107 809 läst ·
83 svar
108k läst
83 svar
Välja högtryckstvätt, valet mellan kärcher k4 och k5
Apropå att förvara frostfritt.
Jag gjorde mig en liten adapter med gardenakoppling i ena änden och tryckluftkoppling i andra, så nu kan jag blåsa ur högtryckstvätten och behöver inte bekymra mig om det råkar bli kallgrader i garaget.
Jag gjorde mig en liten adapter med gardenakoppling i ena änden och tryckluftkoppling i andra, så nu kan jag blåsa ur högtryckstvätten och behöver inte bekymra mig om det råkar bli kallgrader i garaget.
Bauhaus har ett bra pris på Kärcher 6.685 just nu:
http://www.bauhaus.se/karcher-6-685-hogtryckstvatt.html
http://www.bauhaus.se/karcher-6-685-hogtryckstvatt.html
Det är inte så mycket mer pengar för en kräntzle med keramik och mässing..
Min..http://www.bimo.se/kranzle-enfas-hogtryckstvatt-hd120-7
Min..http://www.bimo.se/kranzle-enfas-hogtryckstvatt-hd120-7
Annars kan man göra som det står i manualen, stäng av vattnet och kör motorn tills det inte kommer något vatten längre...Stefan o Anna skrev:
Manual??? Är det den frugan sitter och läser medans man svär över att inget fungerar som det sk
Det kommer ut ganska mycket vatten även om man kört den tom med hjälp av motorn innan man blåser
Det kommer ut ganska mycket vatten även om man kört den tom med hjälp av motorn innan man blåser
Minns inte modellnr nu men hade en Kärcher som ersattes av en Nilfisk med samma spec på tryck och vattenmängd (billigt på jula-rea). Bra med rulle för slangen och ok lans och handtag men tvättade inte lika effektivt som den gamla gula. Klart märkbar skillnad och inte till fiskens fördel. Tror nog att Nilfiskalto kan göra tvättar men i konsumentsegmentet är det rätt tufft och det är ju inte Nilfisks tvättar som vinner tester direkt. Det gör Kärcher och Stihl.
Premium = slangvinda
Home = tillbehör, oftast terasstvätt
Årets modeller heter endast k5 osv förra året herr dom tex k5.858 osv men ville göra det enklare för konsument i år
ska dock vara "samma" maskiner kände lite nya kartonger å så
K5 och större har metall delar invändigt k4 och mindre har plast ... Men har i praktiken ingen större skillnad för vanlig hemma fix. Sedan med vilket tryck maskinen ger är bara viktigt om samma maskin kan leverera vatten samtidigt ... Så mycket tryck och mycket vatten då blir det rent
att göra en högtryckstvätt som ger 300bar men 100liter/h kan man säkert få för någon 1000lapp men skulle
Inte gå att tvätta bort mer än löven på gräsmattan men ser vi på k7an med 160bar och 600liter där börjar det hända grejjer
så mkt tryck i kombination med mkt vatten (svårare att få till = dyrare maskiner)
Med vänlig hälsning, Micke
Home = tillbehör, oftast terasstvätt
Årets modeller heter endast k5 osv förra året herr dom tex k5.858 osv men ville göra det enklare för konsument i år
K5 och större har metall delar invändigt k4 och mindre har plast ... Men har i praktiken ingen större skillnad för vanlig hemma fix. Sedan med vilket tryck maskinen ger är bara viktigt om samma maskin kan leverera vatten samtidigt ... Så mycket tryck och mycket vatten då blir det rent
Inte gå att tvätta bort mer än löven på gräsmattan men ser vi på k7an med 160bar och 600liter där börjar det hända grejjer
Med vänlig hälsning, Micke
Produkter som diskuteras: "slangvinda"
Väggvinda Auto 40 meter Hozelock
Automatisk indragning
1 847 kr inkl moms
Läs mer
En skillnad på K5 jämfört med förra årets K5.585 är att slangen har snabbfäste mot själva maskinen också. Var nån gängad koppling förut.
Jag köpte en K5 "basic". För 1000kr till hade man fått en med slangvinda (premium) men snål som man är så...
Jag köpte en K5 "basic". För 1000kr till hade man fått en med slangvinda (premium) men snål som man är så...
Raderat ett antal inlägg angående huruvida man får ha olika åsikter om högtryckstvättar. Den officiella policyn på byggahus är att man FÅR ha olika åsikter om vilken högtryckstvätt som man föredrar, man MÅSTE trots detta bemöta de som inte håller med en på ett trevligt sätt och det UPPSKATTAS om man på ett sakligt sätt förklarar varför man gillar en högtryckstvätt mer än någon annan högtryckstvtätt.
//mod
//mod
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag köpte mig en Stihl re 128 plus idag.
Den motsvarade inte mina förväntningar.
Först trodde jag det va något fel, men så kollade jag att vattnet var på ordentligt och insåg att det inte var mer flås i den än så?!
Jag fick för mig att det åtminstone var en mellanmodell vad gäller kapacitet och konstruktion, och valde stihl framför kärcher för att stihl verkar vara mer "semipro"
Är det en ny teknik i dagens högtryckstvättar så det inte blir så stor "rekyl", eller är det dåligt tryck?
Himla tråkigt att ha höga förväntningar som inte levereras.
Den motsvarade inte mina förväntningar.
Först trodde jag det va något fel, men så kollade jag att vattnet var på ordentligt och insåg att det inte var mer flås i den än så?!
Jag fick för mig att det åtminstone var en mellanmodell vad gäller kapacitet och konstruktion, och valde stihl framför kärcher för att stihl verkar vara mer "semipro"
Är det en ny teknik i dagens högtryckstvättar så det inte blir så stor "rekyl", eller är det dåligt tryck?
Himla tråkigt att ha höga förväntningar som inte levereras.