45 238 läst ·
2 000 svar
45k läst
2,0k svar
Valet 2026
Rasseriet har gjort att man uppfunnit ordet oikofobi. Nästan "hemavsky, motvilja mot det egna". G Saad? D Murray? Antar att det är kristet, men ganska stört kristet. En sorts ödmjukhet till självutplåning. Jesus/M Luther menade nog inte att alla ska ge bort allt till alla. Det är en helt (bokstavligen) omänsklig inställning. Naturen fungerar inte så. Jag kommer själv att skydda mina barn med mitt liv om så krävs.Skogochmark skrev:
Snälla, skit i Trump! Han är en viktig person i ett viktigt land, men inte SÅ viktig.Fairlane skrev:
Visst finns det problem, det ska inte förnekas, men dessa 3000 kors som Trump pratar om är inte fakta utan fabricerat. Det var en manifestation i Sydafrika nyligen, med vita sydafrikaner som påpekade att bilden är falsk, att bilder som Trump visat inte ens är från Sydafrika. Av 27671 mord i Sydafrika 2024 var begicks 49 på en bondgård. Inte bra, men man kanske kan ana att det är inte det stora problemet i landet.
Swebbtv har ett antal filmer som verkar beskriva ovanstående felaktiga information (jag har bara läst vad som dyker upp vid en sökning på Google, inte tittat på innehållet). Om man får sin kunskap därifrån så är risken såklart överhängande att man får en felaktig bild av verkligheten.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 621 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 621 inlägg
Jag skulle säga att de mest aggressiva förtryckarna alltid riskerar att det slår tillbaks, det innebär inte att jag sympatiserar med sådan hämnd men det hände 1789, det hände 1917, 1989, osv, jag tror det är en risk man får kalkylera med.Skogochmark skrev:
Hur många vita sydafrikaner känner du?H hovapettson skrev:UÄ/OT: Ja, det är många rena hatbrott i SA mot vita. Vittnesmål om bestialiska överfall på vita farmare. Några tusen mördade. Farmarna lägger väldiga resurser på att försöka skydda sig. Den gamla (äktrasistiska) apartheidstaten har fött ett stort hämndbegär. Alla klarar inte Mandelas tjusiga förlåtelsemetod. Det kan bli bra till slut, men den vita minoriteten kommer att få det svårt, men kanske inte värre än det redan är? Funktioner i landet - som t ex kraftförsörjning - kraschar när man inför raslagar som missgynnar vita.
Då får du vrida lite på det förslag på definition av rasist som du kom med för att Göran ska passa in.Fairlane skrev:
"Har du slutat slå din fru?"Fairlane skrev:
Inte en så uppriktig fråga.
(Jag anser att "Göran" är rasist. Därtill hycklande och osympatisk. Inte en kille jag skulle kunna umgås med. Jobba med kanske, men inte samtala med.)Claes Sörmland skrev:
Exempel: Göran är rasist. Han tycker "den nordiska rasen" är överlägsen bruna människor. Han tycker det är en rimlig syn och att samhället ska organiseras utifrån detta. De bruna ska inte ha rättigheter i den mån de kommer hit.
Men Göran har utvecklat en vänskap med Abdi som driver korvkiosken. Abdi är i Görans ögon en av de bruna, han tillhör inte "den nordiska rasen". Göran tycket Abdi är trevlig och en värdefull person i hans liv och inte som andra bruna människor.
Enligt din definition är Göran inte rasist för han väger in andra sidor är etnicitet, religion eller bakgrund när han värderar Abdi.
Nej, jag menar att det är just rasism. (Var inte ful och tillskriv mig saker jag inte tycker. Särskilt inte i dessa känsliga frågor.)
Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI.
Anklagar Putin för att ligga bakom protesterna mot valfusket.
Vi lever i ett riktigt riktigt sjukt land när snart allt som är kritik mot samhället, regering och makthavarna skylles på ryssen. Att dom kommer med sådana beskyllningar är bara bevis för att dom vill dölja något och det är sanning bakom.
Anklagar Putin för att ligga bakom protesterna mot valfusket.
Vi lever i ett riktigt riktigt sjukt land när snart allt som är kritik mot samhället, regering och makthavarna skylles på ryssen. Att dom kommer med sådana beskyllningar är bara bevis för att dom vill dölja något och det är sanning bakom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Du menar som valboskap, vänstervriden och en del andra ord hamras in av vissa i den här tråden?B Bitterhetsakademin skrev:Det var ju tidigare även påbjudet från högre håll att Sverigedemokraterna alltid skulle kallas för det invandringsfientliga partiet i statlig media.
Senare har vi sett en liknande propagandafras i media nämligen "den fullskaliga invasionen av Ukraina" Redan Goebbels var medveten om vikten av att nöta in propagandan flitigt om den ska fastna i folkets medvetande.
SD-nära media är ju verkligen bra på den typen av propaganda. Det har ju helt klart fastnat i många huvuden och kommer ut i många sammanhang.
Jag har många gånger i olika trådar frågat efter vad den fullskaliga invasionen av Ukraina skulle kallas i stället men aldrig fått några vettiga svar. Min slutsats blir ju då att det är en bra term som folk förstår, ingen risk att den invasionen blir hopblandad med den lilla 8 år tidigare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Är det början till en konspirationsteori ang. FOI vi ser här?Skogochmark skrev:
Man har ju kunnat spåra många troll på t.ex. X bak till Ryssland. Wagner-ledaren pratade ju om att han själv ägde en trollfabrik som spred falska rykten, eldade på små bråk i media etc.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Jag har nog inte stött på någon Göran IRL sedan högstadiet. Har ni många sådana på er arbetsplats och i er större bekantskapskrets?H hovapettson skrev: