D djac skrev:
Jag vet inte, ser inga större problem med det resonemanget,
Men det gör faktiskt jag. Jag vägrar att tro att den som är i minoritet inte kan vara rasist, bara för att den är just i minoritet. För mig så tappar ordet det mesta av sin betydelse med den definitionen. (Och det är bara ett specifikt problem med den betydelseglidning som pågår.)

Och den kullen dör jag på.

• Gilla
hjalmar17 och 5 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men det gör faktiskt jag. Jag vägrar att tro att den som är i minoritet inte kan vara rasist, bara för att den är just i minoritet. För mig så tappar ordet det mesta av sin betydelse med den definitionen. (Och det är bara ett specifikt problem med den betydelseglidning som pågår.)

Och den kullen dör jag på.
Ja men det tycker jag också att man kan men ur ett perspektiv att man vill åtgärda rasism, kanske framförallt den strukturella, så blir det ju makten man tittar på och då ser jag inte det som ett problem. Man jag håller med om att även rasifierade indivder han vara rasister.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
B Bitterhetsakademin skrev:
Det vanliga "von oben" föraktet från akademikerna. Många av akademikerna verkar oförmögna att tänka en enda självständig tanke utan rapar ängsligt upp det som etablissemanget håller för korrekt.
Nu generaliserar jag grovt men ju högre upp i den akademiska världen desto fler personer utan vanligt bondförnuft.
Det är inte för inte man kommer att tänka på uttrycket "fackidiot", en person som kan allt inom sitt smala gebit men är totalt rudis utanför detta.
Ah, du missar poängen, jag skrev inte utbildade, jag skrev bildade, det finns många högt utbildade som aldrig blir bildade och det finns många lägre utbildade som är bildade. Har man en hjärna som inte tränas, läsning är den bästa träningen, så är den svagare och tenderar att ta genvägar, detta utnyttjas av Tidö som driver populistisk politik.

• Gilla
Tabors39 och 4 till
  • Laddar…
Det vanliga "von oben" föraktet från akademikerna. Många av akademikerna verkar oförmögna att tänka en enda självständig tanke utan rapar ängsligt upp det som etablissemanget håller för korrekt.
Jag skulle nog säga att det är helt tvärt om.
När kunnigt folk uttrycker sig på ett begåvat sätt och förklarar hur det fungerar i stället för hur man VILL att det skall fungera är det oftast friska fläktar.

Argumenten som andra sidan sprutar ur sig är ju identiska. De användar samma ord och uttryck som alla andra med samma åsikter. Samma fördomar, samma lögner och felaktiga påståenden.

Men det är dom som kallar andra för får...

• Gilla
Tabors39 och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men det tycker jag också att man kan men ur ett perspektiv att man vill åtgärda rasism, kanske framförallt den strukturella, så blir det ju makten man tittar på och då ser jag inte det som ett problem. Man jag håller med om att även rasifierade indivder han vara rasister.
Tro mig rasism är inget unikt för de vita eller för majoriteten.
Redan för över trettio år sedan jobbade jag med syrianer och hur de uttryckte sig om afrikaner skulle förmodligen till och med besvära anhängare av NMR. Det verkar bland personer från Mellanöstern finnas ett utbrett hat mot afrikaner.

• Gilla
hjalmar17 och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Jag skulle nog säga att det är helt tvärt om.
När kunnigt folk uttrycker sig på ett begåvat sätt och förklarar hur det fungerar i stället för hur man VILL att det skall fungera är det oftast friska fläktar.

Argumenten som andra sidan sprutar ur sig är ju identiska. De användar samma ord och uttryck som alla andra med samma åsikter. Samma fördomar, samma lögner och felaktiga påståenden.

Men det är dom som kallar andra för får...
De gånger akademiker kommit med något av intresse är påfallande ofta först då de lämnat arbetslivet och inte längre har någon karriär att bekymra sig över.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
De gånger akademiker kommit med något av intresse är påfallande ofta först då de lämnat arbetslivet och inte längre har någon karriär att bekymra sig över.
Spännande inställning. Har du träffat en akademiker någon gång? Eller läser du om dem på samma ställe där du läser om alla muslimska klaner som röstar fel?

