9 178 läst ·
13 svar
9k läst
13 svar
val av vattenmantlad kamin
Tror ni denna kamin klarar av att värma upp mitt hus? Det är 70 + ca 40kvm övervåning. Ska ha en acktank på 500L till den också.
WAM Monet är en av HWAMs storsäljare. Kaminen är ritad av den kände arkitekten Anders C. Fasterholdt. Det välvda panormaglaset och den rymliga nedsänkta brännkammmaren är placerad i bra höjd som gör det både lätt att tända brasan och betrakta lågorna. Här är den utrustad med vattentank som ska anslutas till husets ordinarie värmesystem. Den ger då ett värmetillskott på 2 - 4 kw till husets vattenburna uppvärming. Detta lagras med fördel i en ackumulatortank. Nominell effekt; 6 kw, Driftområde; 4-8 kw, Rökgång 150 mm, Värmer upp 30 - 150 m2, Vikt från 151 kg, Höjd 112,5 cm, Djup 42,4 cm, Bredd 54,8 cm. Förbränningsautomatik, patenterad. Luftspolat glas.

WAM Monet är en av HWAMs storsäljare. Kaminen är ritad av den kände arkitekten Anders C. Fasterholdt. Det välvda panormaglaset och den rymliga nedsänkta brännkammmaren är placerad i bra höjd som gör det både lätt att tända brasan och betrakta lågorna. Här är den utrustad med vattentank som ska anslutas till husets ordinarie värmesystem. Den ger då ett värmetillskott på 2 - 4 kw till husets vattenburna uppvärming. Detta lagras med fördel i en ackumulatortank. Nominell effekt; 6 kw, Driftområde; 4-8 kw, Rökgång 150 mm, Värmer upp 30 - 150 m2, Vikt från 151 kg, Höjd 112,5 cm, Djup 42,4 cm, Bredd 54,8 cm. Förbränningsautomatik, patenterad. Luftspolat glas.

2-4 kw till vattnet känns klent! Satsa på en med minst 10-15 kw. Nordic-träbyggs kaminer verkar mycket fina om man är ute efter den moderna looken. Själv har jag beställt en kamin från England. Gjutjärn och sämre verkningsgrad än t.ex. Nordics, men kraftfullare och billigare. Observera att jag inte kopplat in den ännu. Återkommer med mer info då detta skett.
Vad tror ni om denna på eurofire då? Eller ska man kosta på en kakelugnspanna.?
lite fakta:
Volym laddtank 90 liter
Vikt (vid leverans) 130 kg
Vikt (driftsfärdig inkl vatten) 225 kg
Effekt total 18 kW
Effekt vatten 6 kW
Effekt strålning och varmluft 12 kW
Ps Våran sotarmästare godkänner inte dom från england :-? måste vara p-märkta sa han..kanske beror på vilken sotare man har.
lite fakta:
Volym laddtank 90 liter
Vikt (vid leverans) 130 kg
Vikt (driftsfärdig inkl vatten) 225 kg
Effekt total 18 kW
Effekt vatten 6 kW
Effekt strålning och varmluft 12 kW
Ps Våran sotarmästare godkänner inte dom från england :-? måste vara p-märkta sa han..kanske beror på vilken sotare man har.
Jag var och snackade med våran sotare och han sa att det är absolut lugnt. Han sa ordagrant:"Vi godkänner ju t.o.m. att folk murar upp egna öppna spisar så det här är helt ok"
Apropå Kakelugnspannan så har den ju fina mätvärden, men det är inte alla som vill ha en "fejk-kakelugn", rent utseendemässigt alltså. Den lilla ser ju också lite skum ut tycker jag. (tycke och smak) Men, enligt mig det stora minuset: priset! Är det verkligen motiverat med nästan 60 000 för en sådan produkt?
Ja den är dyr , sen är det ju inget man byter ut om man skulle tröttna vilket man ju kan göra med en kamin, men ska man som jag ha både vattenmantlad kamin och en acktank med vvslinga+solslinga från tex Nordic så skulle det hamna på 77000:- +skorsten. Så jag har lite att fundera på. :-?daniel_168 skrev:Apropå Kakelugnspannan så har den ju fina mätvärden, men det är inte alla som vill ha en "fejk-kakelugn", rent utseendemässigt alltså. Den lilla ser ju också lite skum ut tycker jag. (tycke och smak) Men, enligt mig det stora minuset: priset! Är det verkligen motiverat med nästan 60 000 för en sådan produkt?
Jag kollade på http://www.titanheating.dk där har dom samma kaminer som på Nordic trä o bygg fast till halva priset...kanske skulle kontakata dom å kolla vad det kostar få hem en sån till sverige.
www.STAD-Kaminofen.de verkar rätt så populärt i tyskland. Kostar kring 1600+frakt. Dem är med kylslinga och alltihop tror jag.
Är nog med de billigaste jag har hittat och de som jag efter det som jag har läst på diverse tyska forum så dugar den. Kanske inte dem snyggaste men det är ju en smaksak.
Mvh, Nisse
Är nog med de billigaste jag har hittat och de som jag efter det som jag har läst på diverse tyska forum så dugar den. Kanske inte dem snyggaste men det är ju en smaksak.
Mvh, Nisse
Fanns ju några som var fina..synd bara att man e oduglig på tyska :-/ ..det går väl att gissa sig fram...heheKoebes skrev:www.STAD-Kaminofen.de verkar rätt så populärt i tyskland. Kostar kring 1600+frakt. Dem är med kylslinga och alltihop tror jag.
Mvh, Nisse
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Använda vattenmantlad kamin som radiator
Ved, Pellets, Flis -
Hur bra är vattenmantlade kaminer?
Värme allmänt -
Måste man ha en ackumulatortank till en vattenmantlad kamin?
Värme allmänt -
Jag använder en vattenmantlad pelletskamin när elpriserna är höga.
Ved, Pellets, Flis -
Valet och kvalet - vattenmantlad kamin
Ved, Pellets, Flis