2 527 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Val av ventilation i attefallshus
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Okej! Då hade jag satt in ett sånt aggregat i badrummet och haft friskluften i sovrummet. Det hade garanterat en frisk luft hela tiden och på köpet få den lite uppvärmd från avluften. Den kör också forcerad ventilation när någon duschar. Samtidigt får du ställa det i relation att det faktiskt kostar 11000kr plus installationsmaterial.E EmilEmil123 skrev:
I köket hade jag valt att öppna dörren och vädra om man lagar mat. Då det inte är konstant matlagning så går det med kolfilterfläkt (om du ens behöver ha det då den mest viftar runt luften).
Annars en paxfläkt i badrummet och friskluftintag i sovrummet.
Edit: Med tanke på vad ett FTX-minisystem kostar kanske det lämpligaste ändå är att lägga de pengarna på en luftvärmepump. Både för underhållsvärme men även för att kyla ner det på sommaren. Det hade jag kanske köpt.
Vad tror ni om detta?
Sovrum: Tilluftsventil
Kök: Frånluftsventil. Köksfläkt, kolfiter som ej är kopplad till ventilen.
Badrum: Pax
Förberett för att i framtiden kunna sätta in värmepump i sovrum
Sovrum: Tilluftsventil
Kök: Frånluftsventil. Köksfläkt, kolfiter som ej är kopplad till ventilen.
Badrum: Pax
Förberett för att i framtiden kunna sätta in värmepump i sovrum
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 291 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 291 inlägg
Du får inget blås i en frånluftventil utan fläkt.E EmilEmil123 skrev:
Då hade jag satt en pax även i köksdelen som man kunde forcera via knapp/och fukt och ha låg hastighet i grunden.
Men annars känns det väl okej!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 183 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 183 inlägg
HejE EmilEmil123 skrev:
Titta på smartvent.se vi har en modern bra lösning som dessutom är svensktillverkad. Hör gärna av dig om du har frågor eller funderingar
Mattias
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden