E EyEr0n skrev:
Bensinpump med smsstart?
Finns det?

T Thomas_Blekinge skrev:
Jag inser att komponenterna är för sällsynta och därmed för dyra. Det vimlar av 110 V dc-motorer på nätet. Dem kan lugnt driva en pump. Man behöver dock en lämplig kraftfull likriktare och det kan vara svårare.
Jag anslutar mig till falangen som förordar en 230 V ac lösning med vettig säkringsval.

Fråga till TS: Kan tänkas att hämta el från annat håll? Granne ? Någon andra sidan vattnet?
Nej det finns ingen närmare.

Mikael_L
vcx vcx skrev:
Så är det garanterat och jag är medveten om min tankevurpa ovan, självklart är strömmen samma i hela kretsen.

Men man skulle kunna montera en extra kontakt, och belysning, på ovan nämnda stolpe för att sen "nersäkra" resten av av kabeln ner till pumpen. Då skulle man tex kunna avsäkra första halvan av slingan med 10 A och från stolpen och ner med 6 A.
Sådär, ja detta är korrekt. :)

Och skulle ju även kunna utföras utan att det är en belysningsstolpe halvvägs, fast då vart det dock bara krångel utan nytta. Bättre att bara använde den lägre säkringen direkt vid matningsänden.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Mikael_L
D daugaard skrev:
eller avsäkra med tex 3 eller 4 A eller annan lämplig säkring, man måste ju inte stirra sig blind på 10 A porslinsäkring :)
Det var lite det jag var inne på, då jag funderade på vilken effekt pumpen är på, det finns ju både 2A, 4A och 6A dvärgar samt diazed (kanske neozed då, om man inte hittar gänga 1 prylar).

Men utan att korrekt räknat på det så tror jag nog att en 2,5mm2 (och ev 1,5mm2) med 6A diazed klarar kabelskyddet (kortslutning fas-nolla), sen kompletterad med en JFB i matande ände för att säkra tiden för frånkoppling vid jordslutning (kortslutning fas-jord).

Men spänningsfallet måste också beaktas. Och man måste välja en pump som inte mår illa av att startströmmen begränsas genom ett stort spänningsfall.

Utlösningsvillkoret hanteras lättast med JFB?

Mikael_L
Det finns två delar att ta hänsyn till.
1. Skydd av kabeln; då måste både kortslutning fas-> nolla, fas->jord och fas->fas göra att strömmen bryts inom max 5 sekunder. Annars bli kabeln så överhettad att den kan bli fördärvad.

2. Personskydd: en metallkåpa på en skyddsjordad elapparat får inte vara strömförande mer än max 0,4 sekunder.
Detta felfall sker endast vid kortslutning fas->jord och vid detta felfall bryter en korrekt fungerande JFB väldigt snabbt och bra.
Och det är tillåtet att använda en JFB för att komma åt denna regel för automatisk frånkoppling. Det är självklart bra ifall säkringen klarar av detta i sig, men vid gränsfall går det att komplettera med JFB för att klara kraven i reglerna.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Okej, utlösningsvillkoret blir *lättare* att hantera med JFB och diazed.:)

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns två delar att ta hänsyn till.
1. Skydd av kabeln; då måste både kortslutning fas-> nolla, fas->jord och fas->fas göra att strömmen bryts inom max 5 sekunder. Annars bli kabeln så överhettad att den kan bli fördärvad.

2. Personskydd: en metallkåpa på en skyddsjordad elapparat får inte vara strömförande mer än max 0,4 sekunder.
Detta felfall sker endast vid kortslutning fas->jord och vid detta felfall bryter en korrekt fungerande JFB väldigt snabbt och bra.
Och det är tillåtet att använda en JFB för att komma åt denna regel för automatisk frånkoppling. Det är självklart bra ifall säkringen klarar av detta i sig, men vid gränsfall går det att komplettera med JFB för att klara kraven i reglerna.
Jag tycker Mikael har lite fel i punkt 1.
Är kabeln öppet förlagd (inte ihoprullad) och rätt säkring så finns ingen längd som kan orsaka en kortslutningsström hög eller låg som inte gör att säkringen löser först.
Säkringen skyddar kabeln i alla lägen.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Jag tycker Mikael har lite fel i punkt 1.
Är kabeln öppet förlagd (inte ihoprullad) och rätt säkring så finns ingen längd som kan orsaka en kortslutningsström hög eller låg som inte gör att säkringen löser först.
Säkringen skyddar kabeln i alla lägen.

