Har du gjort en första rimlighetsbedömning på detta Thomas, för TS tänkta användning?

• Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Innan vi närmar oss helt horribla nivåer på tekniska lösningar så kanske man skall svänga över till en bensinpump. Man får ju kör upp rätt mycket bränsle innan ledningen är betald som det verkar. Nackdelen är ju dock att en inte går att starta från huset?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Mikael_L
martin43 martin43 skrev:
250m 2.5mm2 ger nånstans ca 70A i kortslutning (obs har ej räknat ordentligt) vilket är för dåligt för tex 6A säkring.

Med trefas blir ju effekten tre ggr mer.
6A diazed (porslinssäkring) klarar väl utlösningsvillkoret med ganska bra marginal?

Men vad blir spänningsfallet, framförallt vid startströmmen?

Vid 10A @ 2,5 kvdr tappar man väl runt 35V.
Jag hade inte tvekat en sekund, sett till att anpassa pump och tryck bara så att det inte går alltför tungt.
Jag menar, man sitter väl inte borta i pumphuset och tittar på TV och irriterar sig på att lyset flimmrar mm.... nä, pumpen får mjukstart är nog go å glad ändå.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
vcx
På landet har vi brunnen ca 150 m bort med en höjdskillnad på drygt 10 m. Pumpen är på 1,2 kW och matas med en 1,5 mm2 kabel med separat strömbrytare och säkring. Det blir garanterat ett rejält spänningsfall men funktionsmässigt har jag inte upptäckt några problem.

Är du orolig för utlösningsvillkoret så kan du ju dra upp kabeln på en stolpe halvvägs ner och sätta en extrasäkring.

Mikael_L
vcx vcx skrev:
Är du orolig för utlösningsvillkoret så kan du ju dra upp kabeln på en stolpe halvvägs ner och sätta en extrasäkring.
Och vad för nytta tycker du den säkringen skulle innebära?

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
vcx
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och vad för nytta tycker du den säkringen skulle innebära?
Den skulle i så fall avsäkra de sista 125 m.

Mikael_L
Någon måste få en lektion i utlösningsvillkoret inser jag. :D

Men kort sagt så är det att den totala impedansen (men tänk resistansen om det känns lättare, i detta sammanhang är det i princip nästan ren resistans ändå) inte får vara så hög att kortslutningsströmmen blir så låg att säkringen inte löser tillräckligt snabbt vid en kortslutning (kortslutning var som helst i hela slingan).

Jag tror jag i en tidigare liknande tråd föreslagit att använda en 230V/400V till 690V transformator (och vise versa) i vardera ände av den långa kabeln. och således använda 690V som mellanspänning på ledningen och därmed få ut mer effekt på en 2/3-ledare.

Antagligen (kolla med Eldim!) kan man klara sig med en N1XV 3g1,5 som "lång sladd". Dessutom får man fördelen att installationen blir isolerad om man använder riktiga fulltransformatorer.

Köper man transformatorerna på t.ex. skroten eller från ali-express borde det bli en prisvärd men ändå hygglig lösning (sen kanske det finns andra problem, men då får väl resten av forumets expertis kommentera :) )

vcx
Mikael_L Mikael_L skrev:
Någon måste få en lektion i utlösningsvillkoret inser jag. :D
Så är det garanterat och jag är medveten om min tankevurpa ovan, självklart är strömmen samma i hela kretsen.

Men man skulle kunna montera en extra kontakt, och belysning, på ovan nämnda stolpe för att sen "nersäkra" resten av av kabeln ner till pumpen. Då skulle man tex kunna avsäkra första halvan av slingan med 10 A och från stolpen och ner med 6 A.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
eller avsäkra med tex 3 eller 4 A eller annan lämplig säkring, man måste ju inte stirra sig blind på 10 A porslinsäkring (:

eller motorskydd?

GK100 GK100 skrev:
Har du gjort en första rimlighetsbedömning på detta Thomas, för TS tänkta användning?
Jag inser att komponenterna är för sällsynta och därmed för dyra. Det vimlar av 110 V dc-motorer på nätet. Dem kan lugnt driva en pump. Man behöver dock en lämplig kraftfull likriktare och det kan vara svårare.
Jag anslutar mig till falangen som förordar en 230 V ac lösning med vettig säkringsval.

Fråga till TS: Kan tänkas att hämta el från annat håll? Granne ? Någon andra sidan vattnet?

Bensinpump med smsstart?

Promenad ner till pumpen, gör gott även för "pumpen"

Prutte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.