon - de torde ha en av Sveriges större utställningar. Berätta om dina behov och be om att få prata med en person med mycket erfarenhet. Här i forumet kommer majoriteten av alla som svarar ha erfarenhet av den häll de äger och möjligen någon mer. I bästa fall har modellen inte utgått... ;)
(Nej, jag jobbar inte där. Bor i Uppsala.)

Besöker man en butik ska man vara medveten om att de rekommendationer som ges är långt ifrån objektiva även om man har ett brett sortiment. En duktig säljare (erfaren) påverkar ditt köp mer än man kan tro och inte bara från ditt behov utan där de kan tjäna mest pengar och ofta blir det lite mer pengar än man tänkt sig.

Absolut inte fel, men man ska ta rekommendationer med en rejäl nypa salt och väga mot andra faktakällor och rekommendationer.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Besöker man en butik ska man vara medveten om att de rekommendationer som ges är långt ifrån objektiva även om man har ett brett sortiment. En duktig säljare (erfaren) påverkar ditt köp mer än man kan tro och inte bara från ditt behov utan där de kan tjäna mest pengar och ofta blir det lite mer pengar än man tänkt sig.

Absolut inte fel, men man ska ta rekommendationer med en rejäl nypa salt och väga mot andra faktakällor och rekommendationer.
Håller med fullt ut. Säljaren har mer marginaler på vissa varor och det vore tjänstefel om de inte har med dessa varor mer än andra i sina rekar.

Råd o rön. Googla. Dock så är de flesta gnällon som skriver kommentarer på nätet. De lyckliga skiter i att berätta det. Om de inte har en iPhone el tesla

• Gilla
Widemannen och 1 till
  • Laddar…
[SH] [SH] skrev:
Ser att du bor i Örebro. Besök Säljarn/Elon - de torde ha en av Sveriges större utställningar.
Tack så mycket för tipset!
Vi var förbi där häromdagen och fick jättebra hjälp. De hade även gott om inkopplade hällar i de olika demoköken som man kunde få känna sig för lite på.
Vi har väl inte helt landat i vilken häll vi ska köpa men har i alla fall kommit en bra bit på vägen...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.