29 581 läst ·
135 svar
30k läst
135 svar
Val av vedpanna
Främst genom en lucka i väggen där jag kan hiva ner veden till en liten vedmagasin (en låda på hjul) med en volym som räcker för två vedinlägg. Tänkte tillverka två sådana, så har man lite marginal.S smurfen72 skrev:
Hur går det med pannrummet? Har du servat upp pannan nu? 
Nej, inte ännu. Håller på att dimensionera husets värmesystem (har räknat på effektförluster och håller nu på att välja radiatorer). Behöver sedan beräkna tryckfallet i stammarna, så kan jag äntligen beställa hem lite material!Nils-Orvar skrev:
Dimensionerar för systemtemperaturen 55/45, så att man i framtiden även har möjligheten att koppla på en VP av något slag. Återkommer med ritning, då det vore kul att höra era synpunkter!
Jag skulle inte heller satsa på så hög temp som 55 grader utan försökt få så låg temp som möjligt med rimlig storlek på radiatorerna men under 50 graders framledning ska inte vara några problem. 50 grader framledning det har jag nog som max i ett gammalt hus med rätt tunna radiatorer.
Jag var från början frestad att bygga för 80/60, då jag nog hade klarat mig med de gamla befintliga MR-sektionsradiatorerna, som utgör ungefär halva antalet av uppsättningen.S smurfen72 skrev:
Borde kanske komplettera med någon fläktkonvektor också, då?
Jag har dimensionerat utifrån dessa parametrar:
DUT: -20C (klimatzon 3)
Önskad rumssnittemperatur: 25C
Total uppvärmd yta, effektbehov per byggelement (P(U)), yta samt luftvolym framgår av tabellen nedan. Har kanske lite för snälla U-värden på väggarna, som är anledningen till den stora avvikelsen, så jag dimensionerar genomgående efter luftvolym.
Redigerat:
Vill du verkligen ha 25 grader inne då skulle inte jag klara mig med 50 graders framledning brukar ligga runt 21 grader inne. Så länge det är ett medvetet val med 55/45 så tycker jag det är helt ok och fläkt konvektor kan du komplettera med om det visar sig behövas.
Själv hade jag klarat mig med typ 21 grader, men det känns bra med lite extra potential när man har småbarn, så jag tog i lite extra.S smurfen72 skrev:
Till vilken utetemperatur klarar du att hålla 21C inomhus? Och hur stor yta värmer du, samt vad har du för värmekälla (märke/modell)?
Inte över 50 grader framledning åtminstone. Nu verkar du ha lite hängslen och livrem i dina skattningar både hög rumstemp och som det verkar högt antagna effekter. Det borde ge lite marginaler i praktiken så du kommer nog ligga lägre än tänkt.aroncbds skrev:
Kör du sen med ved är det inget problem att hålla andra medeltemperaturer som ger betydligt högre effekt än de normala ur tabellerna.
Bergvärme pumpen klarar ca -20 utan el tillskott vilket för övrigt är avstängt lite kallare funkar om det rör sig om ett fåtal timmar och har inte varit med om att det blir kallare än så heller. Har även vedpanna Baxi solo+ 40 kw och tänder jag upp den lär jag klara riktig kyla innan inomhus tempen sjunker. Värmer totalt närmare 200 m2 men en del i källaren har lite lägre temp annars är det 21-22 grader som gäller.aroncbds skrev:
Nu har jag äntligen något att visa, då jag börjar blir färdig med placeringen av radiatorerna. Vyn från norra sidan visar stamledningens dragning i väggen, medan på planritningen framgår valet av- och placeringen av radiatorerna.S smurfen72 skrev:Bergvärme pumpen klarar ca -20 utan el tillskott vilket för övrigt är avstängt lite kallare funkar om det rör sig om ett fåtal timmar och har inte varit med om att det blir kallare än så heller. Har även vedpanna Baxi solo+ 40 kw och tänder jag upp den lär jag klara riktig kyla innan inomhus tempen sjunker. Värmer totalt närmare 200 m2 men en del i källaren har lite lägre temp annars är det 21-22 grader som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att radiatorerna på denna plan endast tjänar till att komplettera den befintliga golvvärmen som finns i sovrummet, vardagsrummet och köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under tiden jag väntar på offert på radiatorerna från ett antal företag, sitter jag och räknar på Kv-värden, tryckfall samt rörtjocklekar.
Fortsättning följer!