Hej!

Ska bygga en attefallare på 30 kvadrat. Ett plan med ett kök, badrum i mitten och ett sovrum. Den kommer värmas upp av element men min fundering är nu vilket ventilation jag behöver. Ventil, FTX mini osv..? Den kommer användas året runt så kommer ha varmt där.

Tack!

• Gilla
Mattias777
  • Laddar…
En paxfläkt i badrummet som går hela tiden och en köksfläkt vid matlagning.

• Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
En paxfläkt i badrummet som går hela tiden och en köksfläkt vid matlagning.
En paxfläkt i badrummet blir det. Men behöver jag ingen övrig ventilation i kök och sovrum?

E EmilEmil123 skrev:
En paxfläkt i badrummet blir det
Välj en som går lite hela tiden och ökar när fukthalten i luften ökar

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Jag hade valt ett sånt här aggregat som suger ut luft i badrummet och blåser in i sovrummet. Jag har två sådana hemma och är väldigt nöjd.

[länk]
Lönar den sig? Hur är hållbarheten?

Vill förtydliga att i kök är det tänkt med en kolfilterfläkt, alltså ej ansluten till någon ventil

Ossian K Olsson
E EmilEmil123 skrev:
Vill förtydliga att i kök är det tänkt med en kolfilterfläkt, alltså ej ansluten till någon ventil
Har du någon planlösning?

E EmilEmil123 skrev:
Tänk om, du vill ha ut fukt och lukt vid matlagning och kan även behöva möjligheten till forcerad mekanisk ventilation ibland.

• Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Bifogar planlösning

• Planritning med kök, badrum och sovrum markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
E EmilEmil123 skrev:
Bifogar planlösning
Hur är ”vinden”? Kan du drar rör där?

Och ska någon bo i huset heltid eller är det mer för gäster typ?

Har haft kolfilter i båda mina små lägenheter, i en saknades frånluft i köket (självdrag) medans andra hade frånluft (mekanisk). Tycker nästan det är krav att ha mekanisk frånluft nära köksfläkten om det är kolfilter. Hela alltet kommer lukta efter matlagning annars och man måste öppna fönster och vädra.

• Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det måste finnas frånluft i kök under matlagningen. Huset mår inte bra av vattenångan vid t.ex. ett pastakok inte åker ut på en gång.

Annars så räcker normen 15 l/s i badrum till för att ventilera 30 kvm enligt normen (0,35 l/s och kvm).

F fribygg skrev:
Tänk om, du vill ha ut fukt och lukt vid matlagning och kan även behöva möjligheten till forcerad mekanisk ventilation ibland.
Skulle jag kunna ha ett mini-FTX i köket? Samma förutsättningar i övrigt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.