BirgitS BirgitS skrev:
Gäng som håller på med kriminalitet är inget nytt, det har funnits i mer än 100 år i städerna. Liksom att brottslighet "går i släkten". Det framgår ju av gamla domslut i Stockholm.

För ungefär 100 år sen var det ju en väldigt välkänd gäng/klanledare som till slut åkte dit i USA, Al Capone.
Visst fanns ett socialt och genetiskt arv men det motarbetades av den tidens politiker genom aktivt bekämpande mot att kriminella gener skulle sprida sig genom systematisk tvångssterilisering. Denna sociala ingenjörskonst drevs igenom av Socialdemokraterna och Centerpartiets föregångare Bondeförbundet, värt att tänka på när Sverigedemokraterna brunsmetas.
Den tidens kriminalitet var en västanfläkt mot vad som sker idag och tyvärr har redan stora delar av myndigheterna infiltrerats av de kriminella, ofta som ett led i det påbjudna mångfaldsarbetet då säkerhetsaspekter bortprioriterats.

• Gilla
  • Wow
TommyC och 6 till
  • Laddar…
Nivån på konspirationstokerierna här börjar bli extrem.

Det krävs en egen typ av självförtroende att vara den ende som genomskådar samhället.

• Gilla
LaT och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varken nazisterna eller kommunisterna bör sitta i en regering. Nu bestämmer förstås inte jag det, men de demokratiskt sinnade partierna i riksdagen borde se till att det blir så.
Hur skall det gå till, menar du. Ett kommunistiskt och ett Nazistiskt parti får 51% av rösterna. Nu har vi varken Kommunister eller Nazister i riksdagen, så jag antar att ditt påstående var mer av en filosofisk natur.

Själv kallar jag av gammal vana de för Kommunisterna, Bondeförbundet, Folkpartiet, Kristen demokratisk samling etc. Trots att de i alla fall officiellt lagt sina gamla ideal på hyllan.

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
jag antar att ditt påstående var mer av en filosofisk natur.
Min önskan, eller påstående om du så vill, skrevs i dagens riksdagspolitiska sammanhang.
Intet Intet skrev:
Själv kallar jag av gammal vana de för Kommunisterna, Bondeförbundet, Folkpartiet, Kristen demokratisk samling etc. Trots att de i alla fall officiellt lagt sina gamla ideal på hyllan.
Dagens riksdagspartier är
Kommunisterna
Sossarna
Miljöpartiet (eller kanske Linje 3)
Bondeförbundet
Folkpartiet
Kristen demokratisk samling
Högerpartiet
Nazisterna (eller kanske BSS)

B Bitterhetsakademin skrev:
Då bör de höja sina röster mot moskeer som finansieras av arabländer och lär ut att muslimernas uppgift är att ta över Europa. Som jag tidigare skrev har Mona Walter med rötter i Somalia varnat för imamernas hatretorik i moskeerna. Vi ser hur mer moderata muslimer som imamen Abd Al Haqq Kielan hotats av salafister som försökt ta över mosken med medel från Qatar och Saudiarabien.
Många muslimer gör ju just det.
Det är skillnad på muslimer och islamister.

Det är bara en bråkdel av alla muslimer som är tokiga, dra inte in alla i det.

• Gilla
LaT och 4 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är tyvärr ännu värre i många andra länder. Att vara xenofob är inte förbehållet svenskar.
Det var lite det jag menade med "världen" ☺️

Sverige är inte bättre än någon annan i det avseendet.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Många muslimer gör ju just det.
Det är skillnad på muslimer och islamister.

