41 421 läst ·
1 997 svar
41k läst
2,0k svar
Valet 2026
Tyvärr vet vi inte längre vad som menas med det där. Jag brukar kalla mig patriot. Och har en konservativ läggning. En kommunist skulle kalla mig högerextrem. Jag tycker inte jag är extrem. Såklart! Ingen av mina vänner heller. Vad jag vet. Jag betraktar verkligheten och tycker en massa, så är det ju. Som du. Varför är vissa personers känslor viktigare än andras? För det tror jag att du tycker. Eller? Ska den som skriker eller gråter lyssnas på mer än den som tiger och lider? Nja.G gaidin skrev:
Ja, Brå-statistiken är pinsamt övertydlig på den punkten. Men nu var det väl detta med klaneriet? Polischefen M Löfving var helt glasklar med de fyrtio (nu 50?). Man har även talat om 62 000 medlemmar/medhjälpare i nätverken. Antar att det är Säpo-data. Ärligt talat är det inte hyperintressant för mig - det räcker med ETT fall för att jag ska dra i nödbromsen.G gaidin skrev:
Återigen lite väl långt från årets val. Eller det kanske inte är det ändå?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 481 inlägg
Problemet är bara att ordet "rasist" betyder något annat än när jag var liten... Idag så finns det t ex de som tycker såhär. En definition jag inte håller med om fö. Och bara det faktum att jag inte håller med gör mig själv till rasist enligt dem.G gaidin skrev:
Och så blir det ju med glidningar. Om alla är det, så är ingen det.
Jag anser att inkludering är en bättre egenskap än hat.H hovapettson skrev:Tyvärr vet vi inte längre vad som menas med det där. Jag brukar kalla mig patriot. Och har en konservativ läggning. En kommunist skulle kalla mig högerextrem. Jag tycker inte jag är extrem. Såklart! Ingen av mina vänner heller. Vad jag vet. Jag betraktar verkligheten och tycker en massa, så är det ju. Som du. Varför är vissa personers känslor viktigare än andras? För det tror jag att du tycker. Eller? Ska den som skriker eller gråter lyssnas på mer än den som tiger och lider? Nja.
Ogillande? Varför detta starka ord hat? Jag vet att ungdomarna har devalverat ordet och säger "hata på" när de menar "har en annan uppfattning". Men ordet har en stark valör.G gaidin skrev:
PS. Hemma hos mig "inkluderas" ingen som beter sig illa. Den får veta att den lever.
Jargongen du och många här kör med är väldigt obehaglig. Det är mycket fördomar, fördömanden och okunskap som genomsyrar era ord.H hovapettson skrev:
Jag tycker inkludering är bättre än motsatsen. Jag tycker demokrati är bättre än andra system, jag är inte rädd för folk som ser annorlunda ut.
Jag har besökt muslimska länder, jag har träffat många muslimer.
Jag har aldrig träffat någon muslim som sitter i sanden med en AK45 och skjuter i luften eller någon som faktiskt ÄR så som de beskrivs av många här i tråden.
Att någon är annorlunda än jag ser jag mer med nyfikenhet än rädsla.
Därför är ditt, och många andras resonemang här i tråden för mig helt verklighetsfrämmande.
Å andra sidan så tror jag inte att alla är ute efter mig, att jorden är platt eller att islam kommer att ta över jorden.
Fundamentalism är farligt och obehagligt. Muslimsk och kristen, som brun och röd.
Du uttrycker dig som en fundamentalist och i min värld är du i samma liga som de du beskriver.
Jag är inte en "god" människa eller försöker framstå som nya Jesus men jag försöker ha en tolerant och bildad uppfattning om min omvärld.
Jag vet inte, ser inga större problem med det resonemanget, men vi har haft många såna diskussioner här och varje gång ser man en tydlig kollision mellan populasen och akademien, de första har åsikter som man aldrig behöver underbygga eller definiera och förkastar reflexmässigt allt som har en risk att träffa dem själva. Det verkar extra känsligt med rasism och demokrati, mycket åsikter men ingen kunskap.lars_stefan_axelsson skrev:
Problemet är bara att ordet "rasist" betyder något annat än när jag var liten... Idag så finns det t ex de som tycker såhär. En definition jag inte håller med om fö. Och bara det faktum att jag inte håller med gör mig själv till rasist enligt dem.
Och så blir det ju med glidningar. Om alla är det, så är ingen det.
Eftersom jag genom mina amerikanska arbetsgivare blivit tvingad genom många diversity-utbildningar så har jag blivit mer medveten (woke?) om både privilegier och förtryck för vissa grupper, man blir också mer självmedveten om sina egna fördomar, som vi alla har. Det gör en inte fri från såna men man blir med mer träning bättre på att identifiera dem.
Att man dubblerar sin rasism genom att börja meningar med, -jag är inte rasist men.. ger heller inget frikort.
Det finns en liten jänkare i oss alla... de som har sina stand your ground lagar och 700 miljoner (?) handeldvapen, vilket gört landet ointagligt.G gaidin skrev:Jargongen du och många här kör med är väldigt obehaglig. Det är mycket fördomar, fördömanden och okunskap som genomsyrar era ord.
Jag tycker inkludering är bättre än motsatsen. Jag tycker demokrati är bättre än andra system, jag är inte rädd för folk som ser annorlunda ut.
Jag har besökt muslimska länder, jag har träffat många muslimer.
Jag har aldrig träffat någon muslim som sitter i sanden med en AK45 och skjuter i luften eller någon som faktiskt ÄR så som de beskrivs av många här i tråden.
Att någon är annorlunda än jag ser jag mer med nyfikenhet än rädsla.
Därför är ditt, och många andras resonemang här i tråden för mig helt verklighetsfrämmande.
Å andra sidan så tror jag inte att alla är ute efter mig, att jorden är platt eller att islam kommer att ta över jorden.
Fundamentalism är farligt och obehagligt. Muslimsk och kristen, som brun och röd.
Du uttrycker dig som en fundamentalist och i min värld är du i samma liga som de du beskriver.
Jag är inte en "god" människa eller försöker framstå som nya Jesus men jag försöker ha en tolerant och bildad uppfattning om min omvärld.
Vi nordbor har ett kynne i detta kalla, glest befolkade land där vi vaktar gården från vargar och inkräktare. Men den andra sidan är också att vi välkomnar främlingar - vi är också ovanligt tillmötesgående. (Lite motsägelsefullt, men dock.)
En främling kan vara en god chans till kontakt, affär och fika(!). Detta har gjort oss sårbara för de som vill utnyttja oss. Sverige har varit ett ovanligt högtillitssamhälle, men det får vi strax glömma bara. Vi blir som alla andra.
Men tack för din berättelse.
Hadebra och nosa upp Noshi - så kör vi!
På tal om valet så måste man ändå reflektera över hur chefen för den sämsta regeringen genom tiderna avslutar perioden, en mycket liten man skriver en ynklig avskedsansökan, man famlar i panik efter skämskudden, patetiskt.
Det vanliga "von oben" föraktet från akademikerna. Många av akademikerna verkar oförmögna att tänka en enda självständig tanke utan rapar ängsligt upp det som etablissemanget håller för korrekt.D djac skrev:Jag vet inte, ser inga större problem med det resonemanget, men vi har haft många såna diskussioner här och varje gång ser man en tydlig kollision mellan populasen och akademien, de första har åsikter som man aldrig behöver underbygga eller definiera och förkastar reflexmässigt allt som har en risk att träffa dem själva. Det verkar extra känsligt med rasism och demokrati, mycket åsikter men ingen kunskap.
Eftersom jag genom mina amerikanska arbetsgivare blivit tvingad genom många diversity-utbildningar så har jag blivit mer medveten (woke?) om både privilegier och förtryck för vissa grupper, man blir också mer självmedveten om sina egna fördomar, som vi alla har. Det gör en inte fri från såna men man blir med mer träning bättre på att identifiera dem.
Att man dubblerar sin rasism genom att börja meningar med, -jag är inte rasist men.. ger heller inget frikort.
Nu generaliserar jag grovt men ju högre upp i den akademiska världen desto fler personer utan vanligt bondförnuft.
Det är inte för inte man kommer att tänka på uttrycket "fackidiot", en person som kan allt inom sitt smala gebit men är totalt rudis utanför detta.
Redigerat: