C
W WFD skrev:
Jag tvivlar starkt på att någon vill ha omval.
Vill och vill, men det kan ju vara ett bättre alternativ för M än att regera i minoritet.
W WFD skrev:
På vilket sätt var det stolligare än när Annie Lööf ansåg att hon kunde bli statsminister och samla alla under sin breda mitt?
Har aldrig sagt att det var det stolligaste som någonsin hänt i svensk politik. I grund och botten var det ju förmodligen helt taktiskt. Men det låter ju som samma nivå. Nu vet jag i och för sig inte i vilket sammanhang AL vädrade den åsikten? Det kanske inte var i ett formellt förslag som skulle tas upp till omröstning i riksdagen?

C cpalm skrev:
Vill och vill, men det kan ju vara ett bättre alternativ för M än att regera i minoritet.

Har aldrig sagt att det var det stolligaste som någonsin hänt i svensk politik. I grund och botten var det ju förmodligen helt taktiskt. Men det låter ju som samma nivå. Nu vet jag i och för sig inte i vilket sammanhang AL vädrade den åsikten? Det kanske inte var i ett formellt förslag som skulle tas upp till omröstning i riksdagen?
Tidö har regerat i minoritet. Vad anser du var problemet med det?
Sedan 1917 har det bara funnits 8 majoritetsregeringar

AL tjatade till sig sonderingsuppdraget.

Livsbittra sossar talar om silverskedar.
Vet itne om det passar bäst här eller i humorhörnan.
En tweet där Alexander OJanne ifrågasätter Vänsterpartiets val till talman, med fokus på klass och uppväxtvillkor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
W WFD skrev:
Livsbittra sossar talar om silverskedar.
Vet itne om det passar bäst här eller i humorhörnan.
[bild]
Ja fast det här är ju en sossepamp med silversked, det är ju något annat.

• Haha
WFD och 1 till
  • Laddar…
Nog tycker jag att talmannen ska vara den kompetentaste vi kan uppbringa oavsett partitillhörighet.
S alternativ är ju bara patetiskt i jämförelse.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nog tycker jag att talmannen ska vara den kompetentaste vi kan uppbringa oavsett partitillhörighet.
S alternativ är ju bara patetiskt i jämförelse.
Noren är väl den som anses vara bäst. För att inte glömma Ingegerd Troedsson.
Talmannen är näst efter kungen den högst rankade. Före statsministern.

C
W WFD skrev:
Tidö har regerat i minoritet. Vad anser du var problemet med det?
Kanske var dumt av mig att använda uttrycket "regera i minoritet". Menar så klart minoritet som att vara beroende av stöd från oppositionen och därmed behöva "ta ansvar" för beslut som ligger långt ifrån ens egen politik, ständiga misstroendeförklaringar, osv. SD är ju medlemmar i Tidö-klubben och V står tryggt till vänster om S och är på så sätt väldigt tacksamma som stödpartier.

C cpalm skrev:
Kanske var dumt av mig att använda uttrycket "regera i minoritet". Menar så klart minoritet som att vara beroende av stöd från oppositionen och därmed behöva "ta ansvar" för beslut som ligger långt ifrån ens egen politik, ständiga misstroendeförklaringar, osv. SD är ju medlemmar i Tidö-klubben och V står tryggt till vänster om S och är på så sätt väldigt tacksamma som stödpartier.
Ja, det har varit flera misstroendeförklaringar från de röda. Ett totalt missbruk av den funktionen. Den enda som fällts var, Stefan Ööfven.
Men som jag skrev, Sedan 1917 har det bara funnits 8 majoritetetsregeringar. Så problemet får nog anses som litet.

D Dilato skrev:
Varför inte, Torbjörn Fälldin kunde ju?

Thorbjörn Fälldin ledde som statsminister tre borgerliga regeringar i Sverige mellan 1976 och 1982.
Centerpartiet hade ca 25% under Fälldins ledning och 6-8% med Annie Lööf.

• Gilla
Skogochmark
  • Laddar…
W WFD skrev:
Jag tvivlar starkt på att någon vill ha omval. Att de sossarna har 176 mandat beror på att ett borgerligt parti har övergett sina principer. Mer rimligt är väl att dom står över alla omröstningar framöver tills dom har hittat vad en demokrati faktiskt innebär, förutom att hata SD och numera även kommunisterna. Sedan Annie Lööf tog över så har dom förlorat all sakpolitik och kan numera även tänka sig att bli dörrmatta åt sossarna. Något dom ideologiskt inte har haft något gemensamt med sedan 60-talet.

På vilket sätt var det stolligare än när Annie Lööf ansåg att hon kunde bli statsminister och samla alla under sin breda mitt?
Hur räknar du nu? Det är ju tre borgerliga partier som övergett sina principer...

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Hur räknar du nu? Det är ju tre borgerliga partier som övergett siba principer...
Vilka principer syftar du på då?

W WFD skrev:
Jag tvivlar starkt på att någon vill ha omval. Att de sossarna har 176 mandat beror på att ett borgerligt parti har övergett sina principer. Mer rimligt är väl att dom står över alla omröstningar framöver tills dom har hittat vad en demokrati faktiskt innebär, förutom att hata SD och numera även kommunisterna. Sedan Annie Lööf tog över så har dom förlorat all sakpolitik och kan numera även tänka sig att bli dörrmatta åt sossarna. Något dom ideologiskt inte har haft något gemensamt med sedan 60-talet.

Nu skrattar vi (hånler?) åt den tossiga toktösen med sin "fjamåt! bjeda mitten!", men då när det begav sig var det en prövning varje dag med dessa tomma tunnor som skramlade öronbedövande. En ovärdig cirkus och en skam för Sverige.

Nä, som jag säger: En stympad alliansregim med passivt C- och SD-stöd är nog det enda tänkbara just nu. Det finns lagändringar som Blågula ska fortsätta med vad gäller medborgarskap och kanske vidare straffskärprningar. Ifall rödingarna släpps fram vet vi inte hur stor skada de kan åstadkomma.

• Haha
  • Gilla
mats.3 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Trots att det inte finns någon Brun höger.
De har bara valt brunsip... förlåt, den ariska vitsippan, helt apropå.

Intet Intet skrev:
Att du vet att det är ett "oprovocerat anfall" bevisar att propaganda fungerar alldeles utmärkt.
Berätta för oss vad Ukraina gjorde som var så otroligt provocerande. Glöm inte bort vilka av troperna som redan motbevisats ett flertal gånger.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Så vad skulle du vilja att vi kallar invasionen då?
Den stora fosterländska köttkvarnen, kanske?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tycker vi skapar en ny konstellation som vi kan kalla för yttercentern. V + C + SD övriga partier får vara stödpartier. Det gemensamma mandatet de styr på är att de aldrig kommer vara överens internt, så de måste jobba intensivt med sina stödpartier för att få igenom någon fråga alls.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.