Byggahus.se

Hörmann RollMatic / Safelux Resident

1. S
    Medlem · Skåne · 79 inlägg

Snooby

Medlem
    Hej alla läsare!

Jag är i behov av att köpa mig en ny garageport, och jag är väldigt sugen på en port som Hörmann erbjuder, RollMatic.

Är det någon som har erfarenhet av denna port?
    Vilken prisbild pratar vi om, någon som har en aning?
    Vilka återförsäljare rekommenderar ni? Enkel att montera själv?

Se nedan länk för lite info om porten.
    http://www.hoermann.se/garageportar/garagerullport-rollmatic/

Jag har även sett en alternativ port, det verkar vara en svensk tillverkare/leverantör vid namn Safelux. Deras Resident port påminner om RollMatic.

Någon som har erfarenhet av denna port/leverantör? Prisbild, självmontering?

http://www.safelux.se/produkter/rullportar-garageportar/resident

Stort tack för eventuella svar!

Med vänliga hälsningar,
    Snooby.

2. S

Snooby

Medlem
    Bump

3. S

Snooby

Medlem
    Hej igen!

Jag har nu beställt en Hörmann Rollmatic port! Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter här när den är uppe och går, så kanske fler blir intresserade av denna skapelse.

More to come, med andra ord! :)

//Snooby

4. M
    Medlem · Halland · 113 inlägg

Mackkan

Medlem
    Hade gärna köpt ett par om dom hade varit välisolerade. Hade behövt fritt tak för en billyft!

5. S

Snooby

Medlem
  6. S

Snooby

Medlem
    Usch, jag är dålig på att uppdatera.

Här kommer lite bilder och lite egna upplevelser med denna port!

Först och främst har vi plockat bort ett gammalt sopkärl. Detta gjorde vi redan förra sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5828.jpg

IMG_5831.jpg

IMG_5835.jpg

IMG_5837.jpg

IMG_5845.jpg

Och här får man då en glimt av den vackra port som vi hade tidigare. Bild ifrån sommaren 2013.
    IMG_5847.jpg

Här har ni den ifrån en annan vinkel. Som vi alla kan se så blev den inte snyggare ifrån denna vinkel (men notera att handtaget inte finns kvar, det fick jag i handen när jag försökte öppna porten en dag - det kan möjligtvis varit detta som fick mig att slå slag i saken!).
    IMG_7836.jpg

Att plocka av den gamla porten var inget bekymmer, men att vara två personer rekommenderas. Notera hur litet garaget är, därför jag ej ville ha en takskjutport.
    IMG_7855.jpg

Bilade bort den tidigare "rampen" för att gjuta en ny.
    IMG_7863.jpg

Bilade även bort den sockel som sopkärlet tidigare stått på.
    IMG_7866.jpg

Notera kopparröret som går ut till en vattenutkastare som jag passade på att flytta på (dumt placerad inne i garaget tidigare).
    IMG_7867.jpg

Första lagret bruk är lagt (kallas GM, inköpt på Sto).
    IMG_7870.jpg

Andra lagret bruk på plats (kallas SM, inköpt på Sto).
    IMG_7885.jpg

Dessvärre så tycks jag ha slarvat med fotograferingen kring själva monteringen av garageporten, men här har ni slutresultatet.
    IMG_7944.jpg

IMG_7941.jpg

IMG_7937.jpg

IMG_7930.jpg

Bild tagen inifrån garaget. Kåpan ovanför porten innehåller de ihoprullade bladen. Endast 29 cm hög/djup om jag minns rätt! Lite småpill kvar, t ex skydd för fjädern. Inte vinter ännu ;)
    IMG_8187.jpg

Extra yta att samla ännu mer skit på. Härligt!
    IMG_8188.jpg

Totalt så blev porten ungefär 1 dm bredare på varje sida, dvs totalt 2 dm bredare port. Så nu kan vem som helst köra in en bil i garaget. Höjden är ungefär densamma, men eftersom en vipport stjäler 20+ cm ifrån ingångshöjden när den är uppfälld så är känslan att dörrhålet är mycket högre. Då porten byggs efter beställning kan man ha vilket mått man själv önskar.

Jag är fortfarande kluven över fönsterna. Nu i efterhand tycker jag det varit snyggare utan fönster, men när åren går kanske man uppskattar att kunna se ut på uppfarten när porten är nere. På bilderna ser det nästan ut som att plastdetaljen runt fönstret är grå, men den är alltså svart precis som porten.

Om ni har några undringar över montering och liknande så är det bara till att fråga, jag skall besvara dem så gott jag kan. Manualen var inte mycket att ha, men det finns ett par bra filmer på Youtube som vi kompletterade den med.

Vill avsluta med att jag är glad att jag får bidra med lite information här på forumet, hoppas någon har användning för det!

//Snooby

7. F
    Medlem · 78 inlägg

fixarx

Medlem
    Hur är isoleringen på denna typ av dörr jämfört med en vipp port? (Den du hade tidigare typ)

8. S

Snooby

Medlem
    Hej!

Isoleringen är tunn, jag har kallgarage så i mitt fall spelade det ingen roll. Men jämfört med den gamle porten, som var från -72 så upplever jag den nya som bättre.

Gissningsvis är det 2-3 cm frigolit/cellplast.

Jag har även valt att byta ut de lameller som han fönster. Dels för att de läckte in vatten (när man höll en dyblöt svamp mot dem) men framför allt för att utseendet blir myyycket snyggare utan dem. Med fönsterna liknar porten en industriport, fick inte alls den effekt jag önskade. Kan knäppa en bild imorgon eventuellt.

9. F
    Medlem · 78 inlägg

fixarx

Medlem
    Ingen fara! Jag vet hur dessa ser ut nu. :) det som återstår för oss är bara att bestämma för färg.

• Laddar…
  10. S

Snooby

Medlem
    Lycka till, hoppas ni blir lika nöjda som jag!

Rekommenderar ett sånt ”radiokodlås” eller vad det kan kallas. Då kan man öppna porten utifrån utan fjärrkontroll. Ser att det inte finns med på bilderna (satte upp den senare), men det är Hörmanns egna.

Googlade en bild;

11. E
    Medlem · 220 inlägg
    Vad är det för U-värde på den porten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.