Det är bara en bråkdel av alla muslimer som är tokiga, dra inte in alla i det.
En besvärande hög andel av muslimer anser att Koranen står över världslig lag, hittar inte siffrorna just nu men det var långt ifrån en ovanlig inställning.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det var lite det jag menade med "världen" ☺️

Sverige är inte bättre än någon annan i det avseendet.
Sverige får anses som ett av världens minst främlingsfientliga länder, den listan toppas av länder som Iran, Burma och Israel som alla kvalar in på skammens fem i topplista.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
BirgitS
Visst fanns ett socialt och genetiskt arv men det motarbetades av den tidens politiker genom aktivt bekämpande mot att kriminella gener skulle sprida sig genom systematisk tvångssterilisering.
Nu satte jag ju "går i släkten" inom citattecken just för att det inte är fråga om gener på det sättet utan att t.ex. pojkar lätt tar efter sina fäder och/eller skolas in i det tänkandet. Precis som skomakarens pojkar ofta blev skomakare.

Men det är ju inte vad som gäller vid värvning till gängkriminalitet nu. Nu värvas ensamma, otrygga etc. tonåringar på torgen eller i apparna.
Den tidens kriminalitet var en västanfläkt mot vad som sker idag och tyvärr har redan stora delar av myndigheterna infiltrerats av de kriminella, ofta som ett led i det påbjudna mångfaldsarbetet då säkerhetsaspekter bortprioriterats.
Nej, det är inte stora delar utan en liten del. Möjligen stor i någon viss kommun men inte sett över hela landet. Man har nog aldrig någonsin tänkt på säkerhetsaspekter på det sättet på myndigheterna, förutom några få som t.ex. militären och myndigheter som har med försvaret att göra.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man har nog aldrig någonsin tänkt på säkerhetsaspekter på det sättet på myndigheterna, förutom några få som t.ex. militären och myndigheter som har med försvaret att göra.
Vi får hoppas detta inte stämmer då säkerhetsskyddslagen gäller statliga myndigheter, kommuner, regioner och privata företag som driver kritisk infrastruktur.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Vi får hoppas detta inte stämmer då säkerhetsskyddslagen gäller statliga myndigheter, kommuner, regioner och privata företag som driver kritisk infrastruktur.
Jag tror inte att t.ex. personliga assistenter tillhör vad som menas nedan:

"Denna lag gäller för den som till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som omfattas av ett för Sverige förpliktande internationellt åtagande om säkerhetsskydd (säkerhetskänslig verksamhet)."
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ling/sakerhetsskyddslag-2018585_sfs-2018-585/

Fairlane Fairlane skrev:
Whataboutism?
Jag tror du syftar på personer som stod på valsedlar i kommuner, de får nog inga ministerposter.

För övrig har jag inget till övers för dessa individer

Javisst, en partiledare som ansluter till partiet bör det fortfarande kryllade av nazister, men det märkte han inte förstås inget av, han var ju bara lite EU-kritisk....

Men du har rätt, några personer på kommunlistor väger mycket tyngre än partiledaren...
När man kör kampanjer i betongen på arabiska där enda budskapet är: -stötta Palestina , så får man många röster.

• Gilla
Frerider och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Sverige får anses som ett av världens minst främlingsfientliga länder, den listan toppas av länder som Iran, Burma och Israel som alla kvalar in på skammens fem i topplista.
När jag söker efter undersökningar om det hittar jag bara en 13 år gammal undersökning (mycket kan alltså ha ändrats sen dess) där ligger anglosaxiska länder högt, samt Jordan och Indien i botten.

BirgitS
K karlmb skrev:
När man kör kampanjer i betongen på arabiska där enda budskapet är: -stötta Palestina , så får man många röster.
Men så var det ju inte.
Jag har läst intervjuer med folk i Vivalla, Örebro, och det var ekonomiska frågor som människorna där tyckte var viktigast, alltså den egna plånboken, t.ex. hyresnivåer, och det var också det som V riktade in sig på där. Det var något liknande i intervjuerna från Rosengård.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte att t.ex. personliga assistenter tillhör vad som menas nedan:

"Denna lag gäller för den som till någon del bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet eller som omfattas av ett för Sverige förpliktande internationellt åtagande om säkerhetsskydd (säkerhetskänslig verksamhet)."
[länk]
Det handlar inte om personliga assistenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.