Skall vi lägga till akademiker <65 år till den pöbel som skall ha begränsad rösträtt också?

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tro mig rasism är inget unikt för de vita eller för majoriteten.
Redan för över trettio år sedan jobbade jag med syrianer och hur de uttryckte sig om afrikaner skulle förmodligen till och med besvära anhängare av NMR. Det verkar bland personer från Mellanöstern finnas ett utbrett hat mot afrikaner.
(Vet. Blir helt generad. Har jobbat med hundratals invandrare från hela jorden sedan tidigt 80-tal. Har hört det mesta.😬)

• Gilla
Frerider och 2 till
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Är det SD nu eller vilket parti? [länk]
Två misstänkta fall av röstköp i Luleå och Piteå utreds, rapporterar Piteåtidningen. Detta sedan väljare på Facebook erbjudits 300 kronor för att ”rösta rätt för Sverige”.
Hur gör man ens, hur försäkrar man sig om att personen inte byter lappar i båset, är detta ett effektivt sätt?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
När jag läste amerikansk historia så funderade jag hur de vita fick tag i alla slavar, sprang de ut i djungeln på vinst eller förlust i de afrikanska länderna.

Men det visade sig att merparten av slavarna såldes till de vita av andra svarta afrikaner.

De vita är ju naturligtvis rasister men vad kallar man de svarta slavhandlarna eftersom rasist verkar vara förbehållet vita.

• Wow
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
L Lars3344 skrev:
När jag läste amerikansk historia så funderade jag hur de vita fick tag i alla slavar, sprang de ut i djungeln på vinst eller förlust i de afrikanska länderna.

Men det visade sig att merparten av slavarna såldes till de vita av andra svarta afrikaner.

De vita är ju naturligtvis rasister men vad kallar man de svarta slavhandlarna eftersom rasist verkar vara förbehållet vita.
Människohandlare?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
L Lars3344 skrev:

(Betydligt fler såldes till araber. Männen kastrerades, många avled då. Och slavhandel pågår fortfarande - ibland påstås att 100 M pers lever som slavar eller under slavliknande förhållanden. Det var engelsmännen som såg till att "de vita" upphörde med denna okristliga hantering. Se Wilberforce.)

• Gilla
hjalmar17 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Skogochmark Skogochmark skrev:
Han har ju inga åsikter. Hur ska folk veta det om han var okänd innan. Hur svårt är det för dig att ta in att det handlar om systematiskt valfusk. Eller du är bara här för att provocera?
Självklart har någon som kandiderar för ett parti politiska åsikter, annars blir man inte uppförd på listan.

Ali var inte okänd innan valet, vare sig bland de som bor i bostadsområdet eller för ordföranden för V Dalarna eller för de som har fört upp honom på listan.

Att det förekommer valfusk gällande kryss på 300-400 valsedlar i en kommun är inte systematiskt. Återkom när det är organiserat över hela landet.

Jag tror att det är du som bara är här för att provocera. Du blev ju just medlem och skriver nästan bara i trådar där du kan provocera eller vara aktivistisk.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur gör man ens, hur försäkrar man sig om att personen inte byter lappar i båset, är detta ett effektivt sätt?
Ja, det är faktiskt lite intressant. Många tror att valhemligheten är till för att bara skydda den som röstar, dvs så att vederbörande kan rösta efter sin mening utan att riskera represalier, eller slippa diskussion.

Men, ett lika stort skäl är faktiskt just det, här, dvs att skydda valsystemet från den som skulle vilja t ex sälja sin röst. Eftersom man inte får ett kvitto på vad man röstar på, eller det är svårt att bevisa att man faktiskt röstade på det man lovade när man sålde sin röst, så minskar det intresset för att köpa röster. ”Vad får jag för pengarna” liksom. *

Detta är en riskfaktor som sällan tas med i debatten när det talas om att ”vi borde göra det på nätet”, ”från telefonen” eller motsvarande. Valhemligheten är inte bara en rättighet, den är också en skyldighet.

*) Ja, idag med miniatyriserad elektronik så faller tyvärr lite av det här. Det börjar bli möjligt och inte särskilt dyrt att iaf kunna visa upp något slags bevis. Men det medför iaf extra krångel och extra kostnad som naturligtvis iaf höjer ribban.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.