Protte
Mest rätt ändå får man väl säga, ja sett till regelverket kring detta. Som du säger finns ingen risk för en så dimensionerad anläggning där säkringen inte släpper genom mer ström än ledaren klarar som den är monterad. Dock faller det på att fel typ kortslutning var det än sker ska frånkopplas, förr benämnt "snabbt och automatiskt", "inom några sekunder" osv. Detta numera satt till 5 sekunder som max och som ger punkt 1 fast inte just för att skydda kabeln i det fallet.

Kan även vara bra att skilja ordet/begreppet utlösningsvillkor här det har och bör vara använt bara för fallet jordslutning dvs fel fas-jord och inte fas-fas eller fas-nolla. Och som nämnts tidigare kan man på marginalen använda JFB för att se till att de korta frånkopplingstiderna för fallen här på BH dvs 0.2 och 0.4 s kan hållas. Nu är det i de flesta vettiga fall inte heller något problem med att säkringarna också tar detta fel annars kommer man även normalt att ha störande spänningsfall.

Så Mikaels punkt 1 hör mer hemma och blir viktig när man skiljer på skydd mot kortslutning och överlast. Där tex överlastdelen kan sitta var som helst på sträckan och kortslutningsskyddet i utgångspunkten. Då blir det väsentligt att skyddet mot kortslutning löser korrekt på kort tid <5 s för att skydda kabeln om man ska kunna följa de mer tumregelmässiga metoderna för dimensionering. Dvs man ska kunna se processen med strömvärme i kabeln som adiabatisk och använda regelverkets tabeller och metoder utan att ge sig in på mer korrekta beräkningar. Det funkar i de flesta fall ok och inget att tänka på i detta forumet normalt sett.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Som du säger finns ingen risk för en så dimensionerad anläggning där säkringen inte släpper genom mer ström än ledaren klarar som den är monterad.
inte ?

Hur är det med dvärgar då, gäller detta faktum även då i praktiken? Jag tänker på att de alltid tar lite tid på sig att bryta vilket kan ge hög I²t vid korta ledningar. Det kanske bara är ett teoretiskt problem?

6 kvadrat hela vägen. Sedan säkra med 10A

Hur känns det i räkne program mm?

Mikael_L
Eldim ger vid handen att det fungerar med 2,5mm2 och 6A diazed säkring + JFB.

Jag fick även fram något liknande resultat då jag kikade lite i tabeller för förenklad beräkning av automatisk frånkoppling av spänning genom säkringar.

Men om det går 6A så blir spänningsfallet något runt 15%, vilket är rätt mycket. 4% är max tillåtet spänningsfall i allmänna installationer.
Motorn i pumpen kan bli ledsen över både stort spänningsfall vid gång likväl som för låg startström som hindrar den från att varva upp tillräckligt snabbt med följd av kraftig upphettning av motorlindningar.

Men det finns olika motortyper och konstruktioner, som helt enkelt är olika känsliga.

Drar motorn bara t.ex. 3A så klarar sig spänningsfallet på ca 7% vilket borde gå rätt bra för de flesta motorer. Det är ju inga lampor eller så heller där ute som flimrar och blinkar i takt med motorns från/till-slag. Sen eldar man bort 7-15% av elströmmen för att värma marken runt elkabeln vilket är lite smått onödigt att betala för. Men pumpen går väl såpass sällan och intermittent att det går att leva med.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
1,5mm2 6A diazed med JFB. Max 50C => ca 250m med Eldim. Spänningsfall 40V... En klen pump kanske startar`?

6 mm2 10A diazed ger 17V spänningsfall.

(något sen :) )

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
inte ?

Hur är det med dvärgar då, gäller detta faktum även då i praktiken? Jag tänker på att de alltid tar lite tid på sig att bryta vilket kan ge hög I²t vid korta ledningar. Det kanske bara är ett teoretiskt problem?
I fallen här på forumet är det nog teoretiskt och där det kan vara aktuellt får man se till egenskaperna hos överliggande skydd. Tex med lämplig effektbrytate eller smältsäkring före dvärgarna. En 250 eller 160 A effektbrytare i facket före en samling 32 A dvärgar som matar utgående 6 mm2 kablar är då på rätt sida även om matningen är i princip obegränsad. Där hade fel på sträckan närmast efter dvärgarna inte skyddat kabeln bara med dessa utan effektbrytaren.

Som sagt inte sånt vi håller på med här och med DII 25A före i de flesta fall.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I TS fall är det nog ok som sagt med 2.5 mm2 för att köra pumpen. Kan man välja trefasmotor bör det gå fint. Blir en naturlig mjukstart som pga karaktäristiken för pumpen inte stör starten så mycket och i drift ligger strömmen lågt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.