Lite snurr i bollen just nu.

Kan någon enkelt förklara för- och nackdelar och skillnaden mellan avfuktare och WOOD´S TDR36och Acetec PD-250 med AirSteril Luftrenare och kanalfläkt för undertrycksventilation?
Har en oinredd kall och fuktig källare i ett hus från 1920där det tidigare vedeldats väldigt mycket. Idag har vi värmepump och kan i nuläget inte elda i vedspis eller bakugn.Dålig lukt stiger upp i bostaden.Eller enklare, om jag får Acetec-kit i nyskick för samma pris som Wood´s är valet då självklart?

Energiförbrukning är kanske något att beakta. Från ca 10-12 plusgrader och uppåt kan Woods avfukta mer per förbrukad kwh än Acetec. Ju varmare desto mer fördel till Woods. Till skillnad mot Acetec som blåser ut en massa varmluft vid avfuktning stannar dessutom all energi inne i källaren med Woods, vilket innebär att du bör få en varmare källare med Woods.
Det som Woods helt saknar är möjligheten att ventilera, men det går ju att lösa med en separat kanalfläkt för typ 700 kr på Clas Ohlson om det behövs.
Om inte källaren är väldigt stor och fuktig kanske en Woods DS15 för dryga 3000 kr har tillräcklig kapacitet
Jag kör själv den sistnämnda i min krypgrund på ca 145 kvm (och lika många kubikmeter). Innan jag skaffade den använde jag en Acetec PD-250, men då den gjorde av med ca 50% mer energi för samma jobb så har jag den numera bara som extremt exklusiv luftfördelare och viss grundventilation.

Om du behöver avfukta mycket även då temperaturen är klart under 10 plus, bör du nog välja Acetec för att slippa risk för isbildning i avfuktaren.

AirSteril Luftrenare är enbart för att ta bort dålig lukt med hjälp av ozon, men frågan är om det verkligen fungerar i praktiken